Illustratie van:

Ford 8340 - Startproblemen met nieuwe batterij er in gaat deze nog niet

In mijn ford 8340 zat er zo een droge gel batterij in van 50Ah en 815A(EN) maar mijn ford starte niet goed zeker niet als het wat koud was. dus heb ik gekeken voor een nieuwe batterij 1 van 680A (EN) en 110Ah. maar nu deze er in zit start hij helemaal niet meer. batterij kabels en borden zijn nog goed en zonder roest, aan wat zou dit nog kunnen liggen volgens jullie, batterij te flauw, of dynamo te zwak?...

Deel dit topic

Reacties

jaring visser
Als jou accu goed vol zit, k heb zo'n vermoeden dat jou startmotor het niet meer zo naar zijn zin heeft, je zou eerst je accu even kunnen testen met een accu tester en even het start amperage van de startmotor meten. De motor draai wel rond als je hem wil starten ?
+1
siebe
@jaring visser wat ik raar vind is dat hij met de vorige batterij er in toch nog redelijk 'goed' starte als de temperatuur boven de 15graden is en nu helemaal niet meer met deze nieuwe batterij. (batterij meet goed met accu tester) ja motor draait rond maar heel traag en deze wil niet aanslaan.
jaring visser
680ampere moet toch echt voldoende zijn voor jou trekker , die hoort er officieel ook in , massa kabels zitten verder goed vast aan het chassic?daar schort het meestal nog wel eens aan. Ergens niet toevallig nog een accu staan of ergens in zitten waarmee je even kunt testen of die nieuwe van jou echt wel goed is? Is het toevallig een kramp accu? (zijn niet altijd even betrouwbaar ook al zijn ze nieuw) teminsten dat heb ik vaker mee gemaakt.
siebe
@jaring visser ja het is toevallig wel kramp accu, je zou denken dat het daar aan zou kunnen liegen, maar ik heb nog een kleinere trekker staan en deze start dan wel met deze accu.
jaring visser
680ampere moet toch echt voldoende zijn voor jou trekker , die hoort er officieel ook in , massa kabels zitten verder goed vast aan het chassic?daar schort het meestal nog wel eens aan. Ergens niet toevallig nog een accu staan of ergens in zitten waarmee je even kunt testen of die nieuwe van jou echt wel goed is? Is het toevallig een kramp accu? (zijn niet altijd even betrouwbaar ook al zijn ze nieuw) teminsten dat heb ik vaker mee gemaakt.
jaring visser
En de accu van die kleine trekker op jou ford zetten dan? Dan kun je even uitsluiten of het in de accu zit of niet, die ford vraagt meer stroom dan een kleine trekker
jaring visser
Anders de kabels naar de startmotor controleren en massa kabel naar de accu, deze zijn even in beweging geweest na het accu wissellen kan soms een kleine kut storing veroorzaken zijn
nhmonteur
Sommige 40 series hadden wel eens last van zwaar starten. Daarom werden er ook wel eens 2 accu's in de accubak geplaatst voor meer startcapaciteit.
Kijk inderdaad eens of alle kabels goed vast zitten. Ook de dikke plus op de startmotor.
Als dit allemaal goed is zou ik toch je startmotor eens na laten kijken.
Inderdaad kramp accu's.......... is een ramp. Ze plakken gewoon maar wat stickers op de accu's. Sinds 3 jaar kunnen wij de koudstart meten van accu's.
Kom je er ook achter dat je vaak bedonderd wordt.... ze vragen te veel geld voor een accu die helemaal niet de beloofde koudstart ampere's halen.

Meten is weten...

Maar 680 EN koudstart is echt veels te weinig, in de zomer gaat het prima.
In mijn corsa diesel zit al 800 EN, en dat is nog maar 1.3 liter.
In een 6 cilinder van 7,5 liter moet toch echt minimaal 900 ampère in, liever meer. 1000 tot 1600 ampere, dat start in de winter pas.... Maar sinds 1997 geen echte winter meer gehad.

Maar aangezien de accubak nogal raar formaat heeft is het wel zoeken naar een passende accu.

Ik heb in mijn 8340 deze accu zitten: VMF 63527

advitek.nl/stroom/semi-traktie/…

En de startmotor vervangen door deze: IS 1016 van Mahle/Iskra 3KW

aes.nl/epages/AES.sf/…

Wil je nog meer power en starten bij -25 zonder voorgloeien,
zet dan 2x Optima red top er in en een startmotor van 4,2KW: IS1158 Starter Mahle/Iskra aes.nl/epages/AES.sf/…

Dit setje zit een Ford 8240.

Hier gaan we helemaal over op 2x redtop accu's, hebben minimaal onderhoud nodig en passen overal in.
Wimsumar
Beste Ford_Deareborn_8NAN:

Quote Reactie van @Ford_Dearborn_8NAN:
Hier gaan we helemaal over op 2x redtop accu's, hebben minimaal onderhoud nodig en passen overal in.

Al menigeen heeft z'n OPTIMA-accu('s) na 1-malige ervaring weer vaarwel gezegd. Met veel electriciteitsverbruikers (nachtwerkverlichting) bleek de REDTOP door de diepontlading geen lang leven beschoren.
2X een YELLOWTOP zal het langer volhouden.

REDTOP:

advitek.nl/merken/optima/…

Yellowtop (krachtiger en met "diepontladingtolerantie").

advitek.nl/merken/optima/…
jammermaarhelaas
Naast de goede tips in dit topic: 110Ah en 680A is een accu zoals op mijn 2600 staat (Ford met 38pk). En daar stond voorheen een 130Ah 1000A accu op.

Voor een 8340 zou ik er gewoon 2 op zetten van wat er standaard op staat. Heb ik bij mijn 6640 ook, en ookal zou het volgens de dealer niet nodig zijn, deze meneer komt mij ook niet kostenloos helpen als er met die ene accu een tekort aan stroom is in de winter. Weinig zo waardeloos als een tractor met te weinig startstroom.
+1
deeremeneer
Beste @siebe
Je hebt een accu met 135 ampère minder startvermogen gemonteerd.
Als de vorige accu niet slecht zou zijn geweest is het logisch dat hij nu nog niet start.
siebe
Na nieuwe red top batterij ging deze terug starten, ondertussen 2 jaar later heb ik weer problemen met mijn 40 serie, terug nieuwe batterij in geplaatst en deze startte nog niet dan nieuwe startmotor op geplaatst en deze wil nu nog niet starten, wat kan het probleem nu nog zijn volgens jullie?
nhmonteur
@siebe doet hij helemaal niks? Ook niet heel langzaam of tikken?
Heb je wel contact op je dashbaord?
siebe
Jawel hij doet heel langzaam maar kan toch niet starten, met booster op 12v start deze ook niet, heel efkes op 24v gezet dan startte hij wel
geertyb0y
@siebe Als de startmotor en accu beide nieuw en goed zijn, blijven alleen de kabels over.
Even nieuwe accukabels laten maken.
Heb ik afgelopen winter ook moeten doen met onze 8340, een wereld van verschil
siebe
@geertyb0y ik heb de booster rechtstreeks op de startmotor gezet dus kan het niet aan mijn accukabels liggen denk ik?
geertyb0y
@siebe maakt de startmotor wel goed massa dan?
nhmonteur
@siebe NOOIT op 24v starten bij zo’n trekker, en ook niet bij andere moderne trekkers. De computers die erin zitten kunnen vaak geen 24v hebben.

Je zult gewoon even moeten meten wat er gebeurd. Eerst eens de accuspanning meten tijdens het starten. Zakt deze ver in dan is de accu gewoon slecht of leeg of de startmotor heel slecht. Blijft de spanning goed dan op de + van startmotor en - van accu meten. Dan moet je eigenlijk dezelfde spanning meten als over de accu. Zoniet, dan heb je slecht contact in de kabel. Dit ook goed,
Dan meten over + accu en - van frame. Als hier spanning zakt, dan slechte massa/kabel.
deJong
Probeer de trekker te starten met kabels rechstreeks van de accu. Dan weet je of het in de bekabeling van de trekker zit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN