Gebruik Isobus

Begin dit jaar heb ik stage gelopen bij Kverneland Mechatronics en heb ik meegewerkt aan de nieuwe IsoMatch Tellus Isobus terminal.
Mijn vraag is of er hier in Nederland nou veel boeren zijn die Isobus gebruiken? De systemen zijn namelijk vrij prijzig en ik vroeg mij af of hier ook gebruikers op TF zijn

( Mocht je niet weten wat Isobus is, reageer a.u.b. niet en bekijk de video in de "lees verder" link 😉 )

Deel dit topic

Reacties

caseih1056xl
Wij hebben een aantal machines op isobus
Jb26
Neej wij werken met de isobus van de trekker.
Wel een nuttig topic!! toch nog 1 vanavond!
Siebenga
Wij hebben het op de opraapwagen zitten. Toch is het kastje wat je er bij krijgt minstens zo goed werkend en zie dan de meerwaarde niet om de machine in de terminal te hebben van de trekker. Terminal kost ook nog wel een paar centjes. Wat zijn volgens jou de voordelen laurens?
Laurens_DX
Het voordeel zit hem in de uitwisseling van gegevens tussen de trekker en een werktuig, bij een weegstrooier bijvoorbeeld. De strooier past zich in dat geval aan aan de rijsnelheid.
Daarnaast zie ik de koppeling met GPS en opbrengstkaarten ook als een voordeel. En je hebt maar een bedieningskast en kabelboom in je trekker zitten, je bediening blijft bij alle machines redelijk eenduidig.
RobinBos
@Siebenga

misschien dat het ook meer is voor mensen die zich ergeren aan ontzettende bundels kabels de cabine in (weet niet of dat anders bij jullie ook zo zou zijn?)
Het idee is leuk, maar misschien is in sommige gevallen het bedieningsgemak van de overbemeten conventionele kast wel wat beter.
Siebenga
Oke wat dat betreft met GPS enz zie ik het helamaal zitten. Maar lijkt mij wel behoorlijke toekomst muziek. Dit omdat hier in Nederland bij mij weten nog niet heel veel gedaan wordt aan precisie bemesten (wordt wel meer en meer) Ook dingen als GPS worden bij de akkerbouwers al behoorlijk gebruikt maar de gewone loonwerker is nog niet heel erg lustig op het investeren van GPS? Waarom? Geen idee want de prijs is niet schrikbarend hoog en ik zie de voordelen van GPS dan weer wel.
Laurens_DX
Bij GPS zijn veel voordelen. Automatisch secties van de spuitmachine afsluiten bijvoorbeeld. Op den duur kan je veel middel (dus geld) besparen!
In ieder geval leuke reacties! (y)
Siebenga
Jij gebruikt vooral voorbeelden van de wat duurdere machines voor vooral de akkerbouw. Zie jij ook die toekomst bij bijvoorbeeld een bemester achter een giertank en het afsluiten van sluiters? Of zou het gebruik van isobus ook meer gericht zijn op akkerbouw?
Dirkisboertjee
Het zit toch ook op jullie opraapwagen zeg je net Sieb, net als in dat filmpje ook. Toch wel makkelijk als je al die verschillende handelingen met één terminal kan verrichten. Of het nou een opraapwagen of een kunstmeststrooier is.
huub
Je kan dan bijvoorbeeld de bediening van machines (pick-up/bemester omhoog) in het kopakkermanagment verwerken.. of bij een rondebalenpers de pers de trekker laten stoppen tijdens het uitwerpen van de baal..
Laurens_DX
Ja daar zat ook de vraag juist, je ziet Isobus nu vooral nog op duurdere machines. Ik denk zelf dat de techniek wel goedkoper gaat worden en ook toegepast gaat worden op kleinere en goedkopere machines.
Isobus lijkt mij ook niet gericht op alleen akkerbouw, het is dat daar wel de meeste verschillende werktuigen worden gebruikt. In de wijnbouw (op druivenplukkers) en in de veeteelt (voederwinning) zie je het ook terug.
fendt-412
Zie er meer voordelen in in de akkerbouw.
Als je ziet watvoor enorme bedieningskasten er bij spuitmachines en aardappelrooiers zitten.
Dan is het erg makkelijk als je alles in een hebt. Dan is het alleen maar kabel in de trekker pluggen ipv stuntelen met grote kasten.

JD is al bezig met een pers die de trekker aanstuurt. De pers bepaalt de snelheid, wanneer er een net om het pak heenmoet staat de trekker stil. Denk dat het steeds verder die kant opgaat. Isobus zal daarvoor nog wel verder uitgewerkt moeten worden, fabrikanten moeten er meer op inspelen. Dit zal ook wel gecombineerd worden met GPS.
Laurens_DX
@huubniet iedere trekker heeft kopakkermanagement Huub ;)En niet alle bedieningen zou je kunnen uitvoeren met dat.
Dirkisboertjee
Denk dat dat van John Deere ook wel eerst nog verder uitgewerkt mag worden. En dan werkt het nog alleen tussen die 2 John Deere machines.
Valtra-Fordpower
Toch zie ik geen rendement in deze machines voor de doorsnee veehouder.
Het is een mooi systeem, maar meer geschikt voor de grotere veehouder akkerbouwer e.d. of loonwerke. 😛
RobinBos
Ik denk dat de ontwikkelingskosten van de sofware (die vanaf de machine moet komen) nog vrij duur is, en er staat me iets van bij dat er ook een duit in het zakje van de overkoepelende organisatie gedaan moet worden, als er gebruikt gemaakt word van de iso-bus standaard.
Laurens_DX
Om iets door te krijgen in de ISO standaard ben je wel een tijdje bezig, iedereen die lid is moet het er mee eens worden.Dit kost ook wat ja.
En dat van John Deere zou prima kunnen, het enige probleem is wie de schuld krijgt als er iets mis gaat tussen machines van twee verschillende fabrikanten.
Siebenga
Maar die terminal is straks niks anders dan de pc thuis. Doe je er een nieuwe videokaart in je pc moet je een driver installeren en daar gaat het hele kakje weer heen. Ik wacht met smacht op een tv tuner op die terminals mooi ff tv kijken tijdens het werk 😃
redprideworldwide
Jullie zien alleen maar stijging van kosten?

Ik zie een daling van kosten, zo zijn de meeste trekkers met een vaste terminal al voorzien van een iso-bus compatibele stekker(of toch optie) als je dan een nieuwe machine koopt moet je niet meer investeren in een extra terminal. Heel mooi systeem iso-bus ik sta daar 100 procent achter!

Wat John deere doet met die pers is nog een stap verder, daar is er al Comunicatie tussen de iso-bus en de can-bus van de trekker. Zo ver zijn we nog niet.
Dirkisboertjee
711?
jd user
@laurens_dx ,

De schuld...oftewel de rekening krijgt de gebruiker!!.Helaas maar het is wel zo.
Laurens_DX
@jd userIk bedoel de schuld als iemand bijvoorbeeld gewond raakt of een van de machines gaat kapot.
En Redpride: Communicatie is er al tussen de CAN-bus van de trekken en ISO-bus. Anders zouden er geen gegevens van de trekker verzonden worden. Dat echte samenwerken van trekker en werktuig is meer juridisch gedoe dan techniek.
Siebenga
Precies... lijkt me ook niet echt verantwoord, Blijft techniek en dat kan zelf niet nadenken. Voert alleen maar uit
Fendttrisixfan
@Laurens_DX

wat je zegt over isobus in combinatie met gps is allemaal zeer mooi maar eer dat je zoveel middel hebt bespaard dat je zomaar even tussen de 25000 en 35000 euro terugwint, denk niet dat het dan nog rendabel is om zoiets aan te schaffen
Siebenga
Zo extreem duur is het nou weer niet 😃
fendt-412
De ontwikkeling is duur, daarna valt het best mee. Zeker in serieproductie als alle fabrikanten meewerken. Dat zal alleen nog wel even duren.
Valtra-Fordpower
I.C.M. GPS komt die prijs anders aardig in de richting.
Siebenga
Als je op de milimeter nauwkeurig wilt jah. Echter is dit in de veetelt onzin natuurlijk
Valtra-Fordpower
Dat zeker, ik zou ook niet weten wat we er mee kunnen... 😛
Siebenga
Ik zie zo'n systeem van 1500 euro wel zitten. Met mest rijden niks geen gekeer meer. Zo in het midden van een stuk land beginnen enz enz. Lijkt me niet verkeerd in de toekomst zo'n kassie
fendt-412
Voor dik 1000eu heb je al een rechtrijhulp.
Op sommige trekkers valt het al ingebouwd te krijgen. Bediening in de terminal.
nog 5jaar en het is optie op bijna alle trekkers en nog 10jaar en het is standaard.
Laurens_DX
Zo optimaal mogelijk gebruik maken van je werkbreedte;). Het is wat Fendt 412 zegt: de ontwikkeling is duur en als er veel bedrijven meewerken en er veel afnemers zijn kunnen de prijzen omlaag. Denk zelf dat het voor een hoop boeren een beetje angst voor iets onbekends is.
RobinBos
De technieken zijn ook nog lang niet uitgewerkt, en de een is er veel verder in als de ander, dat is ook het probleem. Jd heeft nu een generator op de trekker. Hier kunnen machinefabrikanten hele mooie dingen mee doen, het jammere ervan is dat diezelfde machine op die manier nier meer bruikbaar is voor een andere trekker. Zo is het ook met hydraulische ventielen, bij de ene trekker zijn ze electronisch regelbaar, en kunnen ze dus vanaf de canbus/isobus bediend worden, een andere trekker heeft nog een hevel van een halve meter waar je al je kracht op los moet laten, de gemonteerde isobus terminal kan in het ene geval een functie van de machine wel bedienen, en in het andere geval niet. hoe los je dit op als machine fabrikant?
Siebenga
Niet alleen bij de boeren.. De mens heeft een angst voor verandering
redprideworldwide
Er is al data overdracht mogelijk maar aansturing doen ze toch niet of kom ik achter?
rene-fendtfan
Owja hoor sjaak isobus is ook lid hoor.. kon ook nie anders dat hier een forum voor werd gemaakt 😛
Laurens_DX
Dat het werktuig de trekker opdracht geeft om ventielen te laten stromen is er niet. Niet iedere trekker heeft elec. bedienbare ventielen. En dan kom je ook weer uit op dat juridische verhaal;)
maartendankers
Wij hadden vroeger een CHD veldspuit met isobus besturing van ME, dat werkte erg mooi en het was uiteraard ook voor Andere werktuigen tegebruiken.
fendtjuh
Bekijk je inbox 'ns maarten 😉
Spoekie
@siebenga. een mens houdt vast aan het gebruikelijke. afwijken van een patroon is bij de meesten een can't do;)

ontopic:
ik vind het allemaal een mooie ontwikkeling maar moet toch wennen aan het idee dat straks de machine de trekker bestuurd ipv de trekker(de bestuurder) de machine. Het klinkt misschien lekker conservatief maar ik zie hier in Nederland de voordelen er niet bepaald van. Misschien even aan wennen. (ik ben ook maar een mens);)
maartendankers
Wij werken zelf sinds een jaar of drie met de stuur automaat van Jd greenstar2 om precies te zijn en dat werkt wel zo mooi 😄 met bemesting minimale overlap en daar trek je klanten mee 😉 je kan altijd precies zien bij graan of het wel of niet goed is bemest.
Fendttrisixfan
Nou als je een gps wil waarbij je de kaarten van je land kan uitwisselen of jaarlijks de zelfde kaarten wil gebruiken, of als je simpelweg in de periode dat de vrucht er staat iedere keer in de zelfde gangen wil rijden als de vorige keer heb je bijna een gps met RTK signaal nodig en die dingen zijn ongelooflijk duur.
je hebt dan natuurlijk ook de stuurhulpen die zijn een pak goedkoper, alleen drijven die satelieten altijd wat af waardoor je rijgang na een maand al een halve meter verder kan liggen
Michiel-Biervliet
Het is natuurlijk wel zo dat je momenteel veel fabrikanten hebt die allemaal hun eigen systeem gebruiken, zo kan de terminal van de John Deere GPS ook gekoppeld worden aan de veldspuit, maar ook aan de balenpers. Grimme daarin tegen maakt 1 monitor, die gebruikt kan worden bij het poten, en later op het jaar weer bij de rooier. ISObus zou een mooi systeem kunnen zijn, als dan ook alle fabrikanten zouden meewerken, en niet allemaal hun eigen systeem ontwikkelen (wat opzich niet verkeerd is voor de concurrentie). Als dit inderdaad gekoppeld kan worden met GPS, en bodemkaarten zou dit natuurlijk mooi zijn voor de bemesting en gewasbescherming. Maar mijn vraag is of je het bedrag dat je investeerd wel terug krijgt, want zo veel minder bemest je niet waarschijnlijk. En het systeem blijft wel vrij duur.
Michiel-Biervliet
@maartendankers

Heel mooi dat je het kan zien, maar die 100kg tarwe die je mist door niet met gps te zaaien, leverd jou 15 euro op, dat weegt volgens mij nog lang niet op tegen de prijs van een gps systeem, (ofja als je een jaarlijks 500ha tarwe hebt wel dan heb je het er misschien uit na een jaar of 5)
RobinBos
Zo'n systeem in geld uitdrukken blijft moeilijk, maar vergeet ook niet dat je belasting moet betalen over alles wat winst heet. Zo'n stuurautomaat wat in weze niets anders is al een leuke aanvulling kun je alvast weer van je winst aftrekken.
maartendankers
Tarwe zaaien wij niet, maar bij het bemesten wel en dan is het een uitkomst 😉 Vooral als je moet bemonsteren want dan vul je de mest bon mooi in tijdens het rijden en dat gaat niet als je geen gps hebt... Nu klopt het altijd met de mest.
maartendankers
Een simpel stuurhulpje zou trouwens voor kunstmest strooien en spuiten al erg veel kunnen besparen.
TomopSame
Bussystemen is iets wat over x aantal jaar in elke trekker standaard zal zijn. Dan kan je van thuis in je zetel je tractor besturen en mss al de actoren en sensoren zelf programmeren via je pc 😛 Maar zover zullen ze wel niet gaan denk ik 😛

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
50
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
41