Metaaldeeltjes in olie van de naaf van de voorwielaandrijving

Bij het vervangen van de olie van de naaf, van het voorwiel bij een tractor met voortractie, bleek er veel metaaldeeltjes in de olie te zitten en aan de magneetplug te hangen. Iemand een idee waarvan dit kan zijn en is de naaf gemakkelijk te demonteren om te controleren waar het probleem zit en eventueel herstelling uit te voeren.

Deel dit topic

Reacties

GROENEDEERE
Het middelste aftrap punt?
Of bij je voorwielen?
valtra1
@GROENEDEERE Bij een van de voorwielen, niet in de as zelf.
Fordje4600
@valtra1 hoe veel uur heeft de olie erop gezeten? En heb je een foto van de metaaldeeltjes?
GROENEDEERE
@valtra1
Bij de eindaandrijving dus.
Afhankelijk van de leeftijd van de trekker en natuurlijk de olie.
Er kan daar vaker wat ijzer aan de magneet zitten.
Hoe lang heeft dat olie erin gezeten?
En hoe ziet dat ijzer er uit.
Echt heel fijn slijpsel?
jehan
@valtra1 hoe groot zijn die deeltjes ?is het gruis dan maak je maar geen zorgen is gewoon slijtage ...
valtra1
Olie op 1000 uur vervangen zoals voorgeschreven, tractor heeft 6000 uren op de teller. Heb er geen foto van gemaakt. Deeltjes leken mij redelijk fijn. Lijkt mij verdacht omdat bij het ene wiel niets te merken was en bij het andere zo goed als een torentje metaaldeeltjes aan de plug hing.
GROENEDEERE
@valtra1
Een torentje is ook weer niet goed.
Een beetje slijpsel kan geen kwaad.
Wij doen de eindaandrijving sinds een paar jaar met elke 500 uur.
De olie die er met 1000 uur uit kwam was ook echt afgewerkt en smerig.
En ook ging er een stuk.
Nu hebben we daar geen last meer van.
De vooras krijgt behoorlijk op zn donder met de 4wd beremming en tegenwoordig met gewichten voorop.
Die paar liter olie is t geld niet.
Een reparatie aan de eindaandrijving is best prijzig
valtra1
@GROENEDEERE Goed plan om olie sneller te vervangen, zit maar kleine liter in ( 2 maal dan). Had na een 10-tal uren plug al eens gecontroleerd, terug beetje metaaldeeltjes ( kan natuurlijk nog deeltjes geweest zijn die nog in de naaf zaten. Aan T6040, zitten geen remschijfjes in.
GROENEDEERE
@valtra1
In mn kraan doe ik t ook elke 500 uur.
De dealer heeft dat opgepakt en adviseert dat nu ook.
Als je daarmee een hoop kosten kunt besparen.
Ik zou zeggen succes en bij twijfel ff laten controleren door een deskundige
valtra1
@GROENEDEERE Als je zegt dat reparatie nogal prijzig is, over welk bedrag spreek je dan? Lijkt mij dat er niet zoveel werkuren kunnen inzitten, maar denk ook wel dat als tandwielen stuk zijn dit wel wat moet kosten. Ben ondertussen al van plan om eindaandrijving open te ( laten ) gooien om situatie binnenin eens te bekijken en erger te voorkomen en/of te stranden op veld of weg. In ieder geval bedankt aan u en de anderen voor de reacties.
GROENEDEERE
@valtra1
Vaak met reparaties moet alles gebeuren.
Bij schade dan tenminste. Je ben zo 1000 euro kwam of misschien wel meer.
Open maken kan nooit kwaad.
Maar t olie met regelmaat controleren kan ook geen kwaad.
Bij ons zit er in elk geval een klein beetje gruis aan t magneet.
Ik kan helaas niet oordelen over jouw hoeveelheid
GROENEDEERE
@valtra1
Je zou nu je de olie hebt ververst na bv 100 uur de plug er even uit te draaien om te controleren hoe de staat is van je olie.
T6040
@valtra1 zitten er misschien remschijfjes voor vierwielberemming in de eindaandrijving?
fastrac3155
@T6040 als de trekker un 50 km uitvoering is dan sowieso al.

Vindt 1000 uur voor de eindvertraging ook wel erg lang, doen hier max 500, en bij machines die bijna constant op de weg zitten, zelfs 250.

Eindvertraging wordt veel vermogen in opgewekt en heeft maar heel weinig olie
nhmonteur
Als er veel metaaldeeltjes in je olie zit dan krik het wiel naar eens van de grond en voel eens of er speling zit op de wiellagers. 9 van de 10 keer bij veel slijpsel zijn de wiellagers slecht.
Weet niet om wat voor een trekker het gaat maar in het algemeen is het redelijk makkelijk te vervangen. Al heb je bij sommige voorassen wel een hele grote maar dop nodig om de boel goed te kunnen de- en monteren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0