Tractorpullingteam Hurricane uit Laren staat zaterdag 9 augustus aan de start tijdens de jubileumeditie van Tractor Pulling Lochem. "Dat moet gewoon", zegt teamcaptain Gerrit Esselink.
Het is immers de thuiswedstrijd van de tractor. "Desnoods duwen we hem over de baan", grapt hij.
Alle onderdelen zijn er en ook het financiële plaatje is rond. Zelfs de drijfstang die de enorme krachten van de motor aankan is beschikbaar. Vorig jaar deed Hurricane niet mee in Lochem omdat dit onderdeel niet op tijd uit Argentinië overkwam. De drijfstang maakten werd nu in Esselinks eigen metaalbewerkingsbedrijf Ems gemaakt.
Het heeft nog heel wat voeten in de aarde om alle onderdelen op de juiste manier in elkaar te zetten. Dit is volgens Esselink zo'n hels karwei omdat de motor van het tractormerk Fendt die in de Hurricane zit, door niemand op deze manier wordt gebruikt voor tractor pulling. De onderdelen komen overal vandaan en moeten op de juiste manier worden gemonteerd. Zo zijn de motor en kap waar het blok onder zit van het merk Fendt, maar komt de achteras uit een vrachtwagen. "We noemen het daarom een componententractor", legt Esselink uit. "Het juist in elkaar zetten is dan wel een heel karwei, uit elkaar halen is daarentegen in een halve dag gepiept." Dat gebeurde ook al. "Je bouwt zo'n tractor wel twee keer voor hij precies goed is afgesteld."
De laatste weken sleutelen de teamleden iedere avond en op zaterdag aan de Hurricane. Behalve vele arbeidsuren zijn er ook vele euro's in de tractor gestoken. "Van dat geld kun je een hele mooie Porsche of Ferrari kopen", vertelt Esselink. Een groot deel van de kosten sponsorde hij met zijn eigen bedrijf. De hoofdsponsor is Style High Tech bv uit Bunschoten. Dit bedrijf beslist ook mee over het uiterlijk van de Hurricane. Hier wil Esselink nog niet veel over kwijt. Bezoekers van de wedstrijd in Lochem zien dan het uiteindelijke resultaat. "Hij wordt sowieso niet groen, de huiskleur van Fendt", lacht hij. Dit is volgens de teamcaptain uit den boze omdat de groene tractoren van het merk John Deere vroeger zijn grote concurrenten waren. De meesten van hen stapten een paar jaar geleden over van diesel- op methanolbrandstof. Hurricane bleef nog lange tijd op diesel rijden. Omdat methanoltractoren veel krachtiger zijn dan de dieselvariant, speelde Hurricane de laatste jaren geen rol van betekenis. De nieuwe tractor, die ook op methanol loopt moet het Larense team weer op de kaart plaatsen.
Bron: destentor.nl/
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bron: hurricane.nu/
om 8 uur heeft die zijn maiden track
Munsterman BV
er zit een blok van een 626 in volgens mij hoor
@ loonwerker erwin jah 11 liter ofzo moest trug gebracht worden tot 10 ofzo meer mach nie
En let op de grijze spatborden..
hahahahaha, idd, volgende keer eerst maar iets beter kijken!!
Remco Power had ook wel beetje gelijk ik heb even na gevraagd het is gewoon een vrachtwagen blok maar zit orgineel ook in een 626