Fordson Dexta - Start problemen

Na nieuwe accu geplaatst te hebben en nieuwe brandstoffilter. Wil de dexta niet meer starten. Alles ontlucht zover ik het weet en kan zien. wie weet een oplossing.
JonB

Reacties

Wimsumar
Beste John B.: Alles ontlucht ?
Ook de verstuiverleidingen aan de verstuiverszijde losgehad en ''volgestart''?
JonB
Nee dat nog niet geprobeerd. Ga gelijk sleutelen.
Siebenga
Heb je die nieuwe brandstof filters droog gemonteerd? Bij het vervangen heb ik het brandstof filter helemaal vol met diesel en dan hoef je ook niet te onluchten! Het blok loopt in het begin alleen even wat raar
MarcelFendt
Kijk eerst even voor dat je iets vraagt, is naar mijn weten al een topic over een dexta die niet starten wou 😉
MartijnT7070AC
Zoals Siebenga zegt: heb je t brandstoffilter eerst gevuld met diesel of niet? dan zou hij normaal gesproken meteen moeten starten
JonB
Martijn, dat dacht ik ook. Maar start nog steeds niet. Handpompje op brandstof pomp is ook kapot denk ik. Voelt heel licht aan als je pompt. Verstuiverleiding op verstuivers ook los gehad zo gestart komt geen olie uit leiding. Snap er niks van. Filter ontluchtingbout los gedraaid loopt gewoon olie uit.
Wimsumar
Beste MartijnT7070AC & Siebenga: Het brandstoffilter voor montage voldoen met dieselolie ( overigens een volstrekt nutteloze handeling, maar dat terzijde(!)) kan vaak niet bij old-timer trekker modellen aangezien daar nog vaak een 'open' filter wordt toegepast die aan de onderkant pas afgesloten worden met het vastdraaien van het ''kijk-/bezinksel-glaasje''.
Brandstoffilters ( van alle generaties) gewoon droog monteren en dan de ontluchtingsprocedure correct uitvoeren A.U.B..
Wimsumar
Beste Jon B: Je schrijft: "de verstuiverleiding op de verstuivers los te hebben gehad''. Bedoel je daarmee het drietal leidingetjes vanaf de brandstofpomp naar de verstuiver (overigens dan de juiste)?
De leiding van filter naar brandstofpomp ook doorlaten stromen?
Ontluchting van de brandstofpomp uitgevoerd?
Siebenga
Wimsumar.. Kan het kwaad dan als je de filters juist voorziet van brandstof voor het monteren?
Wimsumar
Beste Siebenga: Natuurlijk, mits juist gedaan kan 't geen kwaad, wat je maar wil. Bij de moderne dichte filters kan het prima maar het maakt de ontluchtingsprocedure vaak niet overbodig.

@JonB.: Als het handpompje ''lichtwerkend'' aanvoelt kan dit komen doordat de nok vanuit de motor juist het pompje ingedrukt houdt. Laat de startmotor 1 seconde draaien dan werkt de handbediening waarschijnlijk wel weer.
JonB
Wimsumar, leidingen naar verstuivers. Leidingen die vanaf pomp naar verstuivers heb ik los gehad. Dus leiding naar boven. Is dit juist?? Pomp ontluchten? hoe doe ik dat? Het moet gewoon lucht zijn. Hiervoor starten hij gewoon.
F-E-N-D-T-J-E
Op de brandstof pomp zitten onder de verstuiver leidingen 2 boutjes die draai je een slag los sleutel 12 als ik t goed heb daar ontlucht je de pompmee
F-E-N-D-T-J-E
fordson-dexta.com/downloads/section4.pdf/

op deze link staat t duidelijk aangegeven
Wimsumar
@ F-E-N-D-T-J-E: Goede link, helaas in 't engels maar het gaat met name om het hoofdstuk (blz 2) "Bleeding te fuel system'' ( Ontluchten van het brandstofsysteem). Speciale aandacht voor de (3)''bleed-screws'' a.u.b.!
RobDeutz104
Ik probeer het altijd zoveel mogelijk te doen, het filter van te voren met brandstof vullen, het scheelt een hoop gepomp, en bij sommige tegenwoordige trekkers zit er geeneens een handpompje meer op om het filter vol te pompen, dus moet je gewoon de motor doorstarten, maar omdat ik daar een hekel aan heb, omdat je dan lekker je startmotor en je accu aan het pijnigen bent, gooi ik het filter van te voren vol
Tom VB
Klopt, Rob. Het zeker geen nutteloze handeling om het filter van te voren vol te gooien indien mogelijk. Scheelt je zeker een hoop (pomp)werk. Als je het goed doet kun je zelfs zonder te ontluchten zo starten. Bij de japanse heftrucks kan dit altijd prima. Geen gas geven en stationair laten lopen en klaar is kees. zo gepiept, scheelt werk dus zeker niet nutteloos.
RobDeutz104
Alleen wel schone brandstof erin gooien, dus niet met een vies kannetje
Tom VB
Ook dat klopt, Rob ! zo komen we er wel! 😃
JonB
Een hoop info. Mrg ga ik er weer mee aan de slag. Bedankt ieder geval voor de vele reacties.

Ik zal het laten weten als het gelukt is.
Snaky Bill
Zit
er motor olie in je brandstof pomp , zo niet ken de regelateur vast zitten.of probeer kouwestart in drukken als die vol gasstaat.anders beetje ether in inlaat for de eerste klappen.
JonB
Beste allemaal. Bedankt voor alle tips. Dexta loopt weer. Brandstofpomp ontlucht d.m.v. boutje. Hierna doorstarten, dexta liep even raar daarna weer zoals daar voor.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!