Begin dit jaar heb ik stage gelopen bij Kverneland Mechatronics en heb ik meegewerkt aan de nieuwe IsoMatch Tellus Isobus terminal.
Mijn vraag is of er hier in Nederland nou veel boeren zijn die Isobus gebruiken? De systemen zijn namelijk vrij prijzig en ik vroeg mij af of hier ook gebruikers op TF zijn
( Mocht je niet weten wat Isobus is, reageer a.u.b. niet en bekijk de video in de "lees verder" link )
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wel een nuttig topic!! toch nog 1 vanavond!
Daarnaast zie ik de koppeling met GPS en opbrengstkaarten ook als een voordeel. En je hebt maar een bedieningskast en kabelboom in je trekker zitten, je bediening blijft bij alle machines redelijk eenduidig.
misschien dat het ook meer is voor mensen die zich ergeren aan ontzettende bundels kabels de cabine in (weet niet of dat anders bij jullie ook zo zou zijn?)
Het idee is leuk, maar misschien is in sommige gevallen het bedieningsgemak van de overbemeten conventionele kast wel wat beter.
In ieder geval leuke reacties! (y)
Isobus lijkt mij ook niet gericht op alleen akkerbouw, het is dat daar wel de meeste verschillende werktuigen worden gebruikt. In de wijnbouw (op druivenplukkers) en in de veeteelt (voederwinning) zie je het ook terug.
Als je ziet watvoor enorme bedieningskasten er bij spuitmachines en aardappelrooiers zitten.
Dan is het erg makkelijk als je alles in een hebt. Dan is het alleen maar kabel in de trekker pluggen ipv stuntelen met grote kasten.
JD is al bezig met een pers die de trekker aanstuurt. De pers bepaalt de snelheid, wanneer er een net om het pak heenmoet staat de trekker stil. Denk dat het steeds verder die kant opgaat. Isobus zal daarvoor nog wel verder uitgewerkt moeten worden, fabrikanten moeten er meer op inspelen. Dit zal ook wel gecombineerd worden met GPS.
Het is een mooi systeem, maar meer geschikt voor de grotere veehouder akkerbouwer e.d. of loonwerke.
En dat van John Deere zou prima kunnen, het enige probleem is wie de schuld krijgt als er iets mis gaat tussen machines van twee verschillende fabrikanten.
Ik zie een daling van kosten, zo zijn de meeste trekkers met een vaste terminal al voorzien van een iso-bus compatibele stekker(of toch optie) als je dan een nieuwe machine koopt moet je niet meer investeren in een extra terminal. Heel mooi systeem iso-bus ik sta daar 100 procent achter!
Wat John deere doet met die pers is nog een stap verder, daar is er al Comunicatie tussen de iso-bus en de can-bus van de trekker. Zo ver zijn we nog niet.
De schuld...oftewel de rekening krijgt de gebruiker!!.Helaas maar het is wel zo.
En Redpride: Communicatie is er al tussen de CAN-bus van de trekken en ISO-bus. Anders zouden er geen gegevens van de trekker verzonden worden. Dat echte samenwerken van trekker en werktuig is meer juridisch gedoe dan techniek.
wat je zegt over isobus in combinatie met gps is allemaal zeer mooi maar eer dat je zoveel middel hebt bespaard dat je zomaar even tussen de 25000 en 35000 euro terugwint, denk niet dat het dan nog rendabel is om zoiets aan te schaffen
Op sommige trekkers valt het al ingebouwd te krijgen. Bediening in de terminal.
nog 5jaar en het is optie op bijna alle trekkers en nog 10jaar en het is standaard.
ontopic:
ik vind het allemaal een mooie ontwikkeling maar moet toch wennen aan het idee dat straks de machine de trekker bestuurd ipv de trekker(de bestuurder) de machine. Het klinkt misschien lekker conservatief maar ik zie hier in Nederland de voordelen er niet bepaald van. Misschien even aan wennen. (ik ben ook maar een mens);)
je hebt dan natuurlijk ook de stuurhulpen die zijn een pak goedkoper, alleen drijven die satelieten altijd wat af waardoor je rijgang na een maand al een halve meter verder kan liggen
Heel mooi dat je het kan zien, maar die 100kg tarwe die je mist door niet met gps te zaaien, leverd jou 15 euro op, dat weegt volgens mij nog lang niet op tegen de prijs van een gps systeem, (ofja als je een jaarlijks 500ha tarwe hebt wel dan heb je het er misschien uit na een jaar of 5)