Illustratie van:

Fendt 103 - Opbouwen van stuurbekrachtiging

Beste TFers,

Ik heb onlangs alle toebehoren aangekocht voor stuurbekrachting(servo) te plaatsen op mijn Fendt 103S.
Ik heb dit set aangekocht op de volgende website:
ahs-hydro.de/product_info.php/…
Documentatie is er voldoende bij om alle toebehoren aan te sluiten zoals het moet.
Maar ik zit nog met een probleem namelijk:
De stuurcilinder die geplaatst moeten worden op de vooras om de wielen te laten sturen zou in principe moeten vast gelast worden op de vooras. Maar mijn vooras bevat bladveren zoals de meeste voorassen maar indien men dit zou vastlassen op de vooras dan zou de bladveren hun functie verliezen. (foto vooras :ahs-hydro.de/product_info.php/…)
Mijn vraag is nu :
Hoe is dit origineel gemaakt bij deze tractoren van dezelfde generatie?
Zo het mogelijk zijn om daar enkele foto's van te nemen?

Alvast bedankt.
Mvg,
Bert

Deel dit topic

Reacties

jcbmaas
Zijn deze oudere modellen wel ooit geleverd met stuurbekrachtiging ? Ik heb het nog nooit gezien, alleen op de nieuwere voorassen met fuseevering.

Maar kan de cilinder niet op de stuurstang geplaatst worden die langs de tractor loopt ?
Bert103S
@jcbmaas
Dit wil ik juist vermijden omdat anders de stuurstang door mijn cabine moet gaan. En mijn zijruiten onderaan de cabine bestaan namelijk uit glas...
+2
basia
Jou probleem is ; dat deze set (van mechanisch naar hydro-statisch ) eigenlijk voor het nieuwere type vooras is met de fusee vering dus .
Was er niet een stuurbekrachtegingsset voor verkrijgbaar ? Deze komt namelijk met een hulpcilinder op de stuurstang .
Een originele stuurbekrachteging bij een 100serie zit volgens mij in het stuurhuis .

Wat je wel kunt proberen (als er ruimte voor is ) de cilinder met een steun te maken op de 2 dikke bouten van het schommelstuk van de vooras ; dan kan de vering gewoon zo blijven al hij is
Bert103S
@basia
Bedankt voor u reactie. Ik heb onlangs een cabine gekocht voor mijn trekker. En de zijruiten onderaan zijn in glas. Het gevolg hiervan is dat ik geen gebruik kan maken van een stuurstang.
Dus ook geen hulpcilinder op mijn stuurstang. Dit is de reden dat ik volledig zou overstappen op een hydraulisch stuur.
Zie foto aub:
tractorfan.nl/picture/1157200/…
Bert103S
@basia
Ik vrees dat ik inderdaad geen andere keus heb als iets te maken zodat de cilinder bevestigd zit op het schommelgedeelte van de voorras.
Heb jij een idee of andere merken hiervoor een alternatief hebben?
basia
@Bert103S

Heb je de cabine al gemonteerd ?

In de vooras houder zitten ook 2 gaten met schroefdraad (m 18 denk ik ; bij de carterpan) als je hier een stevige stalen constructie op maakt ; zodat de stuurcilinder in dezelfde positie komt als nu de spoorstang ; zou het ook goed moeten komen denk ik .
(Misschien moet de cil . ook iets meer naar voren ; en hoger ; desnoods de smeernippels van de schommelas verplaatsen naar de zijkant )
Tot zover mijn ideeen ; de cabine aanpassen is waarschijnlijk jouw optie niet meer ?
Bert103S
@basia
De cabine aanpassen probeer ik zou weinig mogelijk te doen.
Ik vrees dat ik geen andere oplossing zal hebben.
Bedankt om te antwoorden 😉
basia
Had je deze set niet gezien ? (Even op Google) ;

Oldtimerplus fendt farmer 103 hydraulische lenkung nachrust satz

Prijs 599 euro ( Misschien wil iemand de link plaatsen ?)
basia
@Favorit614

Bedankt !
Alhoewel ik nu zie dat deze set ook op een nieuwer type 103 word gebouwd

Dus zou ik toch maar kijken of je de set die je hebt ; de cilinder op een steun kunt maken achter op de vooras
appie1967
Je zou de cilinder ook vast naast de motor kunnen maken ongeveer zoals de link van favorit614 , met een steun vanaf b.v. het koppelings huis en dan het laatste stukje van de stuurstang vanaf de stuurarm aan de eene kan van de cilinder
dan zal er wel een scharnierpunt/stuurkogel konstruktie nodig zijn maar dan blijf de vooras konstruktie ongewijzigt
+2
John104
Misschien nog een optie, tweedehands vooras, met fusee vering eronder?
Bert103S
@John104 , @basia , @appie1967
ik ben bezig met zoals @basia al gezegd had een bevestiging te maken op deze bouten van M18 in de omgeving van de carterpan.
Bij het pakket waren ook axial gelenke geleverd . Deze zouden normaal wel flexibel genoeg moeten zijn zodat de bladveren hun functie nog kunnen behouden.
Hoewel mijn axiaal gelenke wel heel stroef bewegen. Deze van het merk Festo zijn zeer flexibel en gemakkelijk (met de hand) te bewegen.Het kan wel zijn dat mijn axiaal gelenke misschien nog iets te nieuw zijn en dat deze zich nog wat moeten "inleven". Wat denken jullie hier van?
Ik hoop dat ik tegen vrijdag alles in elkaar kan steken en dit weekend eens kan testen.
fendt2
@Bert103S op zich een hele mooie set. Maar de stuuruitslag per wiel zal iets verschillen met de orgimele besturing. Door de cilinder naar voor of achter te plaatsen is dit verschil nog wat weg te werken. Denk ik. Voordat je alles aflast wel een keer testen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0