Demontage stuurstang

Ik heb een vraag over het demonteren van een stuurstang.
Het gaat om een McCormick D-430. De stuurstang zit aan de rechterkant van de trekker. Hij maakt de overbrenging vanuit het stuur via het stuurhuis naar de vooras mogelijk. Ik heb de stuurstangklemmen losgedraaid in een poging de stuurstang uit elkaar te trekken. Dit is helaas niet gelukt.
Daarna heb ik geprobeerd de stuurstang los te krijgen op één van de kogelgewrichten, ook dit is niet gelukt. Als laatste heb ik geprobeerd de verbinding met het stuurhuis los te krijgen, maar helaas is dit ook niet gelukt!
Dus de vraag is hoe kan ik de stuurstang loskrijgen. Of hoe krijg de stang uit elkaar, het kogelgewricht los of de besturing vanuit het stuurhuis los?
Heeft iemand een oplossing?

Deel dit topic

Reacties

Stierken
Verwijzingen naar sites met technische tekeningen of andere informatie mag natuurlijk ook!
bartjuh
Het kogel gewricht kun je misschien los krijgen door hem met een bandenlepel of iets dergelijks op spanning omhoog te houden en dan met een dikke hamer op het ijzer te slaan waar hij in vast zit. dit gaat het best met 2 man
Fendt_favorit
Idd bartjuh, je zet de bandenlepel ertussen, en vervolgens sla je met een zware vuisthamer op die stuurstang en vervolgens moet hij losschieten in 1 keer als je het goed doet;)
Stierken
En dan moet het lukken zonder dat ik iets krom sla?

Over die andere mogelijkheden, zijn daar geen oplossingen voor?

En geen sites met tekeningen of zoiets?
trekbek
Ken je er geen poelietrekker opzetten,(dingen willen nogal vastzitten)of de slijptol,ha ha
Stierken
Heb ook getwijfeld over slijptol....hahahaha! maar ja dan kan ik nieuwe stuurstang kopen.
Nu heb ik bijna alles nog origineel......
FENDTfarmer
De vooras van de trekker is omhoog krikken dan is eventueel de spanning er wat af. werkt goed vind ik
Fendttrisixfan
Daar kan ik je niet mee helpen maar ik heb nog een originele handleiding van een D-430 als je ooit eens niet weet wil ik wel een fotootje nemen
Stierken
Dank voor het aanbod, maar ik het originele boek dat bij die trekker hoort!
Heb wat foto's in mijn profiel staan van de trekker die ik bedoel, maakt het misschien wat gemakkelijker!

Dus geen sites of zo bekend over dit onderwerp? Ik weet dat er meerdere oude trekkers zijn die het zelfde systeem hebben wat betreft de sturing van de vooras door middel van een stuurstang die buitenom de trekker loopt.....dus ideeen zijn welkom....
FENDTfarmer
Jah, maar die moet je ernormaal gewoon uit kunnen tikken omdat ze meestal er conisch inzitten en emt een boring eronder. zelf ok gedaan met mijn oude fendt 1z
Stierken
Dus dat kogelgewricht kan met een beetje kracht vanelkaar?
FENDTfarmer
Met de hamer ja. ff vanonder die borging eruit halen en dan voorzichtig tikken
Stierken
Heb trouwens nog een site gevonden voor de echte McCormick D-430 fans!

www.mccormick-d430.de
Fendttrisixfan
Wij hebben 2 originele boeken! en ook 2 D-430's
Favorit614
De moer losdraaien en met 1 hamer op het ijzerslaan (oog) waar het "draadeind" inzit .
Met een 2e hamer er achter als contragewicht.
met een bandenlepel er tussen kan ook wel helpen
Stierken
Op de moer slaan? en ondertussen de stuurstang op spanning houden?
Favorit614
Nooit maar ok nooit op de moer slaan.
maar op het oog vd stuurstang
Fendt_favorit
Je moet hem onder spanning houden (met bandenlepel ofzo), en 1 flinke slag met de hamer op dat kogelgewricht, en hij schiet los.
Fendt_favorit
Gewoon vanaf de bovenkant erop slaan.
goeiedag eem
Hallo, zo heb ik het kogelgewricht los gehaald.
Je gaat als volgt te werk: draai de moer zover los dat hij gelijk ligt met onderkant draad. hier onder zet je een potkrikje, met een stalen as vul je de ruimte op tussen de krik en de onderkant van de moer.( geen hout want dat veert). nu zet je een ligte druk onder op de moer zodat je deze onder steunt. Leg nu 1 mokertje pal naast de kogelgewricht en sla met een 2e mokertje op de moker en 9 van de 10 keer is hij los, zo niet dit herhalen en eventueel even een brandertje op de stuurarm zodat hij wat warm wordt. In plaats van het 1e mokertje kun je ook een koperen as gebruiken, deze beschadigd het staal niet. Zit het kogel gewricht met het draadeind op het chassis gericht doe je het op de zelfde manier maar dan even met een draadpannertje( tussen de moer en het chassis)
Zo is het mij gelukt en die had 45 jaar vast gezeten.
Stierken
Ik willen jullie allemaal bedanken voor de tips. Ik heb hem inmiddels los gekregen. Maar dat wel door op de moer te slaan! Daar zal ik wel een nieuwe kroonmoer voor moeten kopen, maar ja.
Op naar het volgende probleem.....het loskrijgen van het stuur van de stuurkolom.....of ja ik begin mischien wel een nieuwe topic!
b450
Het stuur loshalen valt vaak ook tegen. zit bijna altijd als vastgegroeid. Als je een nieuw stuur zoekt op onze D-432 hebben we een stuur van een claas maaidorser gemonteerd was precies de goede diameter en stuurbolling en ook nog de juiste maat voor de stuurhuis as.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
15