Ik heb in mn boot een perkins p6 liggen die niet wil starten. Het brandstof en olie filter zijn vernieuwd.
Olie ververst, nieuwe verstuivers (160 atm) compressie gemeten 33 bar. startmotor draait prima. Als ik een klein beetje start pilote in het luchtfilter spuit slaat ie wel gelijk aan. Ik kan geen monteur vinden die met deze motor bekend is .
Is er iemand die me kan helpen of suggesties heeft.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Fordson ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
maar mischien is de motor versleten en vliegt alle compresie via de zuigerveren weg en dan duurt het lang voordat hij aanslaat
De verstuiverleidingen aan de verstuiverkant losdraaien en " volstarten".
P.S.1: Denk om uw eigen veiligheid met al die brandstof(damp), Start-ether e.d. in de machinekamer!
P.S.2: Waar woont u? ( Misschien dat een T.F.-forummer zich spontaan meldt om eens te kijken/helpen.
Deze p6 is een A6.354 perkins motor wordt heel veel in mf trekkers en ook in de scheepvaart gebruikt.
Lijkt me heel sterk dat daar niemand mee bekend is
er zit ook verder weinig poespas op elke monteur moet hier mee uit de weg kunnen.
Gloei spiraal??
Ik denk dat er alleen een koudstarter op de brandstofpomp zit.Kijk hier eens:fordsontractorpages.nl/ubb/Forum3/…
Hij is veel gebruikt als stationere motor in de USA bij defensie en in vaartuigen.
Van oorsprong een koudstarter, zijn omgebouwd met gloeispiraal dan is het ook een A6 en werd in tractoren gebruikt.
Elke dieselmonteur zou je kunnen helpen.
Allerleerst bedankt voor de vele reacties!!
hallo beste mensen van TF mijn naam is johan uit loosduinen het bericht vd perkins p6 is afkomstig van mij, Ik ben a technies wat betreft motoren maar probeer mijn (probleem) met kenissen op te lossen. Helaas is er niemand bij die echt kennis van zaken heeft. De reden dat ik hier op dit forum terechtgekomen ben is dat ik (radeloos ) begin te worden. Ik zal proberen mn verhaal zo kort mogelijk te houden.Ik heb deze boot vorig najaar gekocht in groningen. Na 3 dagen zonder problemen varen starten ging prima en het roken was na 5 minuten varen weg begon de motor erg veel te roken blauw grijs. We hebben de boot aan de kant gelegd .De volgende ochtend wilde de motor niet aanslaan .Startpilote gekocht en toen nog 7 uur varen naar huis met die rook die ons soms inhaalde. We hebben heel langzaam gevaren.De temp. is niet boven de 80 graden gekomen.
De volgende dagen hebben we geprobeerd de motor normaal te starten zonder start pilote maar hij wilde niet aanslaan. Ik heb wat fotos naar kemper en van twist gestuurt de dealer van perkins en zij vertelden dat het een p6 was.Ik heb toen de olie filter en brand stof filter vernieuwd nieuwe motor olie erin.
Ook heb ik de verstuivers laten testen die bleken niet goed te zijn er zaten twee zeikerds in.Dus 6 nieuwe verstuivers a 450 euro
geperst op 160atm. De leverancier van de verstuivers heeft een compressie meter aan mij geleend en we zijn gaan meten. 33 bar volgens
monteur van dat bedrijf perfect. Ook hebben we ontlucht motor laten lopen op start pilote en een voor een de leidingen vd verstuivers los
gedraaid en natuurlijk ook weer vast (geintje)
Motor af laten koelen en nee hoor weer niet aanslaan. weer terug naar monteur van verstuivers. Electrisch opvoer pompje gekocht
een losse tank van 20 liter met schone diesel
aangesloten direct op brand stof pomp en nee
nog niet starten Na een paar keer starten springt de slang van het opvoerpompje af en zuig ik dus lucht aan. Ik had het te laat in de gaten. Ik heb alles weer op de oude manier aangesloten alle leidingen vd verstuivers los gemaakt. Met het pompje op het blok ontlucht en met de leidingen los weer starten om de leidingen te ontluchten ik zie dat er alleen uit 5 en 6 diesel komt uit de andere 4 niks .
Ik wordt nu geloof ik gek en stop ermee.
Als laatste er zitten geen gloeispiralen in
ook niet in het lucht filter.
HELLUP
Allereerst: Zitten de "andere 4" verstuiverleidingen wél goed vast aan de brandstofpomp of lekt het er daar net zo hard weer uit als dat het erin gepompt wordt.
Het is te gemakkelijk om zonder het te hebben gezien te zeggen dat de brandstofpomp getest/gereviseerd moet worden, maar ja, ik woon niet in de buurt van Loosduinen
Ongefilterd ?
Grote kans dat toch vuil in de brandstofpomp is gekomen.
deze zitten gelijk op de pomp ewaar de verstuiverleiding op wordt gedraaid.
dit is hetgevolg van de nieuwe diesel, bekend probleem.
zorg ook dat je druk houd naar de brandstofpomp.
Wat is niet snel aanslaan?
Zou hiervoor een sterker/sneller startmotor verbetering kunnen geven?
AANVULLING: De uitleg van Borghardt (hierboven) over het teruglopen van de brandstof uit de verstuiverleidingen onderschrijf ik. Dit is op zich niet erg, als de accu maar voldoende startcapaciteit heeft om de motor een paar slagen extra in de rondte te doen draaien.
Als iemand die nog op de plank heeft?
Oliekoeler was in slechte staat en wordt nu gereviseerd.
Old man Jose heeft me geweldig op weg geholpen want in het begin heb je zoveel vragen bij zo'n oude motor.
Rond vriespunt zonder voorgloeien(zit er niet op) start die meteen.
Wil nog extra brandstoffilter/waterafscheider monteren en luchtfilter zit me niet lekker.Zit nu een metalen MAN filter op maar er is ook geïsoleerd met glaswol.Kan ik deze vervangen door een open luchtfilter of geeft dat erg veel lawaai?
Ga naar een landbouwmechanisatiebedrijf.
Voor het oliefilter is vast een vervangend merk/model filter leverbaar.
Een Massey Ferguson (Perkins motor) trekkerdealer moet een P6 kleppendekselpakking kunnen regelen.
Wat zijn de maten van het olie-filter (element) ?
(Hoogte en diameter buiten en binnen )
Deze maten invoeren in Mann filter catalog (online-even opzoeken ) dan krijg je een Mann nummer die je dan bij b.v. een automateriaal zaak kunt bestellen .
Mann, deze:
catalog.mann-filter.com/EU/ger/…