Illustratie van:

Ford 3600 - Hefinrichting/trekkracht regeling/ extra functie

Goedemiddag,
Mijn naam is Hans en ik heb voor de hobby een Ford 3600.
Vanaf het begin al problemen met de hefkracht en snelheid(ook van de extra functie)
Hendel verticaal en horizontaal gehad, maar ik merk alleen verschil als ik deze halverwege vast houd.

Druk is 140 bar als alles werkt.
Olie niveau is goed.
Pomp is recent vervangen.
De vorige eigenaar had een aanslag blok gelast bij de topstang bevestiging.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
Welke hendel heb je verticaal en horizontaal gehad?

Een aanslagblok bij de topstang hoeft niet uit te maken, wat doet dit blok? Gaat het tuimelstuk nu niet meer zo ver naar voren richting de stoel?

Heb je 2 hefhendels naast elkaar? De buitenste is voor de positieregeling, dat is de gewone hef. De binnenste is voor trekkracht regeling, dat is de hendel die je gebruiken kunt als je een werktuig zoals een ploeg of cultivator automatisch op min of meer gelijkblijvende diepte door de grond wilt trekken.

Als je met de positieregeling werkt moet de binnenste hendel helemaal omlaag staan, en gebruik je alleen de buitenste hendel. Deze kun je nu voor het testen ook het beste gebruiken.
De hef moet ook gewoon helemaal en vlot omhoog komen als je deze buitenste hendel helemaal naar boven zet, dus tegen de eind aanslag. Dan wordt het reduceerventiel namelijk open gezet.

Je kunt de stand van het reduceerventiel eventueel veranderen, misschien staat ie deels of helemaal dicht, en dat scheelt behoorlijk! Maar zoals gezegd, met de hendel helemaal bovenin wordt dit reduceerveniel automatisch (stangenstelsel binnenin de achterbrug) geheel open gezet, dus op max. doorstroom.
Hij zit aan de rechterkant, waar ook de hefhendels zitten, zit tegen de achterbrug een zwarte knop (kwart rond), deze is te verstellen en hiermee regel je de hef snelheid. Deze moet voor snel werken van de hef helemaal naar links (naar achteren) geraaid staan, dan gaat alle olie naar de hef (en niet deels retour).
Deze zwarte kunststof knop kan er ook af zijn, er zit dan allicht nog wel een rond stompje, deze kun je met een tang verdraaien. Kan wezen dat het in de loop an de tijd vast is komen te zitten, dan gewoon even wat kruipolie/wd40 er tussen spuiten, en af en toe even wat proberen te bewegen, zo komt ie wel los.

Dit kun je misschien eerst even proberen als eerste stap, en misschien is het afdoende.

Op zich moet de hef bij 140 bar wel vlot omhoog komen, zeker als er geen gewicht in hangt. Er zit immers een nieuwe pomp op.
hans-van-geloven
@jammermaarhelaas
Bedankt voor je reactie,

Ik heb maar 1 hendel.
Bedoel je de knop waar de rode peil naartoe wijst?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@hans-van-geloven

Ja, die knop, deze hoort helemaal naar links gedraaid (kan ongeveer een kwartslag maken).

Dit is een hefdeksel van een 3000 (of 2000 of misschien een van de eerste 3600?).
hans-van-geloven
@jammermaarhelaas
Oké bedankt. Eerst gangbaar maken, want er zit totaal geen beweging in.
Het door de vorige eigenaar aangebracht aanslag blokje geeft aanslag richting achteren(niet naar de stoel)
jammermaarhelaas
@hans-van-geloven

Even tussendoor:
Het kleine hendeltje wat nu omhoog staat (waar de olieleiding langs loopt) is de keuzehendel voor positieregeling of voor trekkrachtregeling. Zoals ie nu staat staat ie in positieregeling. Straat ie vlak (naar voren wijzend), dan staat ie op trekkrachtregeling.

De hef zou nu, in positieregeling, goed moeten reageren op de hefhendel. Bij trekkrachtregeling zal ie eerst niets doen, en dan ineens gaan heffen (dat wordt anders zodra er een werktuig door de grond getrokken wordt).
Wimsumar
Beste Hans-van-Geloven:

Quote:
Vanaf het begin al problemen met de hefkracht en snelheid

Nu is de hefkracht van dergelijke trekkers niet onnoemelijk groot, dus, hoe heb je de klachten over te kleine hefkracht vast kunnen stellen? Bij een te zware last in de hef moet echter de trekker met de vooras van de grond kunnen komen.
De hefsnelheid (en oliehoeveelheid voor de extra functie) is instelbaar met de draaiknop (op de foto waar de rode peil naar wijst).
ford3600
Van wat voor bouwjaar is jou trekker
hans-van-geloven
Goedemorgen,

De hefkracht is dusdanig klein, dat wanneer ik een pallet met een baal kuilvoer(300kg) wil heffen de tractor dit soms niet doet.

Bouwjaar van de tractor weet ik niet(op de motorkap staat 4100 en het is een smalspoor uitvoering)

De draaiknop zit muurvast(ook na gebruik kruipolie).
Is dit deksel zo te demonteren of dient dan eerst de hefdeksel te worden gedemonteerd?
jammermaarhelaas
@hans-van-geloven

De knop gewoon blijven proberen, hoe lager hij in de kruipolie staat, en hoe meer je eraan werkt, hoe eerder hij weer gaat draaien.

Bouwjaar kun je opmaken uit wat er op de sticker onder de motorkap staat, en/of wat er rechts in het gietstaal staat van de versnellingsbak/koppelingshuis, zie foto:
tractorfan.nl/picture/779834/…
Het bovenste nummer wat je daar ziet staan begint met een 7, dit betekend in dat geval 1977.

Voor de zekerheid: heb je de achterbrug olie gepeild via het niveaugat met bout rechts naast de achterbrug, en gevuld boven op de achteras, via de deksel achter de stoel?
Soms gebeurt het dat men denkt dat achterbrug en versnellingsbak 1 compartiment zijn, maar ze zijn gescheiden bij de 3 cilinders. De 5000 en hoger hebben wel een gemeenschappelijk oliereservoir voor versnellingsbak en achterbrug.

Vanwege de aanslag op de tuimelaar van de topstang en de vloeibare pakking langs de hefdeksel van een type ouder en de klachten die je ermee hebt, vermoed ik dat de oorzaak gezocht moet worden ergens onder het hefdeksel. Als die er af is kun je wel zien wat er versleten/kapot is, zelf heb ik hiermee geen ervaring, maar er zijn er hier allicht wel die er meer over weten.
Heb je een oliefilter op de oliepomp zitten (de pomp die naast de motor zit)? Heb je deze vervangen?
Het hefdeksel is zo te demonteren (bouten rondom de rand eruit, en omhoog tillen), wel even opletten dat je je er niet aan vertilt. De oliekanalen zijn afgesloten met O-ringen.
hans-van-geloven
@jammermaarhelaas
Goedenavond,
Na de info welke tot nu toe ontvangen besloten om hefdeksel te demonteren. De verstelling aan de zijkant zit namelijk nogsteeds muurvast.
Wimsumar
Beste Hans-van-Geloven:

Quote Reactie van @hans-van-geloven:
wanneer ik een pallet met een baal kuilvoer(300kg) wil heffen de tractor dit soms niet doet.

Ja, dat is ver ondermaats.
Weet de vorige eigenaar je misschien te vertellen wat er aan de hef mankeert/ wat hij/zij aan de hef heeft vernield?
Houdt de hef met pallet kuilvoerbaal hoogte? (Met draaiende motor met om de 5 `a 10 seconden een correctie omhoog is 'normaal' bij deze trekkers).
En als je de trekker (baal omhoog) uitzet, hoe snel daalt de hef dan door de inwendige lekkage?
hans-van-geloven
@Wimsumar
Hef houd ook geen hoogte.
Bij de vorige eigenaar informeren gaat niet meer.

Ik ga binnenkort maar een sleutelen.
Zogauw ik wat meer info heb laat ik het weten.
Wimsumar
Beste Hans-van-Geloven:

Quote Reactie van @hans-van-geloven:
meer info

Alvorens je wil gaan sleutelen graag eerst wat info goed op een rijtje zetten. Een aantal dingen kloppen niet namelijk.
Je schrijft (topicopening) dat de pomp recent is vervangen. Jammermaarhelaas gaat uit van een nieuwe, maar is dat wel zo? Nieuwe of gebruikte?
Ook schrijf je dat de oliedruk 140 BAR meet. De fabrieksafstelling is echter 176 BAR.
Nu is 140 BAR in beginsel ruimschoots voldoende voor een 300 kilo kuilpak, maar 'een beetje' kuilpak weegt 5 `a 600 kg (bij 1,25 m³ inhoud) waarvoor de 140 BAR hefdruk ongeveer op het omslagpunt zit van het wel of niet optillen van het pak (een verschijnsel wat je ook noemt).
Ik vermoed dat de (gebruikte?) pomp niet deugt. 140 Bar druk maar geen pompopbrengst is mogelijk als gevolg van inwendige lekkage.
Voor je het hefdeksel gaat demonteren is het verstandig eerst de pomp door te (laten) meten.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Wimsumar:
Je schrijft (topicopening) dat de pomp recent is vervangen. Jammermaarhelaas gaat uit van een nieuwe, maar is dat wel zo? Nieuwe of gebruikte?

Ik ging uit van een goede, maar we hebben er geen nadere informatie over (bv. wat voor type er op zat en er nu op zit, al weet ik dat dat niet uitmaakt, het zegt wel iets over een en ander, zoals de hefdeksel ook een van voor de 600 serie is).
+1
hans-van-geloven
Een pen(zie foto’s) was bijna doorgescheurd. Tevens was de veer van het hef regelsysteem gebroken.
Hef werkt weer prima nu.
Bedankt allemaal

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
@hans-van-geloven

Dank voor het terugmelden van de oorzaak!

Heb je hiermee ook het nadien opgebouwde aanslagblok op het topstang-aankoppelpunt (tuimelstuk) kunnen verklaren, of zelfs weglaten?

Heb je de oliedruk nadien nog gemeten?
hans-van-geloven
@jammermaarhelaas
De aanslag heb ik weg gelaten. Heeft als je naar de werking van het mechanisme kijkt ook totaal geen zin.
Lang weekend gehad hè, dus zelf uitgevoerd. Druk is nu +/- 160 bar
jammermaarhelaas
@hans-van-geloven

Oke, mooi werk!

En door het hier te vertellen kunnen wij er allemaal weer van leren!
Wimsumar
Beste Hans-van-Geloven:

Quote Reactie van @hans-van-geloven:
bijna doorgescheurd

Het overtreft m'n 'stoutste' verwachtingen.
Heb je de reparatie zelf gedaan of nog (deskundige) assistentie er bij gehad?
In ieder geval, gefeliciteerd met de herstelde werking. Goed werk!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!