Kverneland / Taarup hark gebruikerservaringen

Na zo'n 14 jaar dienst is het tijd voor vervanging van onze Pottinger top 770a.
Nu is mijn oog gevallen op een Kverneland Taarup terralink quattro 9577S.
Ik heb het vermoeden dat dit een vermomde Vicon is maar dat maakt niet uit.
Mijn vraag: is het wat?
Hij staat bij een een handelaar, misschien herkent iemand de machine aan de foto's:
jursoetendaal.nl/nl/LANDBOUW_overig/…

Dit topic is ook zichtbaar op het Prikkebord

GerbertXL

Reacties

mlkvhoudr
Ik heb er geen verstand van maar zo te zien is het zo n doorgeefhark, dus niet met midden afleg, de jongens en meisjes op de hakselaars zijn er meestal niet zo blij mee heb ik wel eens begrepen. Dat je dan een soort gevlochten zwil krijgt. Als de rotors verschillende draaitempo s hebben schijnt dat weer niet zo te zijn......
GROENEDEERE
Worstendraaiers.
Maar kwalitatief goed spul.
Taarup behoord tot de kverneland groep net als vicon
GerbertXL
Ik heb zelf eens meegereden naast de hakselaar bij de loonwerker bij een boer die zwelen maakte waar je amper meer overheen kon stappen, en dan er maar overheen kruipen... wat een drama was dat.
Maar ik rij het overgrote deel van het gras zelf weg met de opraapwagen dus ik wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken en dat hoop ik met een zijaflegger voor elkaar te krijgen. Overal 1 rondje met de opraapwagen om de kopakker weg te werken ipv 2, dat scheelt nogal met een gemiddelde perceelsgrootte van zo'n 1,5 hectare.
stephan-inter
@GerbertXL
Hier hebben de hakselaars dat het liefst. Grote zwillen.
Hoe langzamer ze moeten is de wagen sneller vol.
GROENEDEERE
Als je het bij een hakselaar al een drama vond dan word t met de opraapwagen echt niet mínder.
Jasperfendt
@GROENEDEERE En zeker niet met een super vittese
+1
kaas
Middenafleg is op de kopakkers een drama de buitenste wiers gaat wel maar de binneste zie je altijd dikke bulten en knuppen in als je goed met zijafleg omgaat hoor je de hakkelmachinist niet
+2
cjw73
@kaas dan moet de je hark eerder omhoog doen op het kopeind.
Maar mijn ervaring is dat sommige boeren altijd bulten erin hebben en andere nooit.
Ongeacht wat voor soort hark en welke merk.
Fordje4600
@kaas heb ik niks geen last van, til de hark gewoon op
weurding
@kaas heb dubbele liner 2900 waarvan je 1 element kunt heffen. Kun je op kopakker 8 meter vrije ruimte maken nooit een bult erin
+1
sjuu
@kaas Begin altijd met 2 rondjes buitenom, nooit geen hopen, Menig veehouder kan na 30 jaar nog niet harken, ze moeten maar eens een weekje mee met de hakselaar.
Fendt926Driver
@sjuu klopt helemaal. Snap alleen jou 2 rondjes buitenom niet.
Maak er op grote percelen ook wel 3 of 4.
Kopakkers zijn meestal rond de 20m hier.
Maar ook zeker altijd de buitenwierzen maken voordat ik met het middenblok begin. En meestal begint de hakselaar wel bij de buitenwierzen zodat de harker vrij baan heeft en halen we bij alle percelen eerst de buitenwierzen weg
En harken en harken zit zoveel verschil in.
Meestal mag degene die harkt het hier ook laden met de raapwagen of hakselen dan weten ze voor de volgende keer ook hoe dat moet
sjuu
@Fendt926Driver 15 meter buitenom wordt al wat bij de gemiddelde veehouder, dat gehobbel geloof ik wel.
Fendt926Driver
@sjuu klopt. Velen ploegen totdat de voorwielen in de sloot staan.
Maar wel 3 keer rond maaien met de tripple...
Of met de brede schudder 2 keer rond.

Dus bij ons is de kopakker altijd ruim 20 meter.
GerbertXL
@Fendt926Driver allemaal prachtig maar ik heb juist een zijaflegger gekocht zodat ik niet blijf prutsen met de kopzwaden. De wendbaarheid van mijn trekker zal ook wel iets beter zijn dan de jouwe, dat speelt ook wel mee snap ik.
Fendt926Driver
@GerbertXL ik typ vaak grote verhalen voor de volledigheid.
Je moet er maar uithalen wat je er van past.
Zelf zit ik meer te denken aan een dubbele zijafleg hark van vicon van 11m breed.
Daar kijken wij nu met een schuin oog naar
GerbertXL
@Fendt926Driver He wat 😕 ?
Je bedoelt zeker een middenaflegger van 11 meter. Ik hen pas een claas 2900 geprobeerd van 8 meter ofzo en de bodemaanpassing was ruk in greppelland dus ik ben benieuwd wat 11 meter dan doet.
Fendt926Driver
@GerbertXL klopt typefout van mij.
Een dubbele middenafleg van 11m.
Vicon heeft zo een.
Greppels kennen we hier niet alleen veel bomen en met transporthoogte 5m moeten we nog even kijken hoe dat gaat
ford8630power
@GerbertXL Toen we nog een zijafleg hadden ging ik voor het hakselen altijd 1 keer rond, en dan 2 keer rond vanaf de andere kant. Mooi 18 meter op 1 zwil en genoeg ruimte op de kopeinden. Maar zal met een opraapwagen wel wat te gek gaan 😁
+4
casejxu
@sjuu daarom me broertje even uurtje kopeinden laten opruimen na dat hij zelf gewierst had. Beste manier van leren
GerbertXL
Nee nee, ik bedoel maar dat je moet anticiperen. Als er een dikke laag opzit moet je niet gaan rondrijden tot je niet meer zonder 4wd over de zwelen heen komt.
Maargoed het gaat me niet echt om die discussie. Ik krijg de machine waarschijnlijk op proef dus ik ga het meemaken. Ik ben gewoon benieuwd wat mensen voor ervaringen hebben met een taarup. De pottinger heeft heel wat mishandeling meegemaakt en ik wil er niet op achteruit gaan.
GROENEDEERE
@GerbertXL
Aan de machine zal het niet liggen. Die zijn kwalitatief goed
Je zegt dat t op vicon lijkt maar dat is het ook.
Alleen met een ander jasje.
arjanvw
@GerbertXL Als je zulke goede ervaringen hebt met Pottinger dan zou ik niet overstappen op een ander merk. Mijn zwager werkt bij een mechanisatiebedrijf die Deutz-fahr/vicon verkoopt en Pottinger. Meeste klanten stappen over die eerst D-f hadden en nu pottinger en willen nooit meer anders...
GerbertXL
Nou, pottinger is pas net overgestapt naar tanden die je per stuk kunt demonteren, nu moet ik de hele rotor eraf halen als er een arm afbreekt en daar ben ik wel klaar mee.
En ik weet eigenlijk niet of de pottinger zo goed is, ik heb nooit met een andere gewerkt. Ofja, een ouwe kuhn toen de pottinger kapot was en die ging ook kapot...
harke
@GerbertXL koop maar rustig een vicon kverneland hark.
Zijn top machines.
Wij hadden een vicon 20 jaar gebruikt en nu net een nieuwe middenafleg van vicon gekocht.
De vorige geen mankementen mee gehad
m uut m
@harke
Dan heb je geluk gehad.
harke
@GerbertXL en zeer gebruiksvriendelijk
+1
brabo
@GerbertXL
als het allemaal zo makkelijk kapot gaat kun je ook eens gaan twijfelen aan je rijstijl ?
+1
GerbertXL
@brabo Nee. De eigen hark ging een kleinigheidje aan kapot maar was niet snel te repareren en de kuhn vielen spontaan armen af. Toen heeft de loonwerker het maar afgemaakt.
jan.1
XL betekend meestal groot,je loonwerker harkt altijd goedkoper en sneller.
GerbertXL
@jan.1 XI 😕 ?
jan.1
Quote Reactie van @GerbertXL:
XI ?

XL :😀Loonwerker zit hier op 8 euro/ha
GerbertXL
@jan.1 Aha. Hier gaat praktisch alles per uur. Het heeft allemaal z'n voor en tegens maar op dit moment is zelf harken voor ons het beste en ik denk dat dat voorlopig zo blijft.
Pascal
@jan.1
Loonwerker doet vrijwilligerswerk? Wat een scheitprijs
jan.1
Quote Reactie van @Pascal:
Loonwerker doet vrijwilligerswerk? Wat een scheitprijs

Hij doet het graag zelfs,hier is alles recht en groot.Laat je de loonwerker pielen op een stukkie van 2 ha dan zit je zo op dubbele...
mlkvhoudr
@jan.1 hier niet 95 in t uur. Maar zat kromme stukken dus kom eerder aa 14 tot 17 euro per ha. Maar dan nog steeds besteed ik t dan graag uit
GerbertXL
@jan.1 Een beetje moderne hark van een 14 meter, 15 km/h, dat is 21 ha/u max, zeg maar 15 netto bij mooie percelen. €120 per uur, transport eraf dan hou je nog ruim 100 over, niet verkeerd.
Piet1960
Bij mij heet ie Deutz-Fahr.
GerbertXL
@Piet1960 Ik had al zo'n vermoeden dat ie ook in die kleuren zou zijn verkocht. Hoe bevalt ie?
Piet1960
@GerbertXL Heb 3 jr een middenafleg in gebruik, 7 - 8 m hydro. Doet t goed. Zwaar gebouwd.
arjanvw
@Piet1960 zwaar gebouwd of degelijk gebouwd? 😉
verwijderd
GerbertXL
@jan.1 voor 90 euro per uur rij ik wel met m'n trekker, wanneer kan ik komen?
jan.1
Quote Reactie van @GerbertXL:
voor 90 euro per uur rij ik wel met m'n trekker, wanneer kan ik komen?

Als je op 8 euro per ha uit komt gun ik je ook stukkie werk . :😀
GerbertXL
@Fendt926Driver Hoe bevalt jouw vicon tot nog toe?
Fendt926Driver
@GerbertXL mijn vicon bevalt mij prima. hydro breedte verstellen zat erop maar nog nooit gebruikt omdat ik op het smalst moet harken voor de opraapwagen pick up. morgen gaan we hakselen dus wiers nu wel van 1.3 naar 1.8m breed gezet maar of je dat echt weer terug ziet.......
ik vondt de beschermbeugel wel wat zwaar waardoor de hark met zakken laten eerst iets de grond in dook. beugel zat ook vrij hoog en ging meestal over de palen in plaats van er tegen aan. misschien is er ook wel een iets zwaardere opgemaakt dan origineel als die een keer wat gevoelt heeft. heb ze beide gedemonteerd en nu zakt de hark eerst voor aan de grond en dan achter zonder zwarte grond te maken.

ik heb ook een stoll treintjes hark en die werkt mooi op droge grond. vrijdag met kanten harken iets nat en je hebt zwarte grond achter je. het 2e element blijft niet schuin volgen als het nat is maar wil bijgestuurd weer recht achter de andere gaan lopen.

wij rapen bijna alles en mijn 8m brede vicon harkt heerlijke wiersen voor de opraapwagen. ik kan van wiers een overslaan naar de volgende laden. (bij mijn pottinger top 60N moest ik 2 wiersen overslaan) ook is de hoeveelheid gras in de wiers zodanig dat ik met 14 kmh nog rustig kan laden bij de vorige zat je je met 15 kmh te vervelen in de trekker.

de vorige eigenaren hebben niet echt veel extra afgesteld aan de hark daar ben in nu nog steeds mee aan het afstellen. zodat de hark van buiten naar binnen steeds iets dieper gaat harken omdat er ook meer gras voor de tanden komt (misschien 1.5 cm dieper op 3.5m brede rotor)
GerbertXL
@Fendt926Driver Ah top, bedankt voor het uitgebreide verhaal.
Mijn pottinger heeft overigens 4 wielen onder elke rotor, per 2 pendelend opgehangen. Tussen 2 van die wielen zit een soort van topstang waarmee je dus van 1 helft de hoogte en dus de vlakheid van de rotor kunt instellen.
Weet je trouwens hoe de curvebaan gesmeerd is, olie of vet?
m uut m
@GerbertXL
Koop maar claas die hoef je bij normaal gebruik maar 1 keer per jaar te smeren en dan zijn het nog zeer weinig nippels vergeleken met de meeste machines
MulderDeutz1
Mijn voorkeur gaat te allen tijde uit naar een middenafleg. Zelf een 5 jaar oude krone nu en zeer content mee. Bulten harken ligt niet aan de hark maar aan de werkwijze.
+2
-NEW-HOLLAND-
Afgelopen jaar heeft mijn stagebedrijf een nieuwe pottinger (7,5m)middenafleg aangeschaft. Goed gebouwde degelijke machine, een aanrader. Afgelopen seizoen ook nog met een Deutz(vicon) 8,5 m van 2 jaar oud 60 hectare geharkt, rammelt aan alle kanten.

De pottinger komt met kop en schouders boven de Deutz uit, veel zwaarder gebouwd. Ik zelf zou nooit van mijn leven iets van vicon kopen, prijs is minder, kwaliteit is er ook naar.
GerbertXL
Een nadeel van pottinger is wel de prijs van onderdelen, als er iets kapot gaat betaal je je blauw.
Een andere pottinger is zoals gezegd niet echt een optie omdat ze pas net zijn overgestapt naar per stuk te demonteren tandarmen, en nieuw heb ik geen behoefte aan.
Eind van de week kan ik de kverneland ophalen om m te proberen, volgende week een keer maaien denk ik, we gaan het meemaken, ik heb er wel vertrouwen in.
arjanvw
@GerbertXL Mooi dat je hem kunt proberen, al is de laatste (lichte) snede niet echt geschikt om te testen. Dan doen alle harken het eigenlijk wel goed...
Baltus_steyr
We werken hier met een kuhn treintjes hark. Je kunt er prima zwillen mee maken, zowel voor hakselen als oprapen , alleen je moet er wel een beetje feeling voor hebben. We rapen het meeste ook zelf op met de taarup. Dus als het wat nat is en groen en zit er dik op maak ik ook wel is dunnere zwillen of een enkele keer ipv tegen mekaar aan. En als je toch met opraapwagen doen lijkt me een middenafleg wat makkelijker. Ook Voor de invoer vd opraapwagen.
+1
GerbertXL
Ik heb er vorige week een 20 hectare mee gewerkt en hij viel me alles mee.
Het is wel echt opnieuw leren harken, de hele manier van werken is totaal anders en dat was de eerste hectares wel spannend. De zwelen kun ik juist veel smaller maken dan met de middenaflegger, en dat is wel handig omdat de pick up van mijn opraapwagen ook maar 1,40 breed is. We zijn het eens geworden over de inruil en hebben 'm gekocht.
wotan2
@GerbertXL gefeliciteerd met de aankoop, dat je er maar lang plezier van mag hebben!
+3
GerbertXL
Misschien is een update wel aardig.
Mijn idee was om iets langer over het harken te doen zodat ik meer capaciteit heb met oprapen en dat is zeker gelukt. Met hele lichte sneden is het ook een voordeel dat je 3 of 4 gangen op 1 zweel kunt harken.
De capaciteit valt me erg tegen, vooral omdat ik niet erg hard kan rijden, bij een kilometer of 8 houd het meestal wel op terwijl ik met de vorige hark de helft harder kon.
De manier van werken is heel anders dan met een middenaflegger, ook moet je met het toerental spelen om een net zweel te krijgen van 1 werkgang.
De vorm van de zwelen is veel beter dan de pottinger, proppen heb ik bijna geen last van.
De hark zelf is wel heel lang en daardoor valt de wendbaarheid niet mee, maar ik kom overal in, zij het soms met een beetje moeite.
Breed is ie ook maar daardoor wel enorm stabiel. De stuurstang over het frame is te slap en heb ik een keer kromgereden waardoor de hark een meter naast de trekker liep.
Als ik de rijsnelheid wat op kan krikken zou het een heleboel schelen en ik zit te denken om een een cilinder te integreren in de stuurstang zodat ik handmatig kan bijsturen.
Ik zou m graag inruilen tegen een vierelements maar daar zit wel erg veel geld tussen, maar zeg nooit nooit.
weurding
@GerbertXL jaren een kuhn 6522 gehad. Kon je prima sturen links en rechtsom. Snelheden boven de 12km makkelijk haalbaar. En gebruikt best gunstig want treintjes zijn niet echt in
assink
@GerbertXL
Onze loonwerker stopt voor het grootste deel met agrarisch werk, heeft nog een heel mooie ziegler 4 elements. Weet alleen niet of hij die ook weg doet, zeer strakke machine.
Jorrick 1455XL
@GerbertXL Nu weet ik niet hoe de percelen eruit zien die je moet harken, maar op de wat kleinere stukken lever je juist in met een 4 elements hark. Ik heb goeie ervaringen met de claas Liner 2700 en tevens de 2900 op zowel kleine als grote stukken. Wat je hier in de buurt veel is ziet is dat ze met de zij afleg een paar meter voor de hark met midden afleg uit harken om zo een hogere capaciteit te halen.. Ik las ook ergens iets over armen afbreken dit is mij bij de claas nog niet gelukt ooit is snachts een betonnen blok geraakt had een paar armen krom, deze kon je zo los halen en weer in de werkbank recht duwen...
GerbertXL
@Jorrick 1455XL Ja zo is het ook. Gemiddelde perceel is zo'n anderhalve hectare. Maargoed, ik heb eigenlijks nooit ingeleverd met bredere machines, triple is ook veel sneller dan een dubbele maaier.
Ziegler vind ik prachtige harken door die twintand, maar de onderdelen voorziening weet ik nog zo net niet dus dat moet wel terugkomen in de prijs. Jammer dat ik het nu pas zie maar iemand geeft de tip de binnenkant van de rotor iets dieper te zetten dan de buitenkant, dat moet ik maar eens een keer proberen.
Jorrick 1455XL
@GerbertXL Over de triple maaier geef ik je volledig gelijk maar een vier elements ben ik nog niet zon voorstander van op kleine stukken. Wat zou de rotor scheef zetten moeten op lossen? Een mooier zwad? Hoe gaat hooi achtig materiaal eigenlijk met zon zij afleg, bij midden afleg kun je op een gegeven moment geen mooie zwaden meer maken.
Fendt926Driver
@Jorrick 1455XL rotor scheef zetten houdt in dat naarmate de tanden richting de wiers gaan ze meer gras te verwerken krijgen en iets meer naar achteren buigen en dus weer iets gras kunnen verliezen.
Daarom staat mijn dubbele hark met 3.5mrotoren 1.5cm dieper bij de wiers als waar die begint.
Een mooiere wiers krijg je bij mijn vicon hark door de curvebaan te verstelken wat onder beide rotoren zit.
Kan nu zelf netjes harken met een dubbele middenafleg met 12kmh
Derkmax
@Fendt926Driver
Hoe kun je hem dan het best stellen in zwaar gewas ? Vroeger of later ?
Fendt926Driver
@Derkmax in zwaar gewas en de wiersbreedte maakt niet echt uit (hakselen) kan die beter wat eerder lossen en wordt je wiers dus iets breder.
Bij mijn 1.6m brede pick up wil ik een smal zwad dus staat die op later lossend dus een soort haakse wiers.
Jorrick 1455XL
@Fendt926Driver Ja precies dat is dan inderdaad nog wat om zelf is mee aan het experimenteren te gaan, ik heb eigenlijk alleen maar problemen bij hooi. Bij te veel toeren waait het gras op en bij minder toeren krijg je prop vorming..
jammermaarhelaas
Ik las iets over het hoger toerental van de opvolgende rotor (hogere snelheid van de harktanden), dit is dus het geval bij bijvoorbeeld een 4 elements middenafleg of 2 elements zijafleg hark? Op die manier voorkom je worstvorming?
TeunFendt
Als je de volgende dijk niet gaat stapelen maar er tegenaan legt hoor je niet veel mensen klagen alleen het probleem met zijafleg is het capaciteits probleem als je niet veel eerder van te voren begint dan dat de hakselaar begint kan je het niet meer bijhouden dus houd de capaciteit ook goed in de gaten
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden taarup en kverneland geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!