Illustratie van:

Ford 5610 - Fuse pen vooras ford 5610

Hallo,
ik heb de vooras van mijn Ford 5610 los gehaald omdat mijn band scheef aansleet. en als ik hem op de krik zet kan de fusee pen ongeveer 5 mm bewegen zowel opzij als omhoog. nu heb ik de pen eruit gehaald en kan geen slijtage sporen vinden kan iemand mij helpen??

groet Rick de Jong

Deel dit topic

Reacties

DANOONTJE POWERR
Ik weet niet of deze speling acceptabel is maar het scheef slijten komt niet door je fuseepen.
Dan is de sporing niet goed of je rijdt gewoon veel op de weg.
De meeste wegen lopen bol en zo slijt je rechterband (bermkant) harder.

Je sporing kan je controleren door twee rechte latten langs je wielen te houden en vlak voor je wielen meten tussen de latten en een meter verder ook.
De afstand moet dan iets kleiner worden, niet teveel maar zeker niet groter.

Je kan het ook laten doen, dan doen ze het met laserlicht.
+1
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Rij jij achteruit over de weg dan?
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power
Ik monteer de linkerkant altijd rechts, haha.
Aangepast.
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Hahaha kleinigheidje!
rick0301
Ik rij inderdaad veel op de weg maar de banden dat zijn 7,50 x r18 34 rips en 1 rip aan de buiten zijde slijt helemaal weg. nu heb ik de boel los gehaald en ben aan het meten gegaan heb op mijn fuseepen / bus tienden milimeters speling maar mijn fusee druklager is bijna helemaal weg dus denk dat het hier aan licht?
DANOONTJE POWERR
@rick0301
Okee, dat zou kunnen inderdaad.
Na vervanging van het lager zou ik evengoed de toespoor eens opmeten om nieuwe slijtage voor te zijn.
jammermaarhelaas
Zoals gezegd zeker ook een kwestie van sporing controleren en zo nodig afstellen. Zelf meet ik de afstand tussen de wielen, op de velgrand, zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de voorwielen. Dan 1 wiel 180 graden ronddraaien, en weer voor en achter meten, dan andere wiel 180 graden rond draaien en weer meten. Dit ronddraaien is er voor om een eventuele slag in het wiel te achterhalen, en zo een betrouwbaarder meting te kunnen doen.
Volgens het handboek heeft de 5610 2wd geen toespoor, maar uitspoor (kan een typefout zijn, maar kon ook wel eens kloppen, het is op 4wd vooras met NH teken van de 40 serie bijvoorbeeld ook uitspoor) van 0 tot 13mm, indien gemeten op de velgrand (16 of 18" velgen).

In de fuseebussen zitten slijtbussen, deze kun je zo nodig vervangen.
Als je de druklagers aan beide kanten wilt gaan vervangen, zou ik ook even de wiellagers op de naven opstellen, lagers indien nodig vervangen (ook even naar de vetkering kijken, en zo nodig vervangen).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
7
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0