Volvo L70F - Bandenspanning met het inkuilen

Hallo,

Loonwerker vertelde mij laatst dat de kuil vastrijden zonder dubbellucht vooraan ook wel wou echter had hij het over de bandenspanning die omlaag moet maar hoeveel zouden zulke shovel banden kunnen hebben? Zouden ze op 2 bar kunnen of is dit echt te laag? Ze staan nu op 3,5 bar en het merk is LingLong...
rommert14

Reacties

+1
Loeideutz
Bij kuil aan rijden moet de bandenspanning juist omhoog. Dan heb je maar een heel klein contactoppervlak waardoor het gewicht over minder vierkante centimeters verdeeld wordt. Je drukt dus veel harder aan.
rommert14
@Loeideutz dan ga ik het zo gewoon proberen, moeten deze week nog 45 ha. Scheelt ook aardig kwa tijd, dubbellucht er alleen omprutsen neemt gauw een kwartier
bartjuh
@rommert14
En de banden oppompen gaat vanzelf bij jullie....
rommert14
@bartjuh bijna wel ja... Liever alleen banden oppompen dan alleen dubbellucht erom zetten. Maar de loonwerker regeld het al kan mooi om 3 uur het plastic erop.
Noorderling
@rommert14
Als het gras niet te droog is, en kort gehakseld gaat vastrijden op enkel lucht uitstekend. Flinke bak gras voorin en blijven aanrijden, kan de andere shovel verdelen. Als het gras te droog is rij je soms wel wat los, kunt er nog voor kiezen om bij de laatste paar vrachten even een trekker op de bult te zetten. Zou niet teveel werk opzoeken, mn ervaring is wel dat met gras uit een opraapwagen je sneller sporen en rijdt en gras lostrekt door het te diep wegzakken dan met gehakseldt gras.
Loeideutz
Met dubbellucht sta je breder en is het dus veiliger. Maar dat is eigen keuze.
rommert14
@Loeideutz klopt, maar het is in een sleufsilo en blijven binnen de muren.
+1
fendt308-driver
Dubbellucht neemt ook heel wat druk over, dus zou kunnen dat enkele banden teveel snijden en in lage druk wel mooi verdichten. Neem aan dat de loonwerker niet gek is en wel weet wat ie doet
rommert14
@fendt308-driver voor dat snijden ben ik ook bang alhoewel dat nu met de achterbanden ook redelijk meevalt, loonwerker heeft zelf net wat bredere banden met trekker profiel maar volgens hem maakt dat niets uit, en hij heeft al mooi wat bulten gezet.
Loeideutz
@fendt308-driver Het is zeker mogelijk dat enkellucht op hoge druk te veel kan snijden in de kuil, mede een van de redenen om dubbellucht toe te passen. Maar enkellucht in lage druk zal NOOIT mooi verdichten.
Vergelijk het even met rijden op de akker. Daar laat je de druk naar beneden in de band om zoveel mogelijk contactoppervlak te krijgen. Veel contactoppervlak betekent lage bodemdruk en dus geen of minder verdichting. Op je kuil wil je juist de maximale verdichting hebben. Dat betekent zo min mogelijk contactoppervlak, waardoor de druk onder in de kuil nog hoog is.
fendt308-driver
@Loeideutz maar 2 banden met weinig contact oppervlak verdicht dus meer als 1 band met veel oppervlak?
Loeideutz
@fendt308-driver Heel kort door de bocht gezegd, ja. Klinkt een beetje vreemd misschien.
+2
Fendt926Driver
Het hele bedrijf afzoeken naar een bandenspanningsmeter. En met inkuilen even meter wat de loonwerker voor en achter in heeft ( kan verschil in zitten)
En probeer anders eerst alleen voor of achter te verlagen. Dan zie je snel genoeg met voor of achteruit rijden dat 1 van de 2 beter aanrijdt of verdicht.
Wel weer op pompen met voer laden anders rij je de banden kapot
rommert14
@Fendt926Driver ja, maar waar wij gaan kuilen is 45 ha rond de boerderij dus kan tussendoor niet omprutsen anders raak ik achterop.
Fendt926Driver
@rommert14 je hoeft tussendoor ook niets.
Voor de tijd achter op 2 bar zetten. En alles vastrijden. Dan zie jij wel of voor of achter beter aandrukt.
Spanning laten zakken kun je zo het ventiel eruit draaien....
+4
Angelo368
@rommert14 Wel een haastige bedoening alles bij jullie ofniet?
rommert14
@Angelo368 als de loonwerker op de huiskavel zit ben je snel achter als je geen ervaring hebt.
+1
MaxxuM4ever
@rommert14 Wil je een goede kuil of voor GTST klaar zijn? Als dubbel lucht 15 minuten tijd kost en het beste resultaat geeft zou ik het wel weten.
deJong
Als er 60/65 banden om die shovel zitten zal het wel mee vallen. wordt alleen kl*te om de wanden in te rijden. genoeg tegen de wanden gooien dan zal hij er niet tegenaan zakken.
+1
JDuitW
Ik heb altijd dubbellucht er aan, wel eens geprobeerd zonder maar dat voldeed me niet, met sta je veel stabieler en je kunt dichter bij de muur lans rijden zonder dat je een grote kans hebt om je zelf klem te rijden. En als je breder bent hoef je minder vaak heen en weer te rijden om alles aan te rijden, bovendien zit het meeste gewicht bij een shofel toch in de kont en daar heb je waarschijnlijk toch geen dubbellucht aan
Fendt926Driver
@JDuitW hier 2 loonwerkers met dezelfde case shoven een met alleen voor en de ander met voor en achter dubbellucht. Maar met voor en achter rijdt makkelijker rijkuilen vast
JDuitW
@Fendt926Driver zal wel, rijdt veel egaler vast
DennisZ
@Fendt926Driver Wij rijden met Cat 924K met vóór dubbel lucht. Wil er achter ook nog dubbel lucht bij kopen, die zakt wel eens te veel in. Zonder dubbel lucht is geen rijden. En als het hard gaat gaat er een zware trekker op de kuil bij. Op enkel lucht maar wel met brede 710 banden. Tijdens het maïs kuilen hebben we er altijd een andere trekker bij op dubbel lucht en met een kilver erachter. Lekker rondjes rijden de hele dag...
Ruben-Wind
Wij doen ook zonder dubbellucht met een l60, maar dan krijg je de bult nooit vlak. Je zakt gewoon te ver weg in de kuil. Daarom de laatste paar uur nog even een trekker er op.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo L70F en hebben de trefwoorden inkuilen en bandenspanning geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!