Illustratie van:

Fendt 309 LSA - Werking hydraulische wagenrem blijft bekrachtigd

Hallo ,

Ik had graag wat meer informatie gehad over de werking van de hydaulische wagenrem van een fendt 309 lsa van '87.
Ik heb ondervonden dat mijn aanhangremventiel bekrachtigd blijft (rem van de aanhanger grijpt volledig toe als je aanhanger rem gekoppeld is). Verder is het enorm lastig om deze terug los te koppelen wat normaal is met een slang onder druk..?
Kan het kloppen dat dit op een of andere manier met de olie van de hydraulicpomp gebeurd?Verder werken de remmen op de trekker nix abnormaal en hoef ik er geen remolie bij te gieten.
Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Fendt612e
Hebben wij ook last van bij de 309!
YaMaGa
@Fendt612e dan zijn we al met twee 😂
Fendt926Driver
@YaMaGa heb jij een origineel remventiel koppeling aan de slang of gewoon met hydrauliek snelkoppelingen
YaMaGa
@Fendt926Driver deze heeft een volgens mij origineel remventiel idd, de desbetreffende wagen remt wel naar behoren aan een aneere trkker dus lijkt het me logisch dat het aan de trekker te wijten is..
Fendt926Driver
@YaMaGa het gaat mij niet om het originele remventiel. Maar de snelkoppeling achterop de trekker
YaMaGa
@Fendt926Driver die is zo'n platte kop die erop zit
Fendt926Driver
@YaMaGa ok. Platte kop ventiel geeft meestal niet de problemen met olie doorlaat.
Fendt926Driver
Het kan ook zijn dat de remvoering zo ver op is dat de rem hendel op de wagenas over het dode punt gaat en daardoor niet terug komt
Fendt926Driver
Zitten er nog wel veren aan de rem hendels op de wagen as die genoeg kracht hebben om de hendels terug te trekken?
+1
Fendttrisixfan
Meestal is het het ventiel die wagenrem aanstuurt, schuif die wat vast zit door zwellende o ringen
YaMaGa
@Fendttrisixfan en dus in mijn geval een of andere o ring mij hekelt en blijft olie doorsturen naar de remleiding? Weet u hoe het systeem van de wagenrem werkt? Indin ja even kort beschijven aub? (Druk op de rempedaal bediend hoofdremcilinder,...?.)
Fendttrisixfan
@YaMaGa hoe het in het algemeen werkt weet ik wel, hoe het precies zit zou ik even bij onze 309 moeten bekijken. Maar van je hoofdremcilinder moet er een leiding gaan naar een schuif, op die schuif moet er druk toekomen van de oliepomp en ook een leiding gaan naar een druklozen retour. Als je remt duwt de remddruk van je Hoofdcilinder een schuif 1 kant op en kan er druk door van de pomp naar het remventiel, als je je pedaal loslaat moet de schuif automatisch terug gaan van positie en moet de druk van op het remventiel moeiteloos kunnen wegvloeien naar het reservoir. En jou probleem is waarschijnlijk dat de schuif wat knelt en niet terugkeert naar zijn positie waardoor er druk op blijft
YaMaGa
@Fendttrisixfan ok, en die schuif bediend dan de achterste remmen evenals de voorste en de wagenrem?
Fendttrisixfan
@YaMaGa nee nee, alleen wagenrem is hydraulisch, achterrem en voorremmen is rechtstreeks vanaf de rempomp en met riemolie bediend
YaMaGa
@Fendttrisixfan ok bedankt, ik heb intussen het ventiel gevonden links onder de cabine .. deze gaat ook verder naar de hyerauische ventilen het deze hoor je regelmatig schakelen als je onder de trekker zit als hij draaid. Dit zal wl niet normaal zijn als er niets bediend wordt zeker? Je hoort het ook aan het motortoerental en de hydraulicpomp.
CVheggesnoeiers
Wat ik wel is gehad heb dat het retour filter dicht zit inde hydro tank hier door krijg je een hogere retour druk en krijg je ook zulke effecten
YaMaGa
@CVheggesnoeiers dat zou een optie kunnen zij maar volgens mij (correct me if im wrong) zouden andere hydraulische funcies ook moeilijk moeten gaan doen. En laat het nu net wezen dat de schudder eraan geknoopt is en dat deze heel vlotjes drukloos opengaat. Moest het deze filter zijn zou dit toch ook al wat minder vlot moeten gaan?
+2
redeagle14
@YaMaGa zeer waarschijnlijk is het stuurplunjertje die het wagenremventiel aanstuurt vervuilt of roestig daardoor komt hij niet terug. Heb ik al bij meerdere trekkers met een Bosch ventiel op DOT meegemaakt. Komt doordat de remvloeistof nooit ververst wordt.
YaMaGa
@redeagle14 kijk eens aan het wordt al een pak concreter... het is inderdaad een bosch ventil die erop zit. Je hoort deze op zeer regelmatige tijd schakelen als je onder te trekker zit. Heb jij enig idee of ht mogelijk is dit ventiel te openen want ik heb op het eerste zicht niet veel bouten zien zitten hierop? Of worden deze ventielen gewoon vervangen door de complexiteit ervan?
fendtinterfan
@YaMaGa volgens mij kun je deze gewoon openmaken en schoonmaken. zootje nieuwe afdichtingen erin en schone remolie inclusief spoelen dan moet het goed zijn
redeagle14
@YaMaGa aanstuur deel zit met 2 boutjes aan het remventiel de aanstuurleiding vanaf de trekker rem zit er aan.
CVheggesnoeiers
@YaMaGa nee eigenlijk niet want dat is een grotere tegen druk
Favorit614
De bruine o ring die in om de plunjer is de dot 4 gedeelte zit is vaak de veroorzaker.
deze kost als je pech hebt met het reparatie setje ca 80 euro ex btw

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
1.919
TREFWOORDEN