Tractor gekanteld na botsing met spoorbrug [video-update]

Een tractor met aanhanger is vrijdagochtend gekanteld op de N242 bij de spoorbrug in Heerhugowaard.

De wagen is tegen de spoorbrug gekomen en daardoor gekanteld. Op de aanhanger stond een graafmachine. Deze is zwaar beschadigd.
 Tractor gekanteld na botsing met spoorbrug [video-update] (noordhollandsdagblad.nl)

Een tractor met aanhanger is vrijdagochtend gekanteld op de N242 bij de spoorbrug in Heerhugowaard.

Grasbaal

Reacties

+2
mike_v
Grasbaal
@mike_v bizarre video, onder die (lage) brug zit regelmatig wat vast..
walker1
@Grasbaal des te meer redenen om daar goed op te letten! In het filmpje is ook duidelijk een bord te zien die een maximale doorrijhoogte aan geeft.
Loeideutz
@walker1 Als ik het goed zie is dat bord dat jij bedoelt blauw. Daar staat dus op wat de maximale doorrijhoogte is. Als het bord blauw is betekent dat dat de maximale hoogte boven de 4 meter ligt. Daaronder gebruikt men het rode ronde bord. Boven de 4 meter mag men het rode bord niet gebruiken. De reden daarvoor is dat wettelijk bepaald is dat de maximale hoogte van voertuigen in Nederland 4 meter is. Daarboven moet je ALTIJD een ontheffing aanvragen. Combinatie was duidelijk te hoog geladen.
mike_v
Meer nog @Loeideutz, mij is altijd verteld dat je voor de hoogte simpelweg geen ontheffing kan krijgen ... Enkel voor breedte en lengte.
+1
Jasperfendt
@mike_v Voor hoogte ook wel
selten
@Jasperfendt
Inderdaad... Gebeurd wel meer bij speciaaltransport...
mike_v
Quote Reactie van @selten:
bij speciaaltransport

Speciale transporten wel, maar als landbouwer? Het is me zo op school toch altijd geleerd 😉.

EDIT:

Quote:
ZELFRIJDENDE WERKTUIGEN (GEKENTEKEND)

Een ontheffing wordt verleend voor één jaar voor zelfrijdende gekentekende werktuigen voor de lengte, als deze meer bedraagt dan 20,00 meter en een toegestane maximum massa van ten hoogste 100 ton. In de ontheffing is aangegeven voor welke wegen afwijkende afmetingen en massa’s kracht zijn. Voor de breedte (3,00 meter) en de hoogte (4,00 meter) wordt geen ontheffing verleend.
Met het aanvraagformulier voor deze ontheffing kunt u, als exploitant van een mobiele kraan, ook ontheffing aanvragen voor het vervoer van ballast en giekdelen van mobiele kranen.

evofenedex.nl/kennis/vervoer/…

Niet iedereen kan het dus zomaar krijgen. Helaas staat er voor de andere categorieën niets vermeld inzake de hoogte.
@Loeideutz @Jasperfendt
Loeideutz
@mike_v jij hebt het over zelfrijdende werktuigen. Met andere woorden, daar zet je een chauffeur in en gaan met die banaan. Voor de hoogte zul je nooit een ontheffing krijgen. De breedte twijfel ik eerlijk gezegd, want geen enkele hakselaar, combine, rooier, of Vredo-achtig iets zit binnen de 3 meter. Komt voornamelijk door de banden.
Op het moment dat je dus over die maten heen gaat, dan bel je een transportbedrijf dat speciaaltransport doet, zie opmerking @selten , en die laad jouw machine op een dieplader en vraagt de vergunningen aan. Maar de betreffende machine zal dus niet zelf over de weg rijden.
mike_v
Quote Reactie van @Loeideutz:
zelfrijdende werktuigen.

Klopt, dat heb ik er ook bij gezet ter verduidelijking 😉 .
De breedte krijg je voor zelfrijders (in België) nog wel een vergunning tot 3,50m. Maar dan ben je dus uitzonderlijk vervoer.
+1
Loeideutz
@mike_v @Jasperfendt ] @selten
In principe is er voor elk transport een ontheffing te krijgen. Ik denk alleen dat je voor hoogte, meer nog als voor breedte of lengte, vantevoren een gecontroleerde route zult moeten leveren. En bijvoorbeeld ook eerder begeleiding zult nodig hebben. Wat verkeersborden uit de grond trekken om met een te lang of te breed voertuig ergens de bocht om te gaan is makkelijk. Een brug of viaduct effe een halve meter omhoog draaien is wat moeilijker. Daarom zal daar ook veel meer gekeken worden of je die hoogte toch niet onder de 4 meter kunt brengen.
walker1
@Loeideutz Ja dat lijkt mij ook. Ook als je iets hoogs wilt vervoeren heb je een ontheffing nodig. Behalve dat tunnels e.d. moet vermijden, kom je natuurlijk ook zat andere ellende tegen onderweg, bomen bv. Bomen langs een weg worden natuurlijk wel zo gesnoeid dat normaal verkeer, dus tot een meter of 4 hoog er gewoon langs en onderdoor kan rijden. Dus voor een hoog transport moet er vaak gezaagd/gesnoeid worden.
Loeideutz
@walker1 bomen en struiken woeden normaal gesnoeid tot ver boven de 4 meter. Als die boom namelijk weer een jaartje gegroeid en gebloeid heeft, dan zijn er ook weer takken naar beneden gegroeid. En dan moet je elk jaar terug komen. En soms zul je toch een andere route moeten zoeken in plaats van te snoeien. Als er namelijk waardevolle bomen langs de route staan krijg jij geen toestemming om te snoeien. De bomen knuffelaars zullen je in plaats daarvan opknopen aan de hoogste boom.
selten
@Loeideutz
Tsja, praktisch haalbaar, of mogelijk zitten grote verschillen tussen 🙈😂
+1
walker1
@Loeideutz Met ontheffing pas je nog steeds niet onder dat viaduct door als je hoger bent als 4,10 m. 😆
walker1
@Loeideutz Met ontheffing pas je nog steeds niet onder dat viaduct door als je hoger bent als 4,10 m. 😆
+1
Loeideutz
@walker1 Nee, inderdaad. Daarom had ik het ook over een vantevoren gecontroleerde route. Jij zult moeten kunnen aantonen dat jouw lading past. En anders zul je een andere route moeten zoeken.
+1
Arnoldvd
Ja beetje zuur zo...

(klik om te vergroten)

Na

(klik om te vergroten)

Voor
bas101
Schitterend filmpje 😂
pascal1985
@bas101 hoezo???
bas101
@pascal1985 door die drieklapper die die kraan met de brug maakt en dan daardoor de hele combinatie aan t slingeren en verderop aan t kantelen komt , de draaiende zwaailamp die de man heeft aangezet omdat hij zichzelf met zijn combinatie wel interessant vind maakt t verhaal kompleet .
Fendt926Driver
@bas101 ja denk ik ook wel. Je ziet toch voor je een brug. Daar joekel je toch nooit zo maar onderdoor in de veronderstelling dat het past?
DAAR ben je tenslotte chauffeur voor
walker1
@Fendt926Driver Staat ook duidelijk een bord met maximale doorrijhoogte. Zeker als je net een nieuwe machine hebt, is het verstandig de boel even op te meten als het op de dieplader staat.
+2
mdoornekamp
@walker1 machtig werken met zo'n 50 km trekker. Zwaailampje aan en gas
walker1
@mdoornekamp met 40 km/h was die kraan ook wel naar de klote gegaan
mdoornekamp
@walker1 met 40 km heb je wel wat meer tijd om op te letten
casejxu
@mdoornekamp hij had bij 55 geen moment getwijfeld dus verwacht bij 40 ook niet. Dit is een van de lagere viaducten hier in de buurt. 4.1 meter. Had ze extra knik z staan dat ie t hoogst was. Jammerlijke fout. Chauffeur was na de middag al weer op de klus aan de gang waar ie naar onderweg was gelukkig.
mdoornekamp
@casejxu ja gelukkig weinig persoonlijk letsel. De rest is maar ijzer
Gavrie Willemsen
Die heeft ook niet lang genot gehad van zijn aankoop.
bas101
Betreft dit ongeluk en die ontheffingen voor de hoogte : t is zaak dat voordat je gaat rijden je weet hoe hoog je lading cq voertuig is , aan de hand daarvan je route uitstippelt je weet hoe hoog de viaducten overspanningen etc zijn en of je daar dan onderdoor kunt , wij hebben tig jaren lang ( de jaren 70 t/m 90 ) ieder week met voor de letter van de wet te hoge vrachten gereden zonder ontheffing varierend van 4.15 tot 4.55 meter hoog en hebben ons nog nooit vastgereden onder een brug of wat dan ook , deze jongen in t filmpje had dit ook moeten weten temeer daar hij volgens mij nog in zijn eigen buurt rijdt ook , de enigste schade die ze bij ons ( collega chauffeurs) gepresteerd hebben in die tig jaren is een rij vlaggetjes die de mensen van de straat op precies 4 meter hadden gehangen , een omgevouwen blikwerkje bij t uitrijden van de weegbrug en idem dito een keer bij een tankstation , idd aan t hoge rijden kleven enige risico s maar dat loop je al bij t wegrijden met je auto tractor bromfiets etc.
casejxu
@bas101 ten eerste. Deze jongen is deze man. Ten tweede. Man baalde behoorlijk. 2 man staat te wachten. Snel kraan er op. 3de knik nog niet helemaal gewend dus nooit aan gedacht. Neemt eigelijk altijd route binnendoor. 1 keer niet en dan dit. T is geen onervarenheid. Geen onkunde maar echt pure pech door alle factoren te samen
selten
@casejxu
Bedoel je daarmee dat jij reed?
+1
GROENEDEERE
@casejxu
Het was meneer mol zelf toch?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!