Iseki TX 1300 - Oliën voor iseki trekkertje

Hoi allemaal,

net een iseki tx 1300 trekkertje gekocht en nu mezelf er bekend mee aan het maken.
Zelf nog niet zoveel ervaring met motoren, maar ik leer graag.

Er is veel te veel olie in de motor gegooid en de olie is pikzwart, het lijkt me dus een goed idee om de olie te vervangen. Tot nog toe kan ik niets vinden in de gebruikershandleiding over het type olie dat voor de motor gebruikt moet worden. Heeft iemand hier tips voor?

Verder staat er in de handleiding dat je of SAE 80 of SAE 90 olie moet gebruiken voor een aantal overige onderdelen, maar dat je deze niet met elkaar mag mengen. Iemand een idee hoe je erachter kan komen wat in het verleden gebruikt is?

Tot slot ben ik nog opzoek naar een service manual voor deze trekker/motor...

Deel dit topic

kees-meulenbeek

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

@kees-meulenbeek
Ik heb recent een beurt gedaan aan bijna dezelfde iseki, deze had geen 4 wiel aandrijving. Op de 4 wiel aandrijving moet de 80W90 olie. Op de motor heb ik 15w40 gedaan 3 liter en op de versnellingsbak/achterbrug universele hydrauliek olie (Total dynatrans MPWB) die geschikt is voor de meeste tractoren dit was 15 liter
kees-meulenbeek
@claas arion power
dank voor je antwoord.
Mijn trekkertje heeft ook geen 4wiel aandrijving.
Wimsumar
Beste Kees-Meulenbeek:

Quote Reactie van @kees-meulenbeek:
geen 4wiel aandrijving.

Als je geen smeerolie zelf voorradig hebt, dan kun je voor zo'n ISEKI- TX1300 volstaan met de aanschaf van multifunctionele (S.T.O.U.) olie welke in de motor, versnellingsbak/hydraulisch systeem toegepast kan worden. Dus 1 soort olie aanschaffen/voorradig hebben en zonder vergissingen in alle reservoirs van deze ISEKI te gebruiken.

Quote:
olie is pikzwart

In deze pakweg 40 jaar oude motoren wordt olie vrij spoedig zwart van kleur door de koolstof (roet) die bij de dieselverbranding in dergelijk eenvoudige motortjes achterblijft. Dit is niet erg. Koolstof (grafiet) smeert prima.
Feeling Blue
Origineel is het 15w40 op de motor en 80w90 op de bak en 4wd vooras. Dit is minerale olie.
Ik vind "stou" olie altijd een beetje een compromis.. ofwel: van beide net niets..
De genoemde twee types zitten in heel veel machines en apparaten die de meeste mensen met een minitrekker ook wel hebben.

Oh en als je even op de foto naast het topic klikt dan staan daar wat boekjes en documentatie..
kees-meulenbeek
Dank allen.
Ik ga hier mee aan de slag.
kees-meulenbeek
Btw. Iemand een goed idee hoe ik het makkelijkst de aftapplug loskrijg?
Deze lijkt veel te strak aangedraaid en ik krijg er geen enkele beweging in.
Wimsumar
Beste Kees-Meulenbeek:

Quote Reactie van @kees-meulenbeek:
strak aangedraaid

Draai/stuur het rechtervoorwiel zo ver mogelijk weg om zelf wat bewegingsvrijheid te krijgen bij de plug. Als de zeskant al min of meer rondgedraaid is gebruik dan een sokkentang om de plug uit te draaien. Het is 'normale' schroefdraad.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1300 en hebben de trefwoorden olie en filter geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!