Hallo,
Ik ga morgen even kijken voor een Ford Dexta met een kapotte koppakking.
Ik weet wel zo ongeveer waar je een beetje naar moet kijken bij het kopen van trekkers, maar hoe zie je nou meteen dat het aan de koppakking ligt? Hij schijnt los geweest te zijn en niet goed in elkaar gezet te zijn. Loopt dus niet.
Ding ziet er verder niet verkeerd uit, maar loopt dus niet omdat de eigenaar dacht dat de koppakking kapot was. Dit kost niet zoveel, maar er kan natuurlijk meer kapot wezen.
Wat zijn ff goede tips om het gauw te bekijken?
Zelfde met de versnellingen van zo'n ding?
Alvast bedankt, en ik laat het jullie sowieso weten!
Mvg,
Guido
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zou in iedergeval kijken naar:
-Vooras (speling)
-Fusees (speling)
-Staat verf (ook op minder bereikbare plekken)
-Banden
-Of het plaatwerk nog hard is
-Start motor draait
-evt. aanwezige gloei installatie
- Of hij redelijk origeneel/compleet is.
Is jammer dat je geen test rondje kan maken, want dan kon je de remmen, versnellingsbak etc goed testen.
Dan remt ie ook niet meer
kijk eens in radiateur hoe het water eruit ziet, voel eens aan onderkant van de rand van de radiateur waar je de dop eraf draait of dat vettig is, dan zit er olie bij int water,
je kunt ook peilstok er uit trekken en controleren of daar water bij inzit,
Ik zag vandaag op het toegangshek van de oud-ijzerboer dat sloopijzer € 0,25 per kilo opbrengt. Dat mag de Dexta kosten.
Als de koppakking er tussen twee cylinders uitligt: staanlaten!
Ford -Major noemt de aanwezigheid van koelwater: Als er niets inzit is het blok mogelijk kapotgevroren: niet kopen! (vraag ernaar hoe lang deze Dexta stilstaat)
Wat is de vraagprijs trouwens?
Maar een revisiesetje van zo`n dexta kost ook weer geen drol...
@Hanomag, mooi lijstje, startmotor moet je met de hand rond kunnen draaien toch?
@Inter533, zal het proberen.
@Fendt-Favorit, klopt helemaal... Of de motor rond gaat zou ik niet weten, die man heeft hem ingeruild zegmaar, handelaartje denk ik.
@Ford-Majoor, nee, maar zo te horen had de eigenaar er niet veel verstand van en kan dat dus iets heel simpels maar uiteraard ook iets lastigers zijn. Dus óf er zit water in de motorolie óf er zit olie in de radiateur.
@WimSumar, 500 euro.
Hij ziet er op de foto's netjes uit, maar ik zal dan morgen eens de motor goed bekijken en kijken of ik ff iemand kan regelen om mee te gaan die verstand van Fords heeft
@Fendt-Favorit, precies, onderdelen vrij goedkoop, aankoop is ook vrij weinig als hij er int echt ook zo uitziet als op de foto's.
en als je het niet vertrouwd laten staan rommel is er genoeg te koop!
Maar je kunt natuurlijk ook wat van de prijs afdingen he! Als je technisch bent, en die man weet er niet veel vanaf, begint hij al lang raar te kijken als jij opnoemt wat het wel is ipv die koppakking
Afdingen is altijd leuk ja , maar die man heeft ook door dat het niet heel duur is, en als er dan meerdere mensen bellen wil dat niet meer.
Dus eigenlijk gewoon even een accu mee van de trekker met kabels en dan even de startmotor proberen met dat handeltje? (als het nog de originele is..)
En die tip van Ford-Majoor is ook goed om te doen!
Hoe een mengsel van olie en koelvloeistof eruit ziet weet ik niet ( nooit gezien) maar ik veronderstel dat de olie ook lichter is dan koelvloeistof en dus erop drijft.
Trouwens, op de foto's is de vloer onder de trekker schoon/droog, d.w.z., dat de trekker redelijk lekvrij is. ( of uit voorzorg geheel afgetapt ). Hij ziet er niet slecht uit maar reken wel op opknapwerk van voor tot achter: onderschat dat niet!
Verder, het wordt geen opknapproject, gewoon handel, heb intussen wel ervaring met opknappen van spul en weet dat er zo een bult geld doorheen vliegt en al helemaal tijd.
Heel misschien dat ik hem lopend maak als het meevalt, en ALS ik hem koop, maar hoogstwaarschijnlijk niet
Mengsel van olie en water heb ik wel 'ns gezien, is dan behoorlijk dun, en ook al drijft het, als je de peilstok pakt zitten er vaak wel waterdruppels op dan, het plakt nl een beetje aan de olie zegmaar
Als de kop eraf geweest is en een nieuwe koppakking ertussen is gezet en die alweer lek is is de kop waarschijnlijk niet vlak geslepen.
Wat ook niet onwaarschijnlijk is dat de kop gescheurt is of tever is ingesleten waardoor revisie niet meer mogelijk is en je een nieuwe kop van 289 euro moet kopen.
En als de koppakking lek is is de kans ook groot dat er vocht in de cilinders zit.
Dit weet ik uit ervaring, maar mij is vertelt dat er weinig met m'n Dexta motor aan de hand was, haal je hem uit elkaar kost het alsnog een "fortuin".
Het is lastig te beoordelen als je geen apparatuur meeneemt. De kosten van revisie van de kop was bij mij € 285,00 excl btw. Nieuwe koppakkingset was meen ik iets van € 40, incl btw.
Zijn de verstuivers nog goed?
Het kan natuurlijk ook de brandstofpomp zijn. Dat is een echt dure grap. (meer dan € 500)zonder montage. Maar het kan natuurlijk ook gewoon ontluchten zijn. Je moet het stap voor stap nalopen. Alles wat er aan de kop zit. En het zijn klungels geweest, als ze niet in staat zijn een nieuwe koppakking te monteren.
Als het gemakkelijk geweest zou zijn, hadden ze het zelf wel opgelost denk ik.
speurders.nl/overzicht/?q=dexta
Ding is al verkocht. Hij wou hem al niet gereserveerd houden tot vanavond, en heeft hem dus verkocht vandaag :|
Helaas pindakaas, ik ben iig wel weer een stuk wijzer over die trekkertjes
aan een major zitten alweer meer onderdelen aan,
maar ook die onderdelen vallen nog wel mee met de prijs,