Rumpstad Ploeg - Herstellen van barstje in schijfkouter

Wij bemerken een barstje in één van onze schijfkouters van onze Rumptstad ploeg - zie foto's.

Kan een dergelijk barstje hersteld worden en zo ja hoe doen we dat?

Iemand ervaring met een zulke herstelling?

Bedankt voor alle informatie dewelke bijdraagt tot de oplossing van het probleem.
DBRaymond

Bijlages

(klik om te vergroten)

Geef een passende beschrijving van deze foto!

(klik om te vergroten)

Geef een passende beschrijving van deze foto!

Reacties

+2
old man jose
Aan het einde van de scheur een gaatje boren en lassen met staal.
Dit is een ronde schijf? op een schijf lassen gaat vaak moeilijk. vanwege de warmte gaat ie trekken en loopt de schijf niet meer in lijn. Als je het probeert telkens kleine stukjes lassen en dan weer af laten koelen.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Een lasje links van de breuk, een lasje rechts van de breuk ( met 3,3 mm electrode) en dan een lasje midden over met 4 mm electrode. Alles met "gewone" rutielelectrode (zeer belangrijk dat de las meer rek kan geven dan het te lassen materiaal.
DBRaymond
Reeds heel erg bedankt om mee te denken en een oplossing te zoeken. Mag er aan beide zijde gelast worden? Want de breuk is aan beide zijde te zien. Na het lassen de las slijpen?
Wimsumar
Beste DBRaymond:

Quote Reactie van @DBRaymond:
mee te denken en een oplossing te zoeken.

Zo'n schijfkouter heeft geen zwaar werk te doen. Niets doen aan deze breuk zal naar mijn idee de levensduur niet echt bekorten.
Lassen aan beide zijden is beter dan 1-zijdig. Vlakslijpen van de las hoeft niet (alleen ter plaatse waar de naaf tegenaan komt).
DBRaymond
@Wimsumar: Wij hebben nochtans de indruk dat het scheurtje verder scheurt... We vertrouwen er dus niet echt op dat niets doen even goed is als herstellen (lees: lassen).
Verder noteren we dat de las na het lassen - voor het oog, want zoals je weet wil het oog ook wat - geslepen mag worden.
Wimsumar
Beste DBRaymond:

Quote Reactie van @DBRaymond:
voor het oog, want zoals je weet wil het oog ook wat

Nou, laat dan het polijsten van de las maar achterwege. Je hebt immers ook geen FENDT voor de ploeg staan. 😛
DBRaymond
@Wimsumar: Klopt, Wim 😉 Bedankt!
+1
Fast Eddy
Als je aan het eind van het scheurtje en gat boort en weer dichtlast. Scheurt hij niet verder.
DBRaymond
@Fast Eddy: Dank u Eddy !
Wimsumar
Beste Fast Eddy:

Quote Reactie van @Fast Eddy:
Scheurt hij niet verder.

Je moet al Russisch beton en/of zwerfstenen ploegen om zo'n scheur in een schijfkouter te veroorzaken. Zo'n ding is niet van conservenblik gemaakt. Een gaatje boren kan lukken als je de rood-, nee, withete boor erdoor laat "plasmasnijden".
old man jose
@Fast Eddy

Dat zeg ik .
fendt2
Wat ik nog niet gelezen heb en volgens mij beter is om de scheur open te snijden. Je krijgt dan een lasnaad vooropening. Als je dit van bijde zeides doet krijg je een X naad. Dat is het beste ivm krom trekken. Bovendien slijp je de las niet weg.
DBRaymond
@fendt2: Even herhalen: het beste is om de scheur, aan beide kanten, licht open te slijpen met een slijpschijf en een gaatje te boren aan het einde van de scheur om vervolgens links en rechts van de scheur een las te leggen om daarna een las te leggen in het midden van deze 2 lassen. En dat aan de andere zijde hetzelfde.
Een en ander dient te gebeuren met gewone lasbagetten.
De lasnaden niet wegslijpen.

Zijn jullie akkoord?

Want volgende eek beginnen we eraan. Wachten is achteruit gaan. En dat willen we niet 😉
fendt2
@DBRaymond Als ik het zou doen zou ik 1 las leggen in de gemaakte opening. Afhankelijk van de plaat dikte.
Henk 1120
@DBRaymond Zou hem niet open slijpen. De schijf is daar zo dun, dat je er met een 2 mm electrode op +/- 80 amp. ver genoeg in brand om tot de helft door te lassen. Hierna de andere zijde op dezelfde manier doen en hem daarna vlak slijpen. Hij zal dan minder snel krom trekken. Succes met het verwerken van alle tips 😉 Het blijft toch altijd een beetje uitproberen, maar zo heb ik ooit ook een schijfkouter met succes hersteld.
DBRaymond
@Henk 1120: We zullen hier zeker rekening mee houden, Henk. Heel erg bedankt!
oldman
Beste DBRaymond.
Niet zo moeilijk doen, gewoon lasnaad ( scheur ) beetje uitslijpen en aan beide kanten een las .
Hoe meer je er oplegt hoe meer warmte je inbrengt hoe groter de kans dat de zaak vervormd.
Om vervorming wat binnen de perken te houden, direct na het lassen met een klinkhamer de las oprekken (klinkhamer is een hamer met aan de achterkant een punt) in de breedte.
Dus niet over de lengte maar over de breedte van de las.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Rumpstad Ploeg ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!