Fahr KH20D: hoe kun je de hoek van de draaischotel tov elkaar instellen.

Bij mijn hooidraaier zit er een kleine hoek tussen beide draaischotels waardoor de vorken aan de ene kant eerder de rond raken dan aan de andere kant en daarnaast komen de wielen niet aan de grond. hoe kun je dit oplossen of moet het zo zijn dat beide draaischotels tov elkaar een hoek moeten maken? en hoe kun je dan beide wielen op de grond krijgen? tweede vraag is wat de hoek moet zijn van de vork tov de arm waar hij aan bevestigd zit?
ton-dalemans

Reacties

Wimsumar
Beste Ton-Dalemans:

Quote:
beide wielen op de grond krijgen?

Als ik de topicopening zo lees, dan heb je een (zeer oude) schudder die van een vrachtwagen is gevallen en waar vervolgens nog een andere vrachtwagen overheen is gereden. (M.a.w., totaal versleten dus).
Helaas kan ik geen handleiding vinden op de daarvoor geëigende website. Wel onderdelentekeningen op de site van een onderdelenleverancier:

Link:
techniekwebshop.nl/landbouw/…

Fotoreportage van een (op het oog) redelijke FAHR 20D:

Gepikt van: picclick.de/Fahr-Heuwender-KH-20-D-223081622729.ht…


Fendt926Driver
Op de 23 pagina met fotos van mijn account staan de maten van beide afstel sleutels die ( deutz) fahr ooit gemaakt heeft voor zijn schudders. Met de uitleg.

De rest van jou verhaal snap ik niet helemaal. Een 2 rotor machine die de wielen niet aan de grond krijgt met schudden?
ton-dalemans
Dank jullie voor de reactie. ja het is een oudje, maar hij doet het nog. alleen niet geheel goed zoals ik het hebben wil.
het probleem met de wielen die de grond niet raken is opgelost: ze stonden verkeerd om in de machine; ze stonden naar achteren terwijl ze naar voren moeten staan. ik vermoed dat een van de vorige eigenaren hem uit elkaar hebben gehad, maar niet geweten hebben hoe hij weer in elkaar moest 😄
het probleem met de 2 draaischotels is er nog. zover ik kan zien is er geen stelmogelijkheid. alles is vanuit de constructie verpend met dubbele spanstiften.
aan Fendt926driver de vraag waar ik de 23 pagina's met foto's kan vinden????
Fendt926Driver
@ton-dalemans tik mijn naam aan boven aan deze reaktie. En je krijgt mijn account.
Daar staat een keer een kopje fotos. Klik dat aan en je krijgt pagina 1 van 60
Ga dan naar 23 van de 60 en daar heb ik beide afstel sleutels op de foto gezet met uitleg
Fendt926Driver
Quote Reactie van @ton-dalemans:
het probleem met de 2 draaischotels is er nog. zover ik kan zien is er geen stelmogelijkheid. alles is vanuit de constructie verpend met dubbele spanstiften.

Waarschijnlijk is 1 rotor een tand versprongen op het tandwiel in de draaischotel.
Voel aan de draaischotel heeft die iets op en neer speling?
Zo ja schudder in de hef en van de grond.
Onder de draaischotel zit het wielstel met een spanstift door de as. Tussen bovenkant wielstel en draaischotel is dan ( iets) ruimte. Vul dit op met vulringen. Verkrijgbaar bij een lmb. Neem er een stuk of 5 mee van halve mm dik naar gelang jij speling ziet.
Dan spanstift uit wielstel kloppen wielstel er onder heen. Draaischotel iets laten zakken en in goede richting draaien en weer opbeuren ( en met sjorbandje tijdelijk bovenover vastzetten ) dan vulringen eronder en wielstel weer monteren.
Zorg dat er iets speling over blijft. Alles strak monteren geeft problemen
+1
Wimsumar
Beste Ton-Dalemans:

Quote Reactie van @ton-dalemans:
het probleem met de wielen die de grond niet raken is opgelost: ze stonden verkeerd om in de machine; ze stonden naar achteren terwijl ze naar voren moeten staan. ik vermoed dat een van de vorige eigenaren hem uit elkaar hebben gehad, maar niet geweten hebben hoe hij weer in elkaar moest

Ik vermoed dat de vorige eigenaar/-naren van 2 (of meer) sloopschudders er weer 1 bij elkaar gebeund hebben.
Zitten er misschien 2 dezelfde rotors aangebouwd? (1 rotor met goede, iets slepende schudtanden terwijl ze bij de andere rotor stekend staan t.o.v. de draairichting).
Kijk, bij dit type kan de schuddertand maar op 1 stand gemonteerd worden (ongeveer goed). Een tandverstelling zit er niet op (bron: afbeeldingen onderdelenwebsite).
Als ik me niet vergis valt het middelste lusje van de schudtand in een kleine uitsparing (onder)in de tandarm waardoor de tandstand onwrikbaar is gewaarborgd. (De tandhoekmal heb je niets aan).

Quote:
Bij mijn hooidraaier zit er een kleine hoek tussen beide draaischotels waardoor de vorken aan de ene kant eerder de rond raken dan aan de andere kant

Vermoedelijk is het hoofdframe getordeerd. Je kan de "vorken" (schudtanden) van de rotor die de grond raken simpelweg dusdanig inkorten tot de vorken van beide rotors dezelfde hoogte hebben.
ton-dalemans
Dank jullie allen voor de reacties.
de hoekinstelling van de schudtanden heb ik alle juist en alle gelijk ingesteld en voor beide schotels hetzelfde.
er is nagenoeg geen speling in axiale richting van de draaischotels en de draaischotel is niet 1 tand versprongen. het enige dat ik weet is dat de constructie zo is gemaakt dat alles dubbel verpend is en dus niet afgesteld kan worden cq hoeft te worden. het blijft vooralsnog een raadsel.
Fendt926Driver
@ton-dalemans hoe weet je dat de draaiers geen tand versprongen zijn?
Jou probleem is toch dat de armen van beide elkaar raken met draaien?
Dus niet precies midden tussen de ander staan?
Dan blijft alleen een tand versprongen over verder kun je er niets aan verstellen
+1
Farm utilities
@ton-dalemans Kan je eens een foto maken van het probleem waarbij 1 kan de grond raakt en de andere kant niet?

Wij hebben een KH20 (getrokken variant) en bij mijn weten kan je niets afstellen en is alles bepaald hoe de assen van de wielen staan. De assen zijn niet gebogen? of het frame?

Zijn de banden van het toestel identiek? Als er een verschil in de maat van de banden zit kan er misschien ook een hoogte verschil zijn waardoor 1 kant de grond raakt en de andere niet. Ik zeg maar iets...

(klik om te vergroten)

ton-dalemans
Beste, het probleem is niet dat de tanden elkaar raken, maar dat als je er achter staat en in de richting van de tractor kijkt de linker tanden de grond raken en de rechter tanden ca. 15 cm boven de grond ronddraaien en dus het laag liggend gras niet meenemen. nu kun je wel met de hefarmen de draaier iets scheef hangen maar dan raakt het linker wiel de grond niet meer en wordt de draaier instabiel. nu ben ik ook nog op zoek naar de bedieningshandleiding van de KH20D; ik heb die vd KH20 maar daar staat niets over deze afstelling in. ik heb geprobeerd een foto te maken maar daarop is het moeilijk zichtbaar wat mijn probleem is. als je door de twee draaischotels een denkbeeldig vlak denkt dan zie je dat een van beide schotels niet in dit vlak liggen en dus een hoek tov elkaar maken. daardoor komen de tanden van een van de schotels verder van de grond. het is maar een kleine hoek pakweg 5 graden, maar over een afstand van het centrum vd schotel tot het uiteinde van de tand toch een verhoging aan het tanduiteinde van zo'n 15 cm.
de assen zijn niet gebogen en de wielen zijn identiek.
het zit m.i. echt in de constructie waardoor beide schotels niet in een vlak liggen en daardoor een onderscheid genereren op het uiteinde van de tanden
Fendt926Driver
@ton-dalemans als ik de beginfotos van wimsumar zie van een kh20D loopt de schudder ietwat scheef achter de trekker.
Dus de balk waar de rotors aanzitten staat niet evenwijdig aan de driepuntsbok. Die schuinte kan dehoek bepalen dat beide rotors wel aan de grond komen.
Op de foto van de getrokken kh20 loopt het wel evenwijdig aan de trekker.
Maar kan ook gezichtsbedrog zijn
Wimsumar
Beste Ton Dalemans:

Quote Reactie van @ton-dalemans:
het zit m.i. echt in de constructie waardoor beide schotels niet in een vlak liggen en daardoor een onderscheid genereren op het uiteinde van de tanden

Is de (handbediende) vergrendelingspal van de naloopinrichting wel los?
ton-dalemans
Beste Winsumar: ik weet eigenlijk niet wat je bedoeld. Waar zit de vergrendelingspal en waar de naloopinrichting en waarvoor dient die?
Fendt926Driver
@ton-dalemans een K(reisel) H(euer) 20 D(reipunkt) heeft geen N(achlauf).
Meestal hadden deze schudders zwenkwielen
Wimsumar
Beste Ton-Dalemans:

Quote Reactie van @ton-dalemans:
naloopinrichting

Een naloopinrichting is het scharnierpunt (vaak in/aan de driepuntsaankoppelbok) waardoor de schudder tijdens het schudden als een 2-wielig karretje achter de trekker (door een bocht) kan rijden. Als de schudder met de hefinrichting wordt opgetild vergrendelt dit scharnier automatisch en/of kan er met de hand een vergrendelpal verplaatst worden waardoor de schudder tijdens (opgeheven) transport niet pardoes naar links of rechts uit kan wijken.
(N.B.: dat is mijn ervaring met een 2-rotor P.Z.-Strela. Van een FAHR KH20 kan ik dit functioneren niet van de foto's en onderdelentekeningen ontdekken).
ton-dalemans
Ik weet niet of het een naloopinrichting is, maar waarmee de driepunts ophanging aan de hefarmen vd tractor zit, zit zowel links als rechts een losse ophanging (een soort slobgat) waardoor de driepunt zo'n 10 - 15 cm zowel links als rechts in verticale richting kan bewegen. als je dat bedoelt, die is in ieder geval niet vergrendeld. Maar ik begrijp niet wat dat met mijn probleem van doen heeft????
Wimsumar
Beste Ton-Dalemans:

Quote Reactie van @ton-dalemans:
die is in ieder geval niet vergrendeld.

Met vergrendeling zou de schudder geforceerd in hondegang (scheef) achter de trekker staan en daarbij op 1 rotor rusten terwijl de andere min of meer hoger blijft (en de tanden de grond niet raken).

P.S.: Het onderdelenboek (techniekwebshopwebsite) vermeld 2 maten bandjes bij deze schudder (5 cm hoogteverschil). Hoewel het nauwelijks opvalt, toch een extra aandachtspunt dit alsnog even goed te controleren.
ton-dalemans
Dat is een nieuwe ingang. ik heb een onderdelenlijst vd KH20D waarin maar een band type staat 3,50-6 AM met aantal 2. dat zou betekenen dat er dus twee dezelfde op liggen.
kun je me zeggen waar dat precies op de techniekwebshop site staat of kun je me een pdf ervan sturen.
wat betreft de vergrendeling: wil je zeggen dat ik hem moet vergrendelen of juist niet en zo ja hoe doe je dat dan?
Fendt926Driver
@ton-dalemans ton als jij op de naam klikt onder de tekst die iemand typt dan ktijgt diegene daar een berichtje van. En net als nu bij deze tekst staat diens naam dan bij de aanhef
ton-dalemans
@Fendt926Driver begrepen. blijven mijn vragen:
kun je me zeggen waar dat precies op de techniekwebshop site staat of kun je me een pdf ervan sturen.
wat betreft de vergrendeling: wil je zeggen dat ik hem moet vergrendelen of juist niet en zo ja hoe doe je dat dan?
Wimsumar
Beste Ton-Dalemans:

Quote Reactie van @ton-dalemans:
Dat is een nieuwe ingang. ik heb een onderdelenlijst vd KH20D waarin maar een band type staat 3,50-6 AM met aantal 2. dat zou betekenen dat er dus twee dezelfde op liggen.kun je me zeggen waar dat precies op de techniekwebshop site staat

Ter afsluiting van het probleem (hoop ik 😉 ):

De link naar de site van de techniekwebsite (waar 2 bandenmaten voor deze FAHR KH20 leverbaar zijn) staat in de eerste reactie van dit topic.
Afsluitend:
Wat er allemaal wel of niet aan deze schudder ontbreekt maakt eigenlijk niet uit. Doordat de ene rotor ten opzichte van de ander getordeerd staat (waardoor de tandhoogtes van de afzonderlijke rotors ongelijk zijn) ontkom je er niet aan van de tanden van de rotor die als eerste de grond raken een stukje af te zagen.

P.S.:
Om de ingreep compleet te maken kun je van beide rotors het (onderste) tanddeel per tandpaar wat (extra) inkorten. Hierdoor komt het bovenste tanddeel van het tandpaar dichter bij de grond en kan daardoor beter functioneren. Tevens wordt hierdoor de onderste tandhelft in het werk aanzienlijk ontlast doordat deze niet langer alleen het werk hoeft te doen.
ton-dalemans
Ik heb de tanden alle precies eender afgesteld en de linker rotor iets gelicht. hierdoor raken zowel linker als rechter helft redelijk de grond. de suggestie de binnenste tand iets in te korten is een goed idee. dat ga ik nog doen en volgend hooiseizoen kijken wat het opgeleverd heeft. ik dank iedereen voor z'n bijdrage.
Wimsumar
Beste Ton-Dalemans:

Quote Reactie van @ton-dalemans:
suggestie de binnenste tand iets in te korten is een goed idee

Kun je nagaan, dit hiaat is nu, tientallen jaren na de ontwikkeling, produktie en verkoop van de K.H.20, bij de allernieuwste merken/series nog niet opgemerkt door de afdeling produktontwikkeling van de fabrikant. 😎
hobbyboer
Quote Reactie van @Wimsumar:
nog niet opgemerkt door de afdeling produktontwikkeling van de fabrikant.

Dat weten ze wel hoor, ze zeggen zelfs dat ze dat expres zo maken.
Ik heb altijd met de originele uitvoering geschud en nooit de behoefte gehad om de binnenste tand iets in te korten.

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Hobbyboer:

Quote Reactie van @hobbyboer:
originele uitvoering

"Gelijkmatige belasting van de tandhelften zou de levensduur verlengen". De onderste tandhelft is blank gesleten en de bovenste tandhelft zit de verf nog op was voor mij de aanleiding beide tandhelften in hetzelfde werkgebied te laten opereren.
hobbyboer
@Wimsumar zou de verfslijtage en goede maatstaf zijn om te bepalen hoe het gras verdeelt wordt over de beide tanden?
Ik weet het niet.
Weet wel dat bij onze vorige schudder, een Deutz-Fahr KH2.76, regelmatig een tand brak en dat was vrijwel altijd de buitenste.
De 'hoge' dus, blijkbaar verwerkte die toch het meeste gras.
TomH
Ik heb al een paar van deze schuddertjes gehad. Zijn best leuke machines. Nu wil het wel eens gebeuren dat de armen (strippen) waar de tanden aan zitten krom willen gaan. De schudders zijn ook nog schuin te stellen door middel van het bordje wat aan de zijkant zit te verzetten. Mocht het probleem dan nog niet op gelost zijn kan het ook nog wezen dat de elmenten op het frame verdraaid zijn. De elementen lijken aan de buis waar de hoofd aandrijfas in zit geperst te zijn. Heb het zelf nog nooit gehad maar kan best problemen geven.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!