Illustratie van:

Fendt 103 s - olielekkage hef blokkeering

Dag eem.

Ik heb een fendt 103 s van 1973.

Sinds kort lekt deze olie, uit het hendeltje waarmee je de hef vast kunt zetten, deze zit bovenop het hydrauliekblok.

Ik heb het hendeltje eruit gehaald, ik had het vermoeden dat er een o-ring lek zou zijn.

Een ringetje zat erop, alleen lijkt deze wel van kunststof en is er ook niet af te krijgen.

Als de trekker uit is, lekt hij het hardst.

Is er iemand die dit probleem ooit heeft gehad, en de oplossing weet.

Ik hoor het graag.

Bedankt.

Deel dit topic

Reacties

SjoerdHylke
Heb je het retourfilter al gecontroleerd? Kan misschien zijn dat deze vuil is en bij stilstaande motor de trekker de olie niet rondpompt en daardoor een zwakpunt uit gaat zoeken om de druk eraf te krijgen.
basia
@SjoerdHylke

Een Fendt 103 uit 1973 heeft alleen een aanzuigfilter (in de tussenbak ) , pas de latere hebben een retourfilter in het hydrauliektankje naast de motor
SjoerdHylke
@basia ohja is ook zo, dom van me😅
Wimsumar
Beste StevenB: Vreemd dat de olie juist daar lekt en niet langs de (veel lager liggende ) hefas of, via het ontlucht-/ventilatiedopje. In ieder geval, er zit veel te veel olie in het hefblokreservoir (+/_ 2 liter tot peilplug is voldoende) . Dit kan eigenlijk alleen maar door een lekke hefcilinder in het hefblok ophopen.
Op pdf pagina 42 het hefblok. Onderdeel nr 78 het 'hendeltje' waarlangs het zou lekken.
Deksel (vierkante) 178 moet verwijderd worden om de zuiger met lekkende keerring uit de hefcilinder te halen.
Na afloop olie tot peilplug 39 (linkerzijkant) vullen.

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
basia
@Wimsumar

Ik denk dat hij de hef-daalsnelheids heveltje bedoelt ;
ik zou met een scherp mesje het kunststof (teflon waarschijnlijk ) ringetje kapotsnijden en een normaal 0 ringetje monteren .

( 0 ring maat is 5x2 )
stevenb
@basia bedankt 👍🏻 Daar had ik al aan zitten denken, alleen ik denk ik zal het even vragen voordat ik domme dingen doe 🙃
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
de hef-daalsnelheids heveltje

Ja, inmiddels blijkt dat StevenB inderdaad het hef-daalsnelheidsheveltje bedoelt.
(Dat heb je hè, in verkiezingstijd ga je iemands woorden heel letterlijk nemen, al kreeg ik van blokkeering (topicopening) toch ook al wat het gevoel iets voorgelogen te krijgen. 😉

@StevenB:
De pdf is van 1977 hoor, al zal dat voor onderdeel 125, het hefdaalsmoorventiel, weinig uitmaken.
stevenb
@Wimsumar bedankt 👍🏻 Ik denk indd zoals basia zegt, dat ik het hefdaalsnelheids hendeltje bedoel, maar bedankt voor deze pdf, komt erg goed van pas 😊
Rammer1999
@Wimsumar ik weet dat dit een oud topic is, maar ik heb hier toch een vraag over. Ik heb een Fendt 103 LS (staat regelmatig lang stil) waarvan met starten de olie uit de ontluchtingsdop op het hefblok gegooid wordt. Hydroliek tank is na een aantal keer daarom ook bijna leeg. Is hiervan de oorzaak dat de afdichting van de hefzuiger kapot is? Of heb ik lekkage in het ventielblok? Is het mogelijk bij de 103 ls de olie via het hefblok in de achterbrug valt? Waardoor de versnellingsbak/achterbrug gevuld wordt met hydroliekolie?
basia
@Rammer1999
Bijna 100% dat de hefzuiger afdichtring kapot/lek is ; dan komt inderdaad hydrauliek olie in de versnellings bak
Nieuwe O ring monteren en alle olie weer op goede peil brengen ; wel is aan te raden de transmissie (is samen met achterbrug) nieuwe olie in te doen (80w90) )en in de hydrauliek hydrauliek olie of hytrans kan ook

By de way ; @Wimsumar is hier niet meer actief ( heeft de ban gekregen na verscheidene waarschuwingen ) wegens taalgebruik zoals vloeken
Rammer1999
@basia Dank voor het snelle antwoord, waarom blijft de hef dan wel naar boven met een flink stuk beton in de heflatten? De hef zakt niet tijdens het draaien van de motor dat de tractor uitstaat. Ik had het blok beton in de bovenste stand van de hef.
basia
@Rammer1999

Dat is inderdaad dan wel weer vreemd ; bij lekke O ring zou de hef moeten zakken ; misschien dat via het regelventiel toch olie in de bak kan komen weet ik zo niet .
Toch zou ik eerst maar de hefcilinder O ring eerst vernieuwe n
Rammer1999
@basia Ook een verklaring voor dat de olie door het ontluchtingsventiel bovenop het hefblok eruit komt tijdens gebruik na lange tijd stilstaan? Komt dat daar ook terecht via de afdichting van de zuiger. Dus deels bovenin het hefblok en deels in de achterbrug. (De trekker is voorzien van hydroliektank bij de motor en haalt dus geen olie uit de achterbrug voor de hef.
basia
@Rammer1999

Hoe hoog is het oliepeil in de bak ? Peilstok zit aan de vulplug voor op de bak
Rammer1999
@basia peilstok geeft niet echt 2 streepjes weer voor min en max er zit een streep horizontaal op de peilstok en een stukje verder meerdere streepjes verticaal op de peilstok. Het niveau is naar mijn menig aan de hoge kant, zeker omdat ik 1 jaar geleden alles ververst hebt wegens lekkage van de remstang die door de achterbrug heen gaat.
basia
@Rammer1999
Heb wel eens gehad dat de olie er bij de versnellings pook uit kwam zo vol was de bak
Zit idaad maar 1 streepje op de peilstok
Rammer1999
@basia neem aan tot het streepje is max?
basia
@Rammer1999
Ja ; ietsje hoger kan ook geen kwaad maar dat is inderdaad het (max) peil
Rammer1999
@basia Dan is ie nu rijkelijk aan de hoge kant, achja, de versnellingsbak zingt ook al een beetje. Maar balen dat er dus waarschijnlijk hydroliekolie in de nieuwe achterbrug en versnellingbak olie is gekomen. Eerst maar de o-ringen vervangen.
Rammer1999
@basia (zie bijlage) alleen nr 9 vervangen? Of ook nr 3 en 5?
Bij nr 22 komt de olie naar buiten bij eerste start na lang gebruik. Als dit een paar keer gebeurd is dan werkt de hef verder prima, want de hydroliektank is dan bijna leeg. Hef en stuurbekrachting werkt dan nog wel, maar de kipper komt niet meer omhoog.

(klik om te vergroten)

basia
@Rammer1999
Ik vernieuw meestal alleen de teflon O ring om de zuiger en een grote en kleine o ring achter het deksel (met de 4 grote bouten ) dus ring 9 en de ringen van het deksel
Rammer1999
@basia bedankt voor de info, ik ga de ringen bestellen en monteren. (Alvorens nog even testen met afzakken van de hef met gewicht erin.) Snap ook nog helemaal waarom de olie tijdens stilstand vanuit de hydroliektank wegloopt en zich dan ophoopt bovenin het hefblok (in de kamer waar wat smeerolie zit voor de bewegende delen)
basia
@Rammer1999
In het hefblok zit inderdaad ook olie voor smering van hefmechanisme ; maar als dit te hoog komt loopt het over in de achterbrug en dus ook V bak
Rammer1999
@basia Deze komt op een of andere manier te hoog als de trekker stilstaat en uit staat waardoor bij starten een deel hiervan door het ontluchtingsventiel naar buiten komt. Dit komt pas naar buiten bij gebruik van de hef. Net even pa gevraagd, na enkele weken stilstand met niks in de hef zakken de heflatten vanuit hoogste positie toch naar beneden. (is dit normaal? Of toch een lekke o-ring om de zuiger)
basia
@Rammer1999
Eerst maar de zuiger O ring vernieuwen; bij demonteren zie je vanzelf wel of deze beschadigd is ; mijn ervaring is dat deze O ringen na een x aantal jaren "op" is
Mees
Voordat je die domme dingen gaat doen zoals het verwijderen van die ring: ring wordt ook gebruikt als opsluiting van o ring als er ruimte zit om er een o ring voor te plaatsen is het aannemelijk dat de oude weg is of nooit geplaatst

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 103 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN