Illustratie van:

Iseki TX 1510 - Iseki TX 1510F olie hoeveelheden

Hallo allen.
Ik ben sinds kort de gelukkige bezitter van een TX1510F. Ik heb daar een par vragen
Ik wil de vloeistoffen vervangen
hoeveel olie gaat er in de motor+filter
Hoeveel olie gaat er in de bak.

Als ik het zadel hoog klap dan zit daar de vuldop van de bak en iets er boven rechts zit een soort kraantje, waar is dit voor en moet dit open of dicht staan?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste RobertF: De gebruikelijke ISEKI-handleidingen-bron bestaat niet meer.
Als richtlijn kun je het smeeradvies gebruiken van de ISEKI TX1500 op dpf pagina 35, in onderstaande link:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

P.S.:
Motorolie: Een 'gewone' minerale 10 W 30, 15 W 30, 10 W 40 of 15 W 40.

Het "kraantje" is het daalstop/daalsmoor-ventiel van de hefinrichting om de daalsnelheid te regelen of geheel te sluiten.
+1
RobertF
Winsumar bedankt. Klopt het dat er 16 liter in de bak gaat?

Ik heb in de velgen 0491 staat op de accupool staat 87 en op de banden DOT KA171
Wat zou het bouwjaar zijn?
Wimsumar
Beste RobertF:

Quote Reactie van @RobertF:
16 liter

Ja, dat heb ik ook gelezen in de TX1500-inhoudstabel.
Let op dat je 3 aftapplekken hebt voor versnellingsbak (1) en de achteraseindportalen (2).
Daarnaast het aanzuigfilter in de aanzuigleiding van de oliepomp demonteren/reinigen. (Filter zit aan de bout waarmee de leiding tegen de versnellingsbak geschroefd zit).
De peilstok is echter maatgevend voor de hoeveelheid olie die er in gaat. "Max." = max. Er kan namelijk een paar liter "bezinksel" op de bodem van het oliereservoir liggen.

Het bouwjaar van jouw 'oldtimer' is ongeveer:

tractordata.com/farm-tractors/006/…
+1
RobertF
Ik heb nog een paar vragen
Achter in het manual staat naast transmissie olie sae 80w ook hydraulische olie.
De TX1510 heeft toch geen aparte hydraulische olie? dat gaat toch via de bak olie. Heeft de bak ook een filter? ER staat sae 80W kan ik ook 80-90w gebruiken

IK wil de trekker gebruiken voor maaien maar heb hier nog nooit mee gewerkt. Ik heb een 1,2m 3 messen maaier/mulcher. Wat is de beste PTO stand om te mulchen en in welke versnelling.
Wimsumar
Beste RobertF:

Quote Reactie van @RobertF:
Achter in het manual staat naast transmissie olie sae 80w ook hydraulische olie.

Je bedoelt het overzicht op pdf pagina 58 waarschijnlijk. Dit is een (algemeen) overzicht van door ISEKI aanbevolen oliemerken en niet specifiek voor de TX-series.

Het aanzuigfilter in de hydrauliekolie-aanzuigleiding is bedoelt om 'de bak' te filteren.

Het maaien/mulchen kun je het beste doen op stand 1 van de aftakas (de zogenaamde 540-stand) (in de andere 2 standen draait de maaier veel te hard rond en/of heeft de trekkermotor te weinig kracht).
De rijsnelheid is met name afhankelijk van de hoeveelheid gras die er staat. Je moet zelf proefondervindelijk er achter komen bij welke snelheid het maairesultaat nog mooi is en, met name, bij welke snelheid de trekkermotor voldoende aandrijfkracht heeft. Begin daarom 'gewoon' langzaam in de 1-laag.

P.S.: Grootste "probleem" waar je mee moet leren omgaan is dat de maaiaandrijving ook direct ophoudt als je de koppeling intrapt en je al rijdend de maaier weer op toeren moet brengen.
RobertF
Wimsumar bedankt, ik denk dat ik eerst wat moet oefenen.
Waar zit de banjo/filter van de bakolie en kan ik ook 80W-90 olie gebruiken?
mvg Robert
Wimsumar
Beste RobertF:

Quote Reactie van @RobertF:
banjo/filter van de bakolie

De banjobout waarmee de olie-aanzuigleiding (leiding richting oliepomp) aan de versnellingsbak zit bevestigd daar zit ook het buisfilter aan.

SAE 80 W 90 multigrade olie gebruiken in plaats van monograde SAE 80 maakt niets uit.
RobertF
Bedankt
morgen eerst de keerring van de aftakas vernieuwen.
RobertF
Hallo allen
Ik heb nog advies nodig m.b.t. de aandrijfas voor de maaier
Ik heb een maaier met 3 messen en 1,2 m breed met aandrijfas gekocht die achter een Kubota 6000 gezeten heeft. Op de aandrijfas staat 860mm
Als ik alles monteer en het tandwielhuis op de maaier helemaal naar achteren schuif, dan gaat de as als ik die helemaal inschuif net er tussen.
Er zit dan geen schuifbeweging meer in. Is dit juist ? Ik denk toch dat de as iets moet kunnen schuiven en hoeveel cm is dat? Of is deze as van 86cm te lang voor een Iseki TX1510 en welke lengte zou ik dan moeten hebben
Graag advies.
Wimsumar
Beste RobertF:

quote="@RobertF" p="1546797"]Kubota 6000[/quote]

Dan is de kans groot dat de maaier achter de ISEKI de verkeerde kant uit draait. Bij een KUBOTA-6000 draait de aftakas namelijk andersom.

De aandrijfas (ook wel tussenas, of 'gewoon' de aftakas genoemd) moet inderdaad iets in en uit kunnen schuiven en zal passend gemaakt moeten worden op die hoogtestand van het werktuig (de maaier) waarbij de aandrijfas op het kortst is. Dit zal zijn als de maaier maximaal omhoog geheven is.
RobertF
Hi Winsumar, een Europese Kubota draait rechtsom en heeft een EU-norm aftakas, een Japanse Kubota draait linksom en de aftakas is dunner. De maaier is voor rechtsdraaiende aftakas dus dat klopt wel en de kruiskoppeling schuift ook op de aftakas dat is hetzelfde spiebaan alleen hij zit te strak
Wat is normaal de lengte van de tussenas bij een Iseki, Ik zie dat er ook van assen van 80cm zijn.

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste RobertF:

Quote Reactie van @RobertF:
Wat is normaal de lengte van de tussenas bij een Iseki

Een tussenas moet vrijwel altijd passend worden gemaakt bij een "nieuwe" trekker + werktuigcombinatie.
Schuif de 2 tussenashelften uit elkaar en bevestig het ene deel aan de trekkerstomp en het andere tussenasdeel koppel je aan het werktuig (de maaier). Dan kun je, door de buizen bij elkaar langs te houden, zien hoeveel de profielbuizen van de tussenas te lang zijn en kun je dit gemakkelijk aftekenen.

Zie verder in onderstaande link:

edepot.wur.nl/1421/

P.S.:
Verwijder na het inkorten het ijzerzaagsel zeer goed uit de profielbuizen. De schuifbuizen kunnen er anders in vastklemmen en/of een eventuele inwendige kunststof glijcoating mee beschadigen.
RobertF
Wimsumar, bedankt voor de link, we gaan hem inkorten.
RobertF
Vandaag de tussenas ingekort en alles aangesloten en de maaier werkt perfect.
Van tractoren weet ik niet veel, heb hiervoor een Ferrari T72 van 1973 gehad maar die was te licht. Doe mijn hele leven al met auto oldtimers maar dat is toch wel iets anders als maaien.
Bedankt voor alle adviezen.
Wimsumar
Beste RobertF:

Quote Reactie van @RobertF:
maaien.

Dus je bent er klaar voor?
Goed, dan regel ik deze week regen en het gras kan weer groeien. 😎
RobertF
Ik ben er klaar voor. Nog een foto van mijn T72 van de Iseki en maaier later.

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste RobertF:

Quote Reactie van @RobertF:
Ik ben er klaar voor.

Heeeeeee,... helemaal groen!
Nee niet de FERRARI,...... jouw gras! 😜 (Alleen wel weing blad aan de bomen). 🙃
RobertF
Bj 1973

(klik om te vergroten)

RobertF
Bj 1973

(klik om te vergroten)

RobertF
Intussen ook een nieuw zitje gemonteerd en de keerring aftakas vervangen

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1510 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
0