Illustratie van:

Fordson Major - Zelf lassen van heflatten

Hey,

Ik heb 2 heflatten op de kop zien te tikken.
Alleen hebben ze er 1 doorgesneden met een snijbrander 😞
Weet iemand of het mogelijk is om deze zelf te lassen???

Ik hoor het wel

Deel dit topic

Reacties

fendtinterfan
Wordt het niet sterker op 😛
Jos-IH
Zou wel kunnen, scheurt nooit op de las. maar lijkt me beter van niet
tractorliefhebber
Ja hoor kun je wel lassen. Kogels zitten er ook opgelast.
sebas deutz150
Zou er wel een L ijzer of een strip en nog tegenaan bakken en natuurlijk sterke laselctroden heb er zelf geen verstand maar andere mensen kunnen vast zeggen zeggen welke je nodig hebt (volgens mij cobra)
Fordson Major 53
En kan ik dit dan gewoon CO2 lassen ( mig-mag) of moeten het op een bepaalde manier??

Eerst warmstoken heb ik gehoord en dan met een deken erom laten afkoelen
sebas deutz150
Oja tuurlijk wij zijn nog oldschool lekker lassen met elctroden. maar ik heb er helaas geen verstand van
dx11
Gewoon het doorgesneden deel scheef afslijpen aan beide kanten zo dat je een V krijgt. Die moet je dan vol lassen. Kan prima met migmag, dan hoef je er verder niets tegenaan te lassen of watdan ook.
Wimsumar
Beste Fordson Major 53: Waar is de heflat doorgesneden?In het midden of hoeft er alleen een (nieuwe) "kogeleind" aangelast te worden?
Het laatste kan prima.
Deutz-5006
Netzoals dx11 zegt dat is het sterkst als je het goed vol last en daar breekt het dan niet meer hoor
Valtra-Fordpower
Als de lat bij het hefgat is doorgesneden kun je opzoek naar een andere trekstang... 😛
tractorliefhebber
Ja dan wordt het inderdaad lastiger.
fordmajor
Kan wel wij hebben ze ook alleens gelast met electrode, ook bij een gat, gaat prima
HanomagR45
Lassen is goed te doen, mits je aan enkele voorwaarden voldoet.

Heflatten zijn geen gewoon St37-2 of 52-3.

-Goed schoonmaken en vet en verfresten verwijderen.
-Zoals eerder al gezegd werd; uiteinden goed aanschuinen, zodanig dat je een X-naad krijgt.
-Hecht de twee delen aan elkaar
-Verwarm beide delen gelijkmatig, maar laat het niet roodgloeiend worden, verwarmen is enkel bedoeld om materiaal op temperatuur te brengen dat er niet teveel krimp en dus spanningen ontstaan.
-Las het geheel in meerdere lagen, en zorg voor een goede inbranding
-Laat de las langzaam afkoelen; na het lassen afdekken/inpakken met steen of glaswol werkt erg goed.
-Na het lassen mag de las gewoon vlakgeschuurd worden MITS een X-naad is gemaakt. Denk er wel aan hoe meer materiaal je weghaalt hoe minder sterk de constructie wordt.

Ik heb zo meerdere heflatten gelast en er is er nooit een gebroken of gescheurd.

Succes ermee!
Tom VB
Sluit me volledig bij bovenstaand aan.
fendtkubota
Ook op letten dat je niet steeds aan een zijde last dan gaat hij krom trekken he en ook niet denken hoe hoger de spanning hoe sterker want dan ga je naast de las een zwak punt maken
Fordson Major 53
Okej bedankt jongens,

Ik heb het kunnen regelen dat ze voor 25 euro het zaakje lassen.

gr
Wimsumar
Beste Fordson MAjor: € 25,- das niet gering! 😞
mitchelke NH
Wel met een lasbrander
Tom VB
Indien hij voor € 25,- weer gebruik kan maken van zijn trekker op een verantwoorde manier dan is dat dus een koopje. Zo kun je t ook zien.
siem
Hefarmen kun je het beste met chroom nikkel electroden lassen zelf gebruik ik hiervoor lastek 90 electroden.
als er alleen nieuwe kogeleinden aangelast moeten worden kan het ook goed met co2, wel lasdraad met voldoende treksterkte gebruiken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
7