Illustratie van:

Ford 5110 - Hoe meer brandstof geven

Hallo mensen

weet iemand hoe je een ford 5110 gen 3 meer brandstof geeft?
onze ford 5110 staat voor een voermengwagen en heeft het soms daarmee moeilijk. ik dacht al we de ford ongeveer 10 pk extra geven trek hij het wel beter.

met vriendelijke groet karlo

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Die 5 pk maakt echt niks uit..
A: de trekker is ongeschikt voor de klus door tekort vermogen of
B: er zit een filter verstopt, lucht danwel diesel.

Maar ik hou je natuurlijk niet tegen als je meer brandstof wil geven. Kun je de koude start niet vast zetten op de brandstofpomp of zit die er niet op?
+1
JD3010
Quote Reactie van @valmet6400power:
Die 5 pk maakt echt niks uit..

Dat is bij zulke trekkers al gauw 10% 😉
fordt5110
@valmet6400power volgens mij zit er geen koustart op.
+1
jammermaarhelaas
@fordt5110

Hier wordt waarschijnlijk de extra brandstofknop bedoeld (bij een lijnpomp), je zult waarschijnlijk een roterende pomp hebben?

Je hebt hoogstwaarschijnlijk wel een vlamstart inrichting. Dit is de hulp voor het aanslaan bij koud weer. Als je de sleutel 90 graden draait en dan 20 tellen vasthoud (minimaal 15 seconden) en dan doordraait op de startstand, dan helpt een vlam in het inlaatspruitstuk om aan een goede ontbrandingstemperatuur te komen bij het starten.
Mocht je startpiloot gebruiken, doe dit dan niet samen met dit voorgloeien, want dan ontploft de startpilot al in de inlaatbuis...
fordt5110
@jammermaarhelaas tractorfan.nl/ deze brandstofpomp zit erop
WO 562 Driver
@fordt5110 tractorfan.nl/picture/1204686/…
Dit is de link naar de foto.
Jouw link komt op de homepagine uit.
fordt5110
@WO 562 Driver o sorry voor de verkeerde link
walker1
Hoe lang moet die trekker nog mee gaan? Het is goed als een trekker regelmatig flink moet werken, maar deze doet blijkbaar al dagelijks werk wat al net te zwaar is voor de trekker en dan wil je de trekker ook nog opvoeren? Ik zou rond gaan kijken voor een trekker die standaard al een 20 pk meer heeft. Die kan zonder problemen voor de mengwagen.
fordt5110
@walker1 de trekker kan het wel doen maar, het is makkelijker als hij iets meer over heeft. En mij is vertelt dat de ford 5110 een geknepen moter heeft van een ford 5610 met 10 pk meer.
walker1
@fordt5110 of het een geknepen motor is weet ik niet, daar kunnen de echte Ford mannen hier wel antwoord opgeven. Evengoed, met 10 pk erbij moet de trekker nog steeds hard werken denk ik.
+1
jammermaarhelaas
Misschien kun je er het beste mee naar de dealer, kan hij meteen testen hoeveel vermogen hij nadien levert. Er zijn allicht ook nog wel een turbo opbouwset voor te koop denk ik, zie je wel eens vaker. Ook dat zou ik door een dealer laten doen, het is immers de voertractor.

Maar zoals al gezegd bij de reacties, het begint met een schoon brandstoffilter (elke 600 uur vervangen) en luchtfilter (ook het binnenste, en controleren of dit binnenste filter ook goed aansluit achter in het filterhuis, en de moer ervoor ook goed afdicht) !
fordt5110
@jammermaarhelaas we zullen eerst de filters vervangen, en dan kijken als het beter is. Maar een turbo op een voertrekker is toch niet goed, eerst volgas mengen en dan met veel minder toeren leegmaken?
+1
valmet6400power
@fordt5110
Dat maakt niet uit, of het een turbo of een niet turbo motor is. Zo lang een motor rustig op bedrijfstemperatuur komt en na de arbeid niet direct wordt uitgezet dan maakt het niet zoveel uit wat daartussen in gebeurd.
Behalve langdurig werken met een toerental net boven stationair dan krijgt de trekker te weinig koeling, bij weinig belasting veel roetvorming, etc.
Ritchie
@jammermaarhelaas

Een turbo op die trekkertjes doet wonderen heb ik gehoord. Ze zeggen dat je bijna beter een 5610 turbo kunt hebben dan een 7610.
jammermaarhelaas
@Ritchie

Dat zal zeker heel wat uitmaken.
Wat ik niet weet, maar de echte kenners allicht wel, is of de motor van de 5110 en 5610 ook de grotere zuigerpen en de boring (oliekanaal) in de drijfstangen hebben zoals dat bij de 7000 (niet de 5000), en zijn opvolgers is. Wat niet wegneemt dat het bij kundig gebruik ook nog wel lang goed zal gaan zonder die maatregelen.
+2
county854t
Hallo,
Waarschijnlijk is je 5110 gen 3 voorzien van n roterende cav brandstofpomp. De brandstof stelschroef is bij deze pompen aan de achterzijde van de pomp te vinden dus tussen pomp en motorblok. En is verzegelt met n plastic prop. Mijn advies is om toch maar even te overleggen met n monteur die deze trekkers kent van haver tot gort
fordt5110
@county854t bedankt voor je uitleg, maar we gaan eerst de filters vervangen.
mauser
@county854t een roterende cav pomp geef je tog meer door achter het dekseltje het schijfje iets te verdraaien? Of is dat alleen inspuiting moment vervroegen?
fordt5110
@county854t tractorfan.nl/ deze brandstofpomp zit erop
jammermaarhelaas
@fordt5110

De link komt uit op de startpagina.
fordt5110
@jammermaarhelaas sorry voor de verkeerde link. dit is de goede link tractorfan.nl/picture/1204686/…
+1
Wimsumar
Beste Fordt5110:

Quote Reactie van @fordt5110:
En mij is vertelt dat de ford 5110 een geknepen moter heeft van een ford 5610 met 10 pk meer.

Technische details van de motor daargelaten (onbekend), in beginsel is het type 5110 inderdaad motorisch de lichtste van een serie**** identieke trekkers tot en met een type van 80 pk.
Het 'geven van meer brandstof ' kan voor jouw gebruiksdoel (mengwagentrekker) geen enkel bezwaar zijn.
Gezien jouw foto heeft FORD het destijds bij deze "serie-instaptrekker" bewust moeilijk gemaakt deze op te voeren door een brandstofpomp te monteren met het 'opvoertoegangsdekseltje' aan achterzijde.
P.S.: Ook ik denk dat het verstandig is de permanente ingreep (opvoeren van de motor) aan de hand van een vermogenstest (er voor + er na) te doen en uit laat voeren door iemand die de specifieke situatie bij deze FORD-5110 kent.

****Bron: Serie 5110 - 6410:

konedata.net/traktorit/ford/…
+1
fordt5110
@Wimsumar nog bedankt voor de informatie
+1
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Ik wil niet muggenziften, maar de 5610 en 5110 hebben qua boring en slag dezelfde motor, de 6410 (die van 80 pk) heeft een vierkante 122 x 112 motor, is dus groter (net als de rest van de 6*10 en 7*10).

Voor wie ondertussen weet waar je moet zijn is het verstellen van de pomp nog wel te doen, heb er zelf een keer 1 die flink was opgesteld weer teruggesteld (!), want als het vermogen niet gevraagd wordt, is het verbruik wel hoger, getuige onder andere de pluim op de uitlaat...
fordt5110
+1
Wimsumar
Beste FORDT5110:

Quote Reactie van @fordt5110:
deze deksel

Nee, ik verwijs naar eerdergenoemde reactie van County854T:

Quote @county854t:
De brandstof stelschroef is bij deze pompen aan de achterzijde van de pomp te vinden dus tussen pomp en motorblok.
fordt5110
Wimsumar
Beste FORDT5110:

Quote Reactie van @fordt5110:
oke

Ik verwacht eigenlijk een opvoerprocedure zoals afgebeeld (en onder de foto's omschreven) in onderstaande fotoreportage (zie link, doorklikken rechts op de foto naar volgende foto):

tractorfan.nl/picture/837914/…
fordt5110
@Wimsumar bedankt voor de informatie, ik snap er nu al veel meer van.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5110 en hebben de trefwoorden ford en brandstofpomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
1.738
TREFWOORDEN