Illustratie van:

Massey Ferguson 35 - Maakt kortsluiting tijdens gloeien

Hallo,

Een vriend van mij is zijn gloeibougies aan het vervangen van zijn 4 cilinder. We hadden ze op Histooarts besteld en eerst hebben we ze buiten het blok gehangen om ze te testen. Nu hebben we kortsluiting, de amperemeter schiet helemaal naar links. We hebben alles bloot gelegd (weerstand, startschakelaar) en alsnog kortsluiting. We hebben de bougies doorgemeten en we komen op 0.6 ohm uit. Volgens mij is dat gewoon goed. Kan iemand ons helpen met dit probleem?

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

stephan-inter
Met een ampere tang kortsluiting meten?
Je weet dat het heel veel stroom kost om te gloeien?
fergusonnetje
@stephan-inter Dat weet ik zeker maar de amperemeter ging nooit op zn maximale in de min. Ook gaat de weerstand roken.
old man jose
@fergusonnetje
Verkeerde gloeistiften.
fergusonnetje
@old man jose Dat kan ook niet denk ik. Precies dezelfde deden het oo mijn trekker wel.
Wimsumar
Beste Fergusonnetje:

Quote Reactie van @fergusonnetje:
Precies dezelfde deden het oo mijn trekker wel.

Maakt er onverhoopt een kabel toch kortsluiting/massa op de sleutelzeskant?
Welgerap52
Of verkeerd aangesloten !
Staan ze paralel of serie?
Orgineel in serie zover ik weet
Of een kunstof ring vergeten waardoor er kortsluiting ontstaat
fergusonnetje
@Welgerap52 Ze staan in serie en met van dat porselein ertussen.
dendeze
Maak eens een foto van hoe ze nu aangesloten zijn.
mfrijder
Voorschakelweerstand en controleoog nog ok?
fergusonnetje
Hierbij de foto's hoe het nu tijdelijk aangesloten is:

(klik om te vergroten)

Zo zitten de gloeibougies aangesloten.

(klik om te vergroten)

Dit is de weerstand, er is geen gloeioog. De groen/gele draad gaat naar de bougies en de blauwe naar de startschakelaar.

(klik om te vergroten)

Dit is de startschakelaar de groen/gele en later blauwe draad gaat naar de weerstand en de bougies en de ander blauwe draad die onder het dashboard gaat gaat naar de amperemeter.
Wimsumar
Beste Fergusonnetje:

Quote Reactie van @fergusonnetje:
Dit is de startschakelaar de groen/gele en later blauwe draad gaat naar de weerstand en de bougies en de ander blauwe draad die onder het dashboard gaat gaat naar de amperemeter.

De draad vanaf startschakelaar naar de ampèremeter wijkt af van het bedradingsschema.

Quote:
de amperemeter schiet helemaal naar links.

Massey Ferguson FE35 bedradingsschema:
vintagetractorengineer.com/wp-content/uploads/…
fergusonnetje
@Wimsumar Zou het dan zo moeten zijn dat die draad naar de andere kant van de meter moet. Want dat gaat naar de startmotor/accu. De plus is aan de massa.
fergusonnetje
@fergusonnetje De min is aan de massa bedoel ik sorry.
Wimsumar
Beste Fergusonnetje:

Quote Reactie van @fergusonnetje:
Zou het dan zo moeten zijn dat die draad naar de andere kant van de meter moet.

De ampèremeter op het dashboard geeft de laadstroom(sterkte) aan. De voorgloeistroom (en startstroom) mag niet 'door' de meter.
Koppeling van de beide draden op 1 kant van de meter mag/kan volgens mij wel. (Mits de draad vanaf meter tot accu dik genoeg is om de voorgloeistroom te verdragen).
fergusonnetje
Ik zal dat morgen dan eens gaan veranderen.

Nu zit het zo:
Aan de ene kant van de meter zit een dikke draad die vanaf de startmotor/accu komt.

Aan de ander kan zitten drie draden:
1 van de spanningsregelaar
1 gaar er dan naar de startschakelaar
1 gaat naar de zekeringen voor de lampen e.d.

Dus de kabel die naar de startschakelaar gaat moet naar de ander kant van de meter. Zou dit dan consequenties hebben voor de kortsluiting?
Wimsumar
Beste Fergusonnetje:

Quote Reactie van @fergusonnetje:
Zou dit dan consequenties hebben voor de kortsluiting?

In beginsel hoort de dashboardampèremeter niet in de voorgloeistroomkring opgenomen te zijn.
Tenzij de foute bedradingsaansluiting kortsluiting in de meter heeft veroorzaakt heeft het verder geen consequenties voor de eventuele kortsluiting. Zoals de gloeibougies er nu los bij hangen moet het systeem 'gewoon' werken. Er mag geen kortsluiting veroorzakende spanning op de bevestiginghuls van de gloeiboegies staan.

N.B.: De conclusie "kortsluiting" aan de hand van de heftige uitslag van de dashboardampèremeter was waarschijnlijk vals alarm.
old man jose
Als je al massieve draden gaat gebruiken op een traktor dan zal het met de kennis ook wel kloppen, op een systeem dat vrij nauwkeurig werkt met weerstand en voeding kun je het beste maar 2.5 kwadraads massief gebruiken.
Zo komt het wel ooit voor elkaar, alleen maar hopen dat de brandweer op tijd is dan valt er misschien wel een restauratie pakket van te maken.
fergusonnetje
@old man jose eehhhhh oke..
Welgerap52
Waarom zit er geen gloeioog in het dashboard ?
Het gloeioog is een voorschakel weerstand!
En een indicatie dat als deze rood is de gloeiers ook rood zijn
erik9831
@Welgerap52 bij mijn Energic 519 is het systeem net hetzelfde, daar is ook geen gloeioog op het dashboard Ik heb ook zo een weerstand spiraal. Maar de spiraal die hij hier op foto aangeeft is wel het gloeioog eigenlijk, deze gaat gloeien bij het voorgloeien.
Welgerap52
@erik9831 ik vraag me dat af
Vanmorgen nog bij een 35 4 cijlinder geweest
Deze heeft een gloeioog waaraan je kan zijn waarneer ze rood zijn
En een voorschakelweerstand
En ook met gloeien slaat de ampère meter naar rechts uit
fergusonnetje
Goed, ik sluit volgende week de amperemeter goed aan.

Maar hij heeft het toch altijd gedaan zonder gloeioog dus ik denk dat dat niet uit zou moeten maken.

En de vonken die komen als je de blauwe en de groen/gele draden tegen elkaar houdt (zie foto vorige bericht) die duiden dan toch ook niet op kortsluiting?
Wimsumar
Beste Fergusonnetje:

Quote Reactie van @fergusonnetje:
En de vonken die komen als je de blauwe en de groen/gele draden tegen elkaar houdt (zie foto vorige bericht) die duiden dan toch ook niet op kortsluiting?

Het voorgloeisysteem 'vreet' veel stroom (pakweg 40 ampère). Vonkvorming tussen wat loshangende bedrading is dan geen wonder.
fergusonnetje
@Wimsumar Zou ik ook niet het kunnen proberen om met een 40A zekering ertussen te gloeien? Als er dan toch kortsluiting is zal die wel doorbranden.
stephan-inter
@fergusonnetje
Als je echt kortsluiting had zouden je draden wegsmelten
Dat het vonkt als je de draden tegen elkaar doet is heel normaal.
Hou de draad maar eens tegen de startmotor aan dan vonkt hij ook.
Wimsumar
Beste Fergusonnetje:

Quote Reactie van @fergusonnetje:
zekering

Ja, ironisch. Moderne trekkers hebben tientallen zekeringen en desondanks vliegen ze massaal in de fik. Zo'n MF FE35 heeft een electrisch systeem waar vanalles aan kapot kon en ging, maar zekeringen? Die zaten er niet op 😎.
Het is zeker verstandig een zekering tussen de bedrading te maken.
fergusonnetje
@Wimsumar Haha ja precies! Deze heeft toch 8 zekeringen ingebouwd dus dat ik voor mekaar.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN