Fendt 514c geschikt voor trekkertrek

Beste leden,

Ik zou graag met een fendt 514C landbouw klasse trekkertrek willen gaan rijden.
Mijn vraag aan jullie is of dit een goede keuze is en of er hier zijn die er ervaring mee hebben om met deze trekker trekkertrek te rijden. Welke klasse zouden jullie er dan evt mee rijden.

Ik hoor het graag!
Roy

Deel dit topic

Reacties

+1
Fendt926Driver
Trekker weegt 5.5 ton en heeft 140 pk.
Ideaal voor de 5.5 ton.
Gewoon doen. Zoek een mooie versnelling met powershift laag. Daarin optrekken dan powershift opschakelen en als het moeilijk wordt weer terug schakelen
valmet6400power
@Fendt926Driver
Niet te laat terug schakelen dan gaat ie door z’n vloeistofkoppeling heen toch?
Fendt926Driver
@valmet6400power klopt. Maar als fendt rijder zal hij dat toch weten.
Niet onder de 1300 toeren terug schakelen
fendtjecis
@Fendt926Driver 1500 à 1600toeren is wel het juiste moment denk ik zo. Ik schakel op 1500 terug met 90pk 4cil. Onder de 1300 komt de vloeistofkoppeling erin wat je zegt. Bij 2000 toeren al terugschakelen vind ik wat gek. Heeft die veel kans om te graven, ookal zijn er zo veel knullen 😁
@Fendt926Driver heeft opschakelen en later terugschakelen echt zin? Ik Heb het idee dat ik minder ga slippen als ik na het wegrijden, en 1x opschakelen zodat ik in de juiste versnelling rijd, verder kom als wanneer ik een keer extra opschakel, en later terugschakel waardoor ik grip verlies...
fendtjecis
@ronald-deutz-fahr met opschakelen verlies je toch geen grip? gewoon laten rijden dat de motor altijd zen werk heeft, dan slipt die ook het minste.
@fendtjecis nee maar bij opschakelen trekt de wagen nog niet zwaar,
Bij terugschakelen, als de moter begint te smoren verlies ik altijd grip... meestal 2e run als ik weet welke versnelling hij smoort dan rijd ik daar vanaf het begin in, en dat gaat vaak beter..
valmet6400power
@ronald-deutz-fahr
Ik heb ook vaak als ik terugschakel met de powershift, dat gaat nog. Maar als ik daarna wielspin merk en wil opschakelen begint ie standaard te springen..
fendt308-driver
@Fendt926Driver
Drukte per ongeluk op duimpje🙈
5.5 ton met een 514 ga je niet halen zonder onwijs te strippen.
Was zelf ook van plan mee te doen met de 512 maar dan 6.5ton dat past beter
verwijderd
fendtjecis
Zonder frontlift zou 5.5ton wel lukken met de brandstoftank bijna leeg. Een kennis van me rijd met een 512c met frontlift 6.5ton. En kan er +- 300kg bijladen wat dus niet veel is (tank is wel in de 200l dacht ik). Hij reed in de 2e versnelling wat ideaal was
josje
IK heb zelf in het verleden met een kale 512 mee gedaan in de 5.7t maar het was altijd een gemartel om mee te doen. Tank leeg hef armen en trekhaak eraf slopen en dan is de gewichts verdeling niet ideaal meer nooit in de top 10 kunnen komen, vervolgens 7.5t gaan rijden met dubbel lucht (wel 15cm te breed) nooit wat van gehoord overigens. En met een mooi rijtje gewichten voorop en achterop een stuk of 10 case gewichten, en altijd goed mee kunnen komen
valmet6400power
@josje
Een trekker strippen om mee te doen in een klasse heb ik niet vaak goede resultaten van gezien inderdaad..
Fendt926Driver
@valmet6400power wij zijn er mee bezig met onze 611. En we gaan het mee maken.
Denk dat ik een 350 kg verplaatsbaar gewicht overhoudt
valmet6400power
@Fendt926Driver
Dat is niet strippen in mijn ogen, dat is met hangen en wurgen een trekker in de klasse krijgen zodat je met 15 liter diesel precies je gewicht bent. 350 kg is nog meer speling dan ik heb 😂
+1
selten
@valmet6400power
Ik trek voordat ik aan de NTTO meedoe z'n 100-150kilogram van de tractor... Zodat ik in een 2,5 ton standaardklasse meer frontgewicht heb... Het doel is om uiteindelijk te kijken hoe ik de tractor rond de 2000 kilogram kan krijgen... 2 liter diesel in de tank.... Noem je dat met hangen en wurgen? 😝
Arnoldvd
@valmet6400power ik moet de inter 745 xl ook strippen om mee te kunnen doen in de 3,5ton maar dat gaat aardig goed

(klik om te vergroten)

Kan aardig goed
valmet6400power
@Arnoldvd
Meestal in de zwaardere klassen komt de trekker dan relatief snel omhoog waardoor de voorbanden veel minder grip hebben. En die heb je wel nodig in die klassen 😄
+1
Arnoldvd
@valmet6400power daar heb je zeker gelijk in in zwaardere klassen heb je de 4w wel nodig.
stephan-inter
7 ton doen ze ook leuk in mee. Maandag moet ik er ook tegen 1
ares697
Zie hier juist "lichte" trekkers in zware klasses ver komen doordat ze veel gewicht optimaal kunnen verdelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0