Voorasvering

Ik heb eens een vraag over voorasvering.
Zover ik weet en gezien heb zijn er 2 soorten voorasveringen
1 waarvan heel de as veert en
1 waarvan de wielen onafhankelijk van elkaar veren.

Wat rijdt er beter? of wat is er beter?

(als er al een topic over is, laat het me aub weten dan haal ik deze weer weg)

Deel dit topic

Reacties

ford8630power
Een onafhankelijk geveerde vooras veert (meestal) beter.
fendtjuh
Onafhankelijk veert veel beter 😉 Verschil merk je wel.
Jb26
Maar dan heb je wel meer onderhoud zeker?
Tom VB
Klopt, een onafhankelijke heeft veel meer slijt- en draai punten.
Dirkisboertjee
Nouja onderhoud.. je hebt wat meer scharnier- en slijtpunten in je vooras ja.
ford8630power
Zet er een automatisch smeersysteem op het onderhoud is weg 😉 Een Fendt 900 serie onafhankelijk geveerde heeft volgens mij helemaal geen vetnippels zelfs.
Jb26
Goed gesmeerd houden en dan is dat ook wel te overzien denk?
@ford86.. dat is dan weer op teflon basis zeker?
steyrcvt6160
Ja onhafhankelijk geveert is beter maar je hept wel meer onder houd
vet nipels en zo maar meer ook nie
fendtjuh
Klopt, maar het heeft wel gewoon meer bewegende delen, en dat gaat toch slijten na tig uur 😉
steyrcvt6160
@fendtjuh dat valt wel mee hoor alsje het goed bij houd nie hoor dat verslijtje nooit een onhafhankelijkegeveerde voor as
fendt-vario
Onafhankelijke geveerde vooras is geweldig 😃 als je dat eenmaal gewend bent kun je nietmeer zonder 😉
fendt-412
Icm cabinevering is het alsof je laag vliegt.
Stukje op een 936 gereden, maar wat een genot is dat 😄
Onderhoud valt wel mee, valt niets aan door te smeren, zullen wel vetkamers inzitten. En waar vet zit slijt geen metaal.
Siebenga
Assen die onder de steyr zitten (onafhankelijk) kan je krijgen zonder centrale smering.. Binnen paar 1000 uur ben jij je vering kwijt
fendt-412
Als het maar centraal gesmeerd is ja.
Elke keer onder de trekker kruipen laat je op den duur ook wel.
Dan is een paar slagen vet erin drukken tijdens het aftanken geen moeite.
Siebenga
Schijnt dat de leiding er ook wel af willen lopen. Als je dat niet in de gaten hebt ben je het ook zo kwijt. Tis wel zo dat de vering beter en beter wordt van tractoren. En dat is voor onze lichaampjes alleen maar beter
Jb26
@Siebenga dan veer je alleen nog op de speling!
Maar bij aanschaf van een nieuwe trekker is dat wel een goed puntje om naar te vragen zeg maar.
Valtra-Fordpower
En niet voor de lichaampjes alleen, ook voor het behoud van de gedragen machine.
fendt-412
Moet je niet te hard jaren, want jij voelt niets en de hark oid rabbelt uitelkaar 😛
Siebenga
Voor de machine die er achter hangt kan je beter geen vering hebben 😉 De nieuwe vering van de New Holland T7000 serie is ook dikke prima! Toch is het grootste verschil te merken als je cabine vering hebt. Als je een trekker hebt met alleen vooras vering schok je nog in de cabine! Een trekker die de vering van cabine perfect voor elkaar heeft is claas. Maar ja daar wil je niet in rijden 😛
Valtra-Fordpower
Valtra heeft ook uistekende cabine vering. Sterker nog, hun waren destijds de bedenkers van cabine vering! 😛 Cabine zou ik overigens niet te veel veren. Dan heb je niet in de gaten waar je machine onder lijd.
Jb26
Wij hebben oog op een Fendt 828.
Weet niet wat daar allemaal voor optie's bij zitten maar ik wil graag zoveel mogenlijk weten over veringen van N-H,JD en Fendt.
Siebenga
Komt weer meer en meer veringen op de machines zelf... Dat lost zich zelf wel op 😄
ford8630power
Een 828 heeft een 'gewone' geveerde vooras dacht ik, maar die zal ook best wel fijn veren 😉
Jb26
Ik zoek gewoon de beste vering die je op een trekker kan krijgen.(hoeft niet perse Fendt tezijn hoor)
Dr komt een bemester van 4,5 ton achter in de hef en van voor een haspel van 3 ton en daar achter komt nog eens me persunit op een aanhanger achter.
Valtrapowerr
Onafhankelijk
RobinBos
Onafhankelijke voorwiel ophanging in combinatie met een actief geveerde stoel (zonder cabine vering) geeft het beste resultaat, aldus een vrij recente test van het vakblad loonbedrijf. Dit artikel heb ik hier op tf wel eens voorbij zien komen volgens mij, dus als je even goed zoekt heb je de ware cijfers er ook bij.
Wimsumar
Beste T.F.-ers: Ik ben nogal technofoob, ik moet niets hebben van bijvoorbeeld zulke onafhankelijk geveerde voorassen ( heb ik als boer ook helemaal niet nodig maar dat terzijde). Toegegeven, mijn beide trekkers hebben voorwiel(fusee)vering en zeker weten dat dit de schokken wat afvlakt maar met voorladerwerk is diezelfde voorwielvering een crime, het gaat erg zweverig rijden! Met een onafhankelijke vering zal dit mogelijk nog heftiger zijn om maar te zwijgen van de belasting/slijtage van de draaipunten bij gebruik van voorlader/fronthef.
Zijn grotere modellen trekkers zoveel minder comfortabel met een gewone vaste ( 4-wd)vooras als deze op grote soepele (lagedruk)banden staat?
Het lijkt me in ieder geval aanzienlijk goedkoper en stukken minder onderhoudsgevoelig.
Siebenga
Ik heb om eerlijk te zijn nog nooit op een stoel gezeten die zijdelings de klappen ook op kon vangen.
RobinBos
@Wimsumar

De volledig onafhankelijk ophangen zijn op dit moment enkel verkrijgbaar op trekkers van meer als 200pk, die zelden met een voorlader uitgevoerd zijn, een fronthef zie je nog wel in deze vermogens range, en dit zorgd inderdaad voor problemen.
Daarnaast zijn de moderne systemen in te stellen, zodat het veergedrag niet zweeverig zou moeten zijn met een zware last voorin (bandendruk is natuurlijk ook instelbaar, maar kost meer moeite).
Jouw trekkers hebben waarschijnlijk ook niet dezelfde topsnelheid als moderne tractoren met onafhankelijke voorwiel ophanging?
skure
@Siebenga

Waarom zo slecht gedacht over Claas e? 😄
Da ge daar ni wilt op rijden?
Siebenga
Correctie robin bos.. Bij mijn weten kan je die steyr types vanaf 140 pk al krijgen met onafhankelijk geveerde vooras. Ik zal even zoeken maar er zit hier iemand met een steyer en voorlader. Zal eens kijken wat voor vooras hij heeft
Wimsumar
@fendt-412

Quote:
jaren, rabbelt
?

Beste Fendt 412: Is je toetsenbord van de tafel gehobbeld soms? Ik denk dat je de "R" en de "G"-toets er op de verkeerde plek hebt ingedrukt, zo ook de "B" en de "M"_toets. 😃

@ RobinBoss: Inderdaad, ik rijdt liever niet op topsnelheid (40) want dan heb ik zo weinig tijd om om me heen te kijken 😉
Kareltje
@Valtra-Fordpower

Volgens mij was niet valtra, maar renault de uitvinder van de geveerde cabine. Ze hadden de techniek al uit de vrachtwagens.

Ik heb op een actief geveerde stoel gezeten, en ik kan met recht zeggen dat het meeste ideale veersysteem is die ik ken. Geweldig, het is echt. Alleen voor werktuigen en kippers is niet zo best. Ook omdat de cabine zo stil is hoor je die dingen niet meer klappen.
Siebenga
Welke trekker was dat dan?
Siebenga
Ag rijd wel goed maar verwend ben je niet. Gewoon een vrachtwagen stoel.. Die zijdelingse klappen krijg je nog steeds
Kareltje
Als jij het zegt..........
Ken je betere dan? Of ben jij een verwende?
Siebenga
Nee maar met die active seat van JD wel ervaring 😄 Das gewoon net als een vrachtwagen stoel.. Niks verkeerd an hoor, maar die klappen die je in de zijdelingse richting krijgt vangt ie niet echt op. Dat doet een cabine vering meer als je het mij vraagt.
RobinBos
@Siebenga

volgens mij heb je gelijk, en kan dat inderdaad op de steyr. ik meen wel dat de veerweg van die iets kleiner was als van de twee andere, maar het idee is hetzelfde

De stoel uit een 6630 kan volgens mij geen active seat zijn, die zijn alleen op amerikaanse modellen dacht ik, en die stoelen vangen wel degelijk zijdelingse klappen op, dat is de overtreffende trap van de vrachtwagen stoel.
fendtjuh
Och maar met een dik blok voorin of een zware machine, op gegeven moment komt overal speling op... shovels en kranen worden ook automatisch gemseerd, maar toch moeten de pennen en bussen vaak op gegeven moment vervangen worden 😉 Kun je nog zo goed smeren 😛
Siebenga
Vrachtwagen cabine is altijd al goed geveerd. Dus dan heb je kwa stoel niks nodig die de klappen op zijdelings opvangt.
weurding
@ siebenga jij rijdt liever op een tm120 dan op een claas? 😃
Siebenga
Bijna wel :lol: als er een claas zou komen ga ik in staking
fendtjuh
Rijdt mooi toch? Vond met die ares atz niks mis! Voorasvering perfect.
weurding
Onwetendheid jongen, onwetendheid 😃
Siebenga
Nee het probleem is dat het geen onwetendheid is.. Als ik er aan denk krijg ik al plaatsvervangende schaamte 😃
Kareltje
Een geveerde cabine vangt zeker niet alle klappen op. Anders was JD er vast niet mee gekomen.
Maar wat is het dan? Als die door de bochten gaat en automatisch mee gaat en later langszaam terug gaat. Verder voelde ik errug weinig hobbels op dat ding. Maar goed, jullie zullen het vast wel beter weten 😉
fendtjuh
Wat is der allemala mis mee dan volgens meneer? 😛
weurding
Scheelt dat friesland vlak is, hier in drenthe hobbelen we over de hunebedden en kunnen we niet zonder claas 😃
Siebenga
De kleur is nr uno 😃
weurding
Haha, ja, de renault kleur vond ik ook mooier
Siebenga
Ex renault dat is nr 2 😃
weurding
Ach, mag me graag behelpen en tot nu toe gaat dat redelijk, in elk geval blijven de klinkers droog en dat is bij een nh wel anders 😉
Kareltje
Half frans, nummer 3
Siebenga
Hihi :lol: van NH naar claas is zelfs al terug 😃
Kareltje
JE geeft dus wel toe dat NH ook niet veel is 😃
weurding
De motor is wel het minste punt van een claas 😃
Kareltje
*Kuchkuch*
RobinBos
Omdat het een franse is ja 😛
Siebenga
Nee he he NH is ook behelpen.. enige wat het heeft is pit als je um opkieteld 😃
weurding
Gaat hier geen nh de deur uit zonder gekieteld te zijn (ook bijna niet zonder financiering 😃 )
Kareltje
Claas is een DPS motor. Dus ze heeft een goed hart.
weurding
A good heart is hard to find, zong ooit fearkul sharkey of hoe dat megoggel ook heette 😃
fendtjuh
Stop maar met engels praten 😃
Kareltje
@fendtjuh

translate.google.com/# Als je het echt niet begrijpt 😃
janhenk
Agjah vooras veering is wel fijn maja als je met de vooras door een gat gaat komt de achteras ook nog en die is nie geveerd :lol:
ford8630power
Cabine en de stoel wel henke.
fendtjuh
Ach mejong, hol die stil Karerltje 😃
janhenk
Nou maar dan nog je zit met je kop tegen het dak!! teminste met mijn rijstijl 😃
Siebenga
Ken beter heel de dag op bed liggen met andere hobbels en gaten
janhenk
Haha heb je hem ok weer
Siebenga
Dan wil ik wel overuren "draaien"
weurding
Gaten sieb? vertel? gebruik er het liefst maar 1 van 😃
Kareltje
Overuren nogal liefst. Man met conditie blijkbaar.
😃
weurding
Dat zijn friezen hè, sterke jerke en doorzetters, die gaan tot aan het gaatje 😉
massey8690
@weurding

nl.wikipedia.org/wiki/Sisu_(begrip)/ SISU; antwoord op je a good heart is hard to find 😃

btw, ik d8 dat claas het nog niet zo slecht deed, staat bij mij boven nh, dat een stoel de zijdelingse klappen op moet vangen hoor je denk ik alleen maar bij nh-rijders, die tm-cabines klappen van links naar rechts, dat is echt niet normaal!
Siebenga
:lol:
Je hebt vaak JUISt zijdelings klappen he!
massey8690
Hmm, die vind ik nog wel mee vallen, de moeilijkste klappen die een cabine op moet vangen zijn de 'deinklappen' van voor naar achter 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
78
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
8