Mc-Cormick 423 - Koppakking lekt na motor revisie

Goedemorgen, na motor revisie krijg ik de koppakking niet dicht. Trekker bouwt druk op in carter en zie belletjes tussen kop en blok aan uitlaatzijde.

Heb nieuwe bussen en zuigers geplaatst en kop laten vlakken. Hen aan onderblok niets raars gezien. Trekker loopt wel goed trouwens. Wat kan oorzaak en oplossing zijn?

Groet,
Caspar
Caspar

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

bas101
Mogelijke oorzaken :Bussen te hoog in blok , bovenkant blok niet vlak ( ziet er mij bijdit blokniet al te florissant uit) , kopbouten in verkeerde volgorde aangetrokken .
Caspar
Heb kop der weer af. Blok lijkt wel vlak maar hoe kan ik dit goed meten? Heb bouten in juiste volgorde aangedraaid. Wat is het juiste en maximale aanhaalmoment?
Wimsumar
Beste Caspar:

Quote Reactie van @Caspar:
Wat is het juiste en maximale aanhaalmoment?

Jammer dat de leverancier van de koppakking e.a. revisiedelen jouw hierover niet heeft ingelicht.

ihace.de/04_techndaten/323_353_383_423_453/…
bas101
De vlakte van bovenkant blok meet je met een zuiver recht stuk stalen balkje , deze leg je op je blok en dan meet je met een voelermaat of er ruimte is tussen blok en dat balkijzertje , gewoon op een paar plaatsen meten over lengte van blok , wel rekening met je bussen houden die er wat bovenuit steken , aanhaalmomenten van IHC ben ik niet bekend mee.
dendeze
Heb je de cilinderbussen zelf gemonteerd? Goed gezien dat er onderaan nergens geen vuil is blijven zitten, het is zo moeilijk te zien maar op de foto's lijkt het dat de cilinderbussen niet gelijk met de bovenkant zitten. En dat steekt erg nauw.
Caspar
Dank voor reactie heren. Zal vd week kop er weer afhalen en blok en hoogte bussen nameten. Blijft wel raar dat trekker goed startte en prima liep..
bas101
Waarom is dat raar dan?
CVheggesnoeiers
Zijn de bout gaten wel zuiver?
Kun je de bouten zonder kracht tegen het blok aan draaien
+1
Klein Rot
Caspar,

De cilinderbussen van een 423 moeten 0,08-0,12mm boven het blok uitstaan.
De kopbouten moeten tot 12mkp (117,7Nm) in 3 stappen worden aangehaald, de moeren moeten goed gangbaar zijn en met olie zijn gesmeerd.
Zie foto:
basia
@Klein Rot

Geen natrekken bij warmgedraaide motor of na b.v. 50 draaiuren ?
(Bij Ford auto motoren moest je vroeger de koppen natrekken bij de eerste beurt (500 km ))
casepowers
@basia na 10 min lopen. trekker uit zetten en weer natrekken. als je een orginele koppaking koopt zit er een handleiding in. daar staan ook de 3 stappen op waarin je ze moet aandraaien.
basia
@casepowers

O.K. Dank je ; toch wel belangrijk , word denk ik niet altijd gedaan .
Ik weet nog uit mijn monteurs tijd dat je kopbouten bij de eerste beurt soms nog wel +/- 30 graden na kon trekken
Caspar
Goedemorgen, afgelopen week de kop er weer afgehaald en alle goede adviezen opgevolgd. Helaas probleem nog niet kunnen verhelpen, blijft druk opbouwen in carter en koelsysteem en zie belletjes aan voor- en achterkant tussen blok en kop.

Blok is vlak, bussen op gelijke hoogte en binnen de marges zoals aangegeven in handboek, kopbouten en gaten netjes en draaien soepel, alles op juiste volgorde aangedraaid en op juiste moment....

Maar bij nadere inspectie van gevlakte cilinderkop zie ik het volgende: het lijkt dat de kop lekt bij cilinderbussen waar het haaks staat op de groeven van het vlakken (zie foto's voor verduidelijking). De delen van de cilinderbus welke met de groeven meelopen lijken wel goed te dichten. Kan het zijn dat de kop te grof gevlakt is en de koppakking de 'groeven' van het vlakken niet goed afdicht?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groet,
Caspar

(klik om te vergroten)

+1
Wimsumar
Beste Caspar:

Quote Reactie van @Caspar:
kop te grof gevlakt is en de koppakking de 'groeven' van het vlakken niet goed afdicht

De foto's bewijzen jouw gedachte. Leg het voor aan de koppenvlakker.
Caspar
Nog 2 foto's

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

bas101
Jip de kop is te grof gevlakt je kunt t zien aan de zwarte lijntjes (roetsporen) die synchroon lopen met de groeven .
Klein Rot
Koppakking is inderdaad niet dicht, wel een nieuwe gemonteerd de tweede keer. Lijkt toch dat er iets krom is, je kan als het ware een lijn trekken door het midden van de meest rechtse kleppen schuin naar beneden, links daarvan zie je grote ringen op het afdicht-vlak, rechts is dat duidelijk minder.
Wimsumar
Beste Caspar:

Quote Reactie van @Klein Rot:
Koppakking is inderdaad niet dicht

Als je met de cilinderkop terug gaat naar de koppenvlakker neem dan jouw momentsleutel ook mee om te testen. Misschien heb je met veel lager aanhaalmoment de kop aangetrokken dan wat de momentsleutel aangaf (die dingen hebben ook niet het eeuwig leven).
Caspar
@Wimsumar Hallo Wim,

Om dit uit te sluiten heb ik vorige week al even geinvesteerd in een nieuwe momentsleutel 😄

Groet,
Caspar
Wimsumar
Beste Caspar:

Quote Reactie van @Caspar:
nieuwe momentsleutel

Heb je het garantiebewijs nog? (Nieuw kan ook defect zijn. 😉 ).
Heb je deze nieuwe momentsleutel ook al gebruikt bij deze laatste cilinderkopmontage?
jammermaarhelaas
Als het afstellen van de momentsleutel net zo grondig gebeurt als het vlakken van de kop dan zou ik het gewoon thuis met een unster doen.

Doe dit zelf ook als ik mijn goedkope sleutel eens een keer gebruik en ik wil weten of t klopt. Klopt trouwens binnen de 5%.

En uiteraard na gebruik direkt de sleutel weer ontspannen, dus helemaal terugdraaien tot 0 Nm, zo blijft de veer gespaard.
+1
fendt2
Kreeg ooit het advies een halve slag stoppen voor het breken!
Caspar
Even een update: vant weekend de kop weer terug gekregen vd koppenvlakker. Alles gemonteerd en kop lijkt keurig af te dichten 😄

Heb nog wel carterdruk, blaast en rookt iets uit ontluchtingspijpje. Is dit normaal bij vervangen van bussen/ zuigers (ivm inlopen)?
bas101
Ja is normaal
Caspar
@bas101 Ok. Hoe lang duurt het ongeveer voordat bussen zijn ingelopen?
bas101
@Caspar reken met 50 uur maar kan tot meer dan 100 uur oplopen , uit de carterontluchting zul je altijd wel een rookpluimpje zien , de gassen ontwijken via de slotspeling van zuigerveren en zeer kleine hoongroeven tussen cilinderwand en zuigerveren.
bas101
@Caspar reken met 50 uur maar kan tot meer dan 100 uur oplopen , uit de carterontluchting zul je altijd wel een rookpluimpje zien , de gassen ontwijken via de slotspeling van zuigerveren en zeer kleine hoongroeven tussen cilinderwand en zuigerveren.
Caspar
Dan verklaar ik em bij deze genezen! Dank allen voor hulp en reacties 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick 423 en hebben de trefwoorden lekt en Koppakking geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!