Illustratie van:

New Holland TN 85 FA - Olieverbruik neemt afgelopen tijd toe

Hallo,

Mijn vader is in het bezit van deze tractor.
Hierbij is het olieverbruik de laatste tijd steeds meer.

Waar ligt dit aan en kan het evt verholpen worden?
Door bv bepaalde onderdelen te vervangen?

Hoor graag van jullie.

Deel dit topic

Reacties

yoohan
Altijd netjes beurtje gehad met olie verversen?
Hoeveel uur heeft de motor inmiddels?
Laatste tijd ook zwarter gaan roken sinds hogere olieverbruik?
Wimsumar
Beste Yoohan:

Quote Reactie van @yoohan:
Laatste tijd ook zwarter gaan roken sinds hogere olieverbruik?

Geen strikvragen stellen A.U.B.. Waarschijnlijk heeft topicvraagsteller het al moeilijk genoeg met het olieverbruiksprobleem.

Rookkleuren:
dieseldokter.nl/techniek-hoek/rookvormen/

Beste Benalla: Naast lekkage (maar dan had je de vraag niet gesteld) zijn er 2 belangrijke oorzaken van olieverbruik.
Het kan zijn dat de afdichtingen rond de klepstelen in de cilinderkop versleten zijn waardoor olie vanuit de kleppendekselruimte in het inlaat- en/of uitlaatkanaal komt. Vettige uitlaatpoorten zouden een indicatie kunnen zijn.
Ook kunnen bij 1 of meerdere cilinders zuigerveren door slijtage, breuk en/of vastklemming hun werk niet optimaal doen.
Alle oorzaken zijn te onderzoeken/achterhalen en te repareren. Het zuigerverenprobleem zal als (zeer) kostbaar kunnen oplopen.

P.S.: Ik heb momenteel een auto die ook olie 'zuipt' (0,5 tot 1 liter per 1.000 km). Ik ervaar het als reuze gemakkelijk: olieverversen door simpelweg zo nu en dan bijvullen. Voor eventuele honderden euro's kosten voor reparatie is heel veel olie te koop. 😄
+2
nhmonteur
@Wimsumar het klopt wat je zegt, maar op deze tractoren kan dr bog iets aan de hand zijn. Er zitten een soort klep op de carterontluchting. Als deze defect is, is er ook kans dat de motor meer olie gaat verbruiken.
Wimsumar
Beste NHMonteur:

Quote Reactie van @nhmonteur:
klep op de carterontluchting. Als deze defect is,

Wordt dat een kwestie van vernieuwen? Schoonmaken? Of verwijderen?
nhmonteur
@Wimsumar dan is het een kwestie van de klep bovenop de kleppendeksel vervangen. Hierbij moet wel de kleppendeksel gedemonteerd worden om de klep uit de deksel te kunnen persen. Klepje kost rond de 30 euro, dus altijd het proberen waard om te zien of het olieverbruik afneemt.
Fast Eddy
@nhmonteur

Ligt deze motor ook in een Case IH Quantum?
nhmonteur
@Fast Eddy ik heb eerlijk gezegd geen idee, maar als dat een wat oudere snalspoor is, dan kant het goed zijn dat dezelfde motor erin ligt. Deze motor heeft een half ronde kleppendeksel in 1 geheel.
Fast Eddy
@nhmonteur

Als in de New Holland ook een Perkins ligt kan het bet zijn dat de kop vol roet zit. Als je hem uit zet gooit hij een soort EGR klep om. Dat wil zeggen dat de laatste slagen van de motor weer terug de motor in gaan. Heb ik me laten vertellen door de Case IH dealer.
nhmonteur
@Fast Eddy nee ligt geen perkins in, ennde motor heeft zeker geen egr klep. Het is gewoon een iveco motor die ook in de oude fiat smalsporen lag.
Fast Eddy
@nhmonteur

Dan zullen die later gebruikt zijn.
+1
Wimsumar
Beste Fast Eddy:

Quote Reactie van @Fast Eddy:
in de New Holland ook een Perkins

Nef,... ehh,.. ik bedoel nee. 😄
(Het lijkt wel op een Nederlands/westers huwelijks- / gezinsleven: Het kruist maar wat in elkaar om, maar sommige merken houden zich nog redelijk aan de 'eeuwige' trouwbelofte. 😉 )

CASE-IH QUANTUM:

konedata.net/traktorit/case-ih-traktorit/…

NEW_HOLLAND TN:

konedata.net/traktorit/new-holland/…
Fast Eddy
@Wimsumar

Ik zie het. Bedankt.
old man jose
@Wimsumar
Als te topicsteller al moelijkheden heeft met deze simpele vragen volgens jou, hoe kan hij dan ooit de uitleg begrijpen uit jouw link wijsneus.
Wimsumar
Beste Old Man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
de uitleg begrijpen uit jouw link wijsneus.

Dat is simpel, de kleur van de uitlaatgassen verraad het mankement. Yoohan stelt een misleidende vraag over zwarte rook. Zie je wel?
arnoud
Als er een turbo op zit controleer die even. Trek de kant van de inlaat (luchtfilterkant) er even af als daar olie staat en er zit ruimte op het asje is die stuk
fiatgroep
Het kan ook aan de olie pomp liggen van de hef liggen die aan de motor zit als die een beetje versleten is zuigt hij motorolie naar de achterbrug in via de keering van de pomp.
heb ik een keer gehad motor begon olie te gebruiken en ik zette er een nieuwe pomp op en het was over.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TN 85 FA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN