Lassen gietijzeren motorblok fendt
Is er iemand die het motorblok van mijn fendt 103s kan/wil lassen. Er zitten een aantal gaatjes onder een van de vriespluggen waardoor koelvloeistof lekt. Omgeving Etten leur / Moerdijk.
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
( Zou je een p.b tje moeten sturen naar Folkert mf ; die zijn vader heeft dat toen gedaan )
Ff navragen bij jou lokale lmb's of hun dat kunnen.
Is een gespecialiseerd persoon voor nodig
Daarbij lijkt het me persoonlijk beter om dit blok weg te gooien, en een blok uit bijv een sloper halen...
Ik denk dat hij op een hiernaar aan het doorrotten is...
Een manier om spanning eruit te krijgen bij het lassen van gietijzer is tikken, blijven tikken rond de las totdat ie redelijk af is gekoeld.
Het zal je niet meevallen iemand te vinden die het wil lassen, ik ben tenminste nog geen lasser tegengekomen die erop zit te wachten.
- Eerst met freesje weghalen wat rot is
- Liefst voorbereiden met een kleine V-naad.
- Speciale elektrodes gebruiken voor gietijzer. (bij mij waren er dit van Castolin, speciaal voor oud gietijzer)
- Laspost ompolen, om de warmte niet in het blok te krijgen
- Elektrode haaks op scheur houden.
- Zo klein mogelijke stukjes lassen om de warmte te beperken.
- Volledig laten afkoelen altijd.
- Direct na lassen de las in het stuk hameren en zo ook de spanningen uit hameren (naaldhameren)
- Als er nadien nog een miniscuul lekje zou zijn kan je dit sluiten door een puntslag te geven.
Is een werkje van lange adem. Maar zo lang het maar een scheurtje is, is het haalbaar.
Eventueel eerst eens oefenen op een ander stukje gietijzer van gelijkaardige kwaliteit.
Ik heb een foto toegevoegd van tijdens mij herstelling.
(klik om te vergroten)
Je kan ook een plaat maken met een rubber of pakking onder en met vier vijzen de plaat op het motorblok schroeven als er plaats voor is.