Ford 2000 - Start inmiddels weer maar maakt ploffend geluid

Hallo,

De Ford start nog steeds niet(nu wel weer), we hebben de de brandstofpomp schoongemaakt en de verstuivers laten controleren. Deze weer gemonteerd en geprobeerd te starten. Startmotor draaide wel en er kwam ook wel een klein beetje rook uit de uitlaat maar hij sloeg niet aan. Toen hebben we geprobeerd hem aan te slepen, wat wel een beetje leek te werken, de motor draaide en er kwam veel rook uit de uitlaat. Hij pakte hem alleen niet zelfstandig op. We hebben toen alle brandstof en olie ververst en het nog een keer geprobeerd. Nog steeds gebeurde er niks alleen de luchtinlaat maakt een ploffend geluid en er komt olie uit, het lijkt wel alsof hij er lucht uitblaast.
Iemand een idee?

Groet,

Fendt303 Iwan

Edit: Het probleem van de olie uit de luchtinlaat is opgelost. Toen we de kleppen gingen stellen zagen we dat één van de stoterstangen niet goed zat, deze staat nu weer goed en de kleppen hebben we ook gelijk gesteld. Weer opnieuw geprobeerd te starten, hij ging nog steeds niet aan maar, er kwam nu geen olie meer uit luchtuitlaat.
Fendt303 Iwan

Reacties

+1
Koiter
Kleppen goed gesteld?
Fendt303 Iwan
@Koiter De kleppen hebben we zojuist gesteld, wat we gelijk zagen was dat de stoterstang er niet goed op zat. Deze er weer opgezet, kleppen gesteld en alles weer in elkaar gezet. Toen weer opnieuw geprobeerd te starten, de motor sloeg nog niet aan maar er druppelt nu geen olie meer uit de luchtinlaat.
Koiter
@Fendt303 Iwan dat is al een kleine vordering, heb je de stoterstangen ook.gecontroleerd op.beschadigingen omdat ze ernaast lagen?
Koiter
@Fendt303 Iwan is de klep ook nog heel? Als hij heel anders heeft gestaan door.de verkeerd zittende stoterstang is het ook mogelijk dat de zuiger een klep heeft geraakt
Fendt303 Iwan
@Koiter We hebben de stoterstang die er naast lag niet zo zeer gecontroleerd, maar op het eerste gezicht lijkt hij niet beschadigd te zijn.

We hebben nu vandaag de trekker wel aan de praat gekregen, we hebben hem aan gesleept en nu start hij ook zelfstanding. Alleen hij maakt nog steeds een ploffend geluid en we vermoeden dat dit bij de kleppen vandaan komt. Misschien is de klep dus beschadigd, maar hoe is dit te controleren?
Koiter
@Fendt303 Iwan enige optie is kop eraf halen lijkt me, dan kun je zien wat er aan de hand is
jordy-kleijer
Zit er geen lucht meer in je brandstof systeem? controleer dat eerst.
Fendt303 Iwan
@jordy-kleijer Alles is goed ontlucht dus dat kan het probleem niet zijn
ford3000case745
Is het geen diesel vermengt met roet wat uit je inlaat komt?
+1
Wimsumar
Beste Ford3000Case745:

Quote Reactie van @ford3000case745:
diesel vermengt met roet

Vermoedelijk wordt er olie uit het (oliebad)luchtfilter naar buiten geblazen. Het "blazen" (+ ploffen) in de inlaat kan ontstaan bij een lekkende inlaatklep.
ford3000case745
@Wimsumar bij mijn 3000 kwam er onder het rijden ook olie bij het luchtfilter naar buiten. Dit werd veroorzaakt door uitgesleten uitlaatklepgeleiders
Fendt303 Iwan
@ford3000case745
Quote:
Vermoedelijk wordt er olie uit het (oliebad)luchtfilter naar buiten geblazen. Het "blazen" (+ ploffen) in de inlaat kan ontstaan bij een lekkende inlaatklep.

Dit is inderdaad olie uit het luchtfilter.
Sojaboontje
@Fendt303 Iwan kop eraf halen en remreiniger in de inlaat/uitlaat spuiten kijken of ze lek zijn
Favorit614
@Sojaboontje Eerst compressie testen voor je begint te sleutelen
Sojaboontje
@Favorit614 Ja kan, maar even een blik werpen kan geen kwaad.
+1
Favorit614
@Sojaboontje blik mag je altijd werpen.
Maar compressie test is goedkoper dan sleutelen
Sojaboontje
@Favorit614 ja das waar
Klein Rot
Fendt303 Iwan,

Wat heb je aan de brandstof pomp gedaan? Is deze eraf geweest? Zo ja staat hij dan nu wel weer goed op tijd?
Fendt303 Iwan
@Klein Rot Ja, die is er inderdaad afgeweest. De plunjer zat vast, hij staat nu wel weer goed op tijd
fan van trekkers
Haha heb onze ook last van. Probeer de uitknop een paar keer heen en weer te halen en anders een beetje remmenreiniger in de uitlaat spuiten
Koiter
@fan van trekkers remreiniger in de uitlaat? Ik weet wel dat je het in de inlaat moet spuiten om hem aan de gang te krijgen...
fan van trekkers
@Koiter Haha schijnt niet goed te zijn, maar het werkt wel💪
Sojaboontje
@fan van trekkers wat werkt er dan?
dendeze
Begin bij het begin, wat is de compressie van elke cilinder?
Als je dat NIET doet dan zoek je een speld in een hooiberg en weet je niet eens WELKE hooiberg.
paulusmahandel
Of teveel olie in het oliebad luchtfilter?
Wimsumar
Beste PaulusmaHandel:

Quote Reactie van @paulusmahandel:
teveel olie in het oliebad

Dat zou ook zo'n oude slet-
tenbak-FORD-motor gretig naar binnen zuigen.
Deutz-5006
Had t zelfde bij een 4000, compressie test gedaan, bleek dat tussen twee cilinders de koppakking was gescheurd, en dan blaast die ook uit de inlaat
Fendt303 Iwan
@jordy-kleijer @ford3000case745 @Wimsumar @Sojaboontje @Favorit614 @Klein Rot @fan van trekkers @dendeze @paulusmahandel @Deutz-5006 We hebben vandaag te trekker aan de praat weten te krijgen! Gisteravond hadden we de diesel vervangen en vandaag opnieuw aangesleept, dit keer met succes. Hij draaide eventjes, alleen na een paar minuten sloeg hij af. We hadden te tankkraan en het filter eraf gedraaid die verschoond en nog een keer geprobeerd. Hij blijft nu wel draaien en hij start nu ook zelfstandig!
Alleen hij draait nu nog niet helemaal zuiver er is nog steeds een ploffend geluid, dit keer komt het niet van de luchtinlaat vandaan (dat probleem is al opgelost), maar van de kleppen (denken wij).
+1
dendeze
Ik begrijp echt niet waarom je de compressie niet meet.
Meten is weten!
Wimsumar
Beste DenDeze:

Quote Reactie van @dendeze:
Ik begrijp echt niet waarom je de compressie niet meet.

Dat had eerder nog weinig zin om te doen en deze meting is nu pas aan de orde. (Hoewel? ).

@Fendt103 Iwan: Kun je een verklaring bedenken / geven waarom de stoterstang niet goed op zijn plek zat? Heeft bijbehorende klep(tuimelaar) gebroken klepveren?
Fendt303 Iwan
@Wimsumar Dit zal wel tijdens het aanslepen gebeurt zijn, het was een best hobbelig pad, en voor het aanslepen was dit nog niet het geval. De klepveer is nog heel.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt303 Iwan:
Dit zal wel tijdens het aanslepen gebeurt zijn, het was een best hobbelig pad, en voor het aanslepen was dit nog niet het geval

Geloof je dat zelf? Als een stoterstang loskomt van een hobbelig pad, dan word je er druk mee om telkens je stoterstangen weer goed te zetten als je daar overheen gekomen bent.
Er zal wel wat anders wezen, klepveer, nokvolger, afstelbout te ver terug?
Fendt303 Iwan
@jammermaarhelaas klopt, was ik vergeten te vermelden. De klepveer gaat vrij stroef weer terug omhoog pas als de tuimelaar een stukje verder is schiet de klepveer mee omhoog.
+1
nhmonteur
@Fendt303 Iwan met andere woorden die klep is krom en daardoor loopt de motor ook niet goed.
Klein Rot
@Fendt303 Iwan
Dan haal de kop er maar af en reviseer deze met een kromme klep gaat de trekker nooit goed lopen. Dat is zeker de oorzaak van het ploffende geluid.
Wimsumar
Beste Fendt303 Iwan:

Quote Reactie van @Fendt303 Iwan:
De klepveer gaat vrij stroef weer terug omhoog pas als de tuimelaar een stukje verder is schiet de klepveer mee omhoog.

'Schiet' de klep weer dicht doordat de zuiger er tegen aan drukt, of, doordat er misschien een roestrandje op klepsteel en klepgeleiderbus elkaar gepasseerd hebben?

(Door het "langparkeren'' zou toevallig deze klep open gestaan kunnen hebben met corrosievorming op de klepsteel als gevolg).

P.S.: Onderdelen zijn niet erg kostbaar:

histoparts.com/nl/webshop/…
Fendt303 Iwan
@Wimsumar Weten we nog niet, we hebben er nog niet echt goed naar gekeken.
+1
RPCounty
Ik volg t al n tijdje. Maar t is een wazig verhaal. Een trekker goedlopend weg gezet en zulke storingen lijkt mij niet echt logisch.....
Klein Rot
@RPCounty
Niet erg vreemd als de trekker erg lang staat dan gaat de diesel kwaliteit achteruit, gaat dan erg stinken, en van de cilinders waarvan de kleppen open staan kan roest vorming optreden door vocht dat erin trekt.
MF698
Is het inspuitmoment wel juist?
dendeze
Als je nu van in het begin de compressie gemeten had zou je het direct gezien hebben dat de cilinder waarvan de klepveer niet normaal werkt weinig of geen compressie zal hebben.
Ook is het in dit geval dat nergens eerder ter sprake kwam, dat de klep, ofwel krom is ofwel vol koolstof zit.
Klein Rot
@dendeze
Klopt dus helemaal, meten is weten gissen is missen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2000 en hebben de trefwoorden olie , brandstofpomp , luchtinlaat en verstuivers geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!