Ik heb een vraag over het demonteren van een stuurstang.
Het gaat om een McCormick D-430. De stuurstang zit aan de rechterkant van de trekker. Hij maakt de overbrenging vanuit het stuur via het stuurhuis naar de vooras mogelijk. Ik heb de stuurstangklemmen losgedraaid in een poging de stuurstang uit elkaar te trekken. Dit is helaas niet gelukt.
Daarna heb ik geprobeerd de stuurstang los te krijgen op één van de kogelgewrichten, ook dit is niet gelukt. Als laatste heb ik geprobeerd de verbinding met het stuurhuis los te krijgen, maar helaas is dit ook niet gelukt!
Dus de vraag is hoe kan ik de stuurstang loskrijgen. Of hoe krijg de stang uit elkaar, het kogelgewricht los of de besturing vanuit het stuurhuis los?
Heeft iemand een oplossing?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Over die andere mogelijkheden, zijn daar geen oplossingen voor?
En geen sites met tekeningen of zoiets?
Nu heb ik bijna alles nog origineel......
Heb wat foto's in mijn profiel staan van de trekker die ik bedoel, maakt het misschien wat gemakkelijker!
Dus geen sites of zo bekend over dit onderwerp? Ik weet dat er meerdere oude trekkers zijn die het zelfde systeem hebben wat betreft de sturing van de vooras door middel van een stuurstang die buitenom de trekker loopt.....dus ideeen zijn welkom....
www.mccormick-d430.de
Met een 2e hamer er achter als contragewicht.
met een bandenlepel er tussen kan ook wel helpen
maar op het oog vd stuurstang
Je gaat als volgt te werk: draai de moer zover los dat hij gelijk ligt met onderkant draad. hier onder zet je een potkrikje, met een stalen as vul je de ruimte op tussen de krik en de onderkant van de moer.( geen hout want dat veert). nu zet je een ligte druk onder op de moer zodat je deze onder steunt. Leg nu 1 mokertje pal naast de kogelgewricht en sla met een 2e mokertje op de moker en 9 van de 10 keer is hij los, zo niet dit herhalen en eventueel even een brandertje op de stuurarm zodat hij wat warm wordt. In plaats van het 1e mokertje kun je ook een koperen as gebruiken, deze beschadigd het staal niet. Zit het kogel gewricht met het draadeind op het chassis gericht doe je het op de zelfde manier maar dan even met een draadpannertje( tussen de moer en het chassis)
Zo is het mij gelukt en die had 45 jaar vast gezeten.
Op naar het volgende probleem.....het loskrijgen van het stuur van de stuurkolom.....of ja ik begin mischien wel een nieuwe topic!