Fiat 1000DT - Lekke keerringen

Hallo, ik heb kort geleden een fiat 1000dt gekocht. Deze tracktor ziet er best goed uit maar hij lekt olie op alle vier wielen.
Er zullen wel nieuwe keerringen in moeten,
maar vooral bij de voorwielen weet ik niet hoe dat in elkaar zit en/of hoe dat moet. Misschien kan iemand mij advies geven.
Alvast bedankt,
Mans

Deel dit topic

someca

Reacties

Abarth
Tijd voor een paar foto's 😃 😄
Fendttrisixfan
Zijn keerringen die normaal zelf makkelijk te vervangen zijn, alleen is door onze dealer verteld dat als het niet teveel lekt je het beter zo laat want kan zijn dat het met nieuwe keerringen na een halve maand weeral lekt
someca
Hij lekt behoorlijk na vijf minuten staat er al een mooie plas onder.
old man jose
Gewoon de eindaandrijving uiteen nemen en nieuwe keerringen monteren.
Wimsumar
Beste Someca: In de voorwiel-eindvertragingen kun je in plaats van olie vet in doen.
Misschien kan dat als de achtereindvertraging een apart reservoir is daar ook.
fiatfan
@wimsumar: brassen kan altijd nog! probeer het eerst netjes te maken
Wilting NH
paolillo.net/ImageOnly/

moet je even op deze site kijken daar heb je alle tekeningen van hoe de trekker in elkaar zit. donders makkelijk 😄
Wilting NH
Moet je op fiat en dan tractor klikken, en dan kun je zo je type aanklikken
Wimsumar
@fiatfan

Quote:
brassen
(?)
Beste Fiatfan: "Brassen" is zoals Someca zegt dat er na 5 minuten "een behoorlijke plas onderstaat". Anderen geven aan dat na reparatie het binnen een maand weer lekt. Bovendien, alle autowiellagers, alle wagenwiellagers worden (ook) vetgesmeerd!
Met vet in de eindvertragingen zal de trekker een beetje zwaarder draaien maar de F-1000 heeft p.k. zat. 😄
guy
Welk bouwjaar heeft hij? met andere woorden, de oude, of jongere vooras?
fendtford
Ik heb een werk plaats boek ervan intressen
stuur pb naar slegersmichiel@hotmail.com
Wilting NH
Dat boek staat ook online, dat is die link die ik hierboven heb neer gezet 😉
fiatfan
Als je het goed repareert, lekt het binnen een maand niet. Mijn 850 heeft dezelfde achterbrug en is niet lek. alleen een keer verversen kost nogal wat olie: achterbrug: 35 ltr (37 bij DT) versnellingsbak 16 ltr, bij DT: voorascarter 8 ltr en de satellieten elk 3,5 ltr.
fiatfan
@fendtford, ik heb wel interesse in het boek
guy
Bij onze 315 is de achteras die van differentieel naar de trompetten gaat., aan de keering aan de remtrommel ingelopen, door te lang te rijden kan het wel gebeuren dat je as inloopt van harde keerringen. Oppervlakkig zie je het wel, maar het is niet veel
TomopSame
De lagers van een wagen zijn dan ook gesmeerd voor het leven... Om dat bij een trekker ook te doen waar dan nog eens tandwielen inzitten en waar de krachten veel groter zijn weet ik zo niet. En ook zit je dan met het probleem dat je dan het vet moeilijk kan vervangen.

En als hij aan alle vier de wielen zoveel lekt kan het zijn omdat een slimmerik met de hogedruk tegen de keeringen heeft staan spuiten en zo vuil binnengespoten waardoor de keeringen zijn kapotgedraaid door dat vuil.
Ik zou eens beginnen met één voorwiel en zien hoeveel de as is ingesleten.

Eigenlijk zouden dergelijke dingen beter een dubbele afdichting hebben, één voor de olie binnen te houden en één voor het vuil en water van de hogedrukreiniger buiten te houden. 😛
driessie
Wat geknooi ,maar weer ff paar nieuwe keeringen er in meppen is niet zo veel werk

maar dit is een oude machine dus is het verstandig om ook maar even wat speedysleeves te monteren want de assen zullen ook wel in gelopen zijn en als je de kleine keeringen van de voorwiel naven vervangt check dan ook ff de speling van de bus waar de
aandrijfas van de naaf door draait want daardoor zal de keering waarschijnlijk lekken en stel de lagers van de naven ook ff op makkelijk te checken door de voorwielen iets van de grond te krikken en vervolgens tegen het wiel duwen let op de fusees kunnen ook speling hebben wel even goed kijken steekassen achter pak er ook zo af kan je gelijk de remmen ff checken

wel orginele keeringen gebruiken!
someca
Oké bedankt voor alle informatie, daar kan ik zeker wat mee.
Wimsumar
@someca

Ja, al die informatie, VET hè? 😉
bertus844s
Wimsumar hoe kom je erbij dat je er zo klakkeloos wel even wat vet in kunt pompen. Prutser. vooras loopt gegarandeerd vast met vet erin, je zult niet de eerste zijn. Tandwielen in differentieels en eindvertragingen zullen geen smering meer krijgen zodra ze een beetje snelheid krijgen en dat hebben ze al snel. Vet wat er tussen uitgeknepen wordt tussen de kontakt vlakken wordt niet snel genoeg "aangevuld" waardoor het in principe droog loopt terwijl er vet genoeg is. Zeker nooit gehoord van viscositeit. volgens mij heeft meneer driessie er meer kaas van gegeten en komt met een betere oplossing dan er een beetje vet in smeren.
Wimsumar
Beste Bertus844S: Er bestaat ook nog zoiets als tandwielbak-vet.
Het blijft kiezen tussen twee kwaden.

Curieus: Hier ging het ineens heel lekker gesmeerd: K.L.i.C.:

agd.nl/10111038/Nieuws/…
bertus844s
Tandwiel vet of EP 0 vet zal ook schade aan de vooras kunnen brengen.
Wimsumar
Beste Bertus844S: Nou, dan is het toch maar het allerbeste dat Someca de olielekkage van z'n Fiat 1000 gaat verhelpen met speedy-sleeves en nieuwe keerringen 😄
bertus844s
Vriend je hebt helemaal gelijk 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 1000DT ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!