Illustratie van:

Ford 8240 - Waar zit het typeplaatje/identificatieplaatje en heeft er iemand eventueel een goede foto van?

Ik,heb een Ford 8240 en wil deze gaan verzekeren en ik wil er een kenteken voor aanvragen. Ik heb daarvoor het (serie) nummer nodig. In het werkplaatsbok staat dat het identificatieplaatje onder de motorkap moet zitten. Ik kan het niet vinden. Wellicht is het verdwenen, heeft er iemand misschien een goede foto van een dergelijk typeplaatje om na te laten maken?

Deel dit topic

Reacties

hans30
Typeplaatje zit onder de rechter helft van de opklapbare motorkap. Ik weet niet hoe ik foto uploaden moet met telefoon anders maakte ik een foto
Lvburen
Hallo @hans30, beboel je aan de binnezijde van de motorkap. Daar zit bij mij geen typelaatjes.
Foto invoegen gaat volgens mij gewoon in een reactie door op derde pictogram van links ( twee op elkaar liggende vierkantjes met ”heuveltjes en een zonnetje”) drukken en de foto op je telefoon te selecteren.
hans30
@Lvburen ja binnenkant motorkap. Ok, probeer straks foto der op te krijgen
Fordje4600
Je kan de typenummers weervinden op de achterbrug, motor, hydropomp, hefdeksel etc. Weet alleen niet waar die nummers precies zitten. Deze nummers komen natuurlijk niet overeen als er een andere motor of pomp is voorgekomen.
Fordje4600
Zo ziet het typeplaatje eruit, deze is van een ts90 maar het plaatje zelf is nagenoeg identiek

(klik om te vergroten)

Lvburen
@Fordje4600 , bedankt voor het voorbeeld
hans30

(klik om te vergroten)

hans30

(klik om te vergroten)

hans30

(klik om te vergroten)

Lvburen
Dank je@hans30 , nu kan ik ze na laten maken. Levert helaas geen tractor number op maar daar pas ik ook wel een mouw aan.
jammermaarhelaas
Zie foto in de link voor een voorbeeld bij een Ford 2600. Dit geldt niet voor een Ford uit de 40 serie.
tractorfan.nl/picture/779834/…
tractorfan.nl/picture/779832/…
Lvburen
Bedankt voor de tip @jammermaarhelaas , ik ga dit zeker onderzoeken. Ik heb zelf ook een 2600 trouwens (met oliebadluchtfilter, bj 1976, 4400 uur)
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Lvburen:
Ik heb zelf ook een 2600

Daar kan ik je alleen maar mee feliciteren 😃
jammermaarhelaas
@Lvburen

Excuses, ik heb niet goed gelezen, ik dacht dat het om een 8210 ging, maar het gaat om een 8240.
Bij de 40 serie staat voor op het gietstalen randje wat onderaan de frontbeplating bij de neus van de tractor uitsteekt de unit code en serienummer. Heel makkelijk te vinden.

Vorige reactie zal ik aanpassen.
Lvburen
Nogmaals bedankt @jammermaarhelaas
Bij onze 7840 zit het gewoon in de cabine, links onder de ijzeren balk die de vooruit van de ruit die daaronder zitten onderscheidt (links van dashboard)
Fordje4600
@bernard-vant-klooster dat is het typeplaatje van de cabine toch?
+1
@Fordje4600 er staat bij ons het zelfde nummer op als op t plaatje onder de motorkap, dit is ook het nummer wat in de verzekering staat. Ik kan wel een foto maken
Fordje4600
@bernard-vant-klooster oh dat zou kunnen, maar dacht dat hij alleen van de cabine was
+1
Lvburen
Bedankt voor de reacties en het meedenken. Ik kom er zo wel uit.
hans30
Even wat anders, ik heb dus ook een 8240, wat is precies het verschil tussen een 8240 en een 8340? Volgens mij alleen een de turbo, verbeter me als ik.het verkeerd heb. Is het redelijk eenvoudig ok eventueel een turbo erbij op te zetten?
Fordje4600
@hans30 8340 heeft wat meer pk, verder zijn ze precies hetzelfde, de 8340 vanaf 1994 zijn met turbo geleverd. Als je een turbo wilt moet je een andere demper (of natuurlijk zonder demper gaan rijden) en wat extra leidingwerk
arnoba
@hans30 ca 10 pk en een turbo 😉 turbo opbouwen gaat wel, mits idd aanpassen van de uitlaatleidingen/ demper, aangezien motorblok gelijk is aan 8340 zijn de aansluitingen voor de olie in het motorblok ergens wel voorzien, als je wenst wil ik het leidingwerk op onze 8340 wel fotograferen.
hans30
@arnoba ok. Ik meende dat de 8340 130 of 140 pk had. Een nieuwe demper zit er net op. De oude was lek. Foto's zijn altijd welkom
arnoba
@hans30 in theorie is een 8340 met turbo (latere generatie) 125pk, zonder was 120, al maken sommige er wel wat meer 😉 dus 10 of 15 pk verschil in principe (zie: konedata.net/traktorit/ford/…)
je kan altijd op ngpc nakijken of het dezelfde demper is, misschien is het enkel de leiding van uitlaatspruitstuk naar demper die vervangen moet worden. Ik probeer er aan te denken foto's te bezorgen.
Lvburen
Die van mij is omgebouwd naar een turbouitvoering@hans30 . Er is geen demper meer tussen, dus geluid is wat luider en je hoort de turbo erg fluiten. Een 8340 heeft volgens mij wel een ander luchtfilter (groter).
arnoba
@Lvburen nu je het zegt, is idd een speciaal model luchtfilter
Ritchie
@hans30

Er waren altijd opbouwsetjes van Staadegaard in omloop, maar ik weet niet hoe dat nu zit. Je kunt eens informeren bij Bruyntrac, voor zo'n Powerstar moet vast wel iets mogelijk zijn.
hans30
@Ritchie dank je. Ik zal eens bellen. Het was ook.meer en wilde gedachte. Of ik het doe weet ik nog niet. Hij kan nu ook alles doen. Alleen een grotere giertank is wel makkelijk voor land op afstand maar of die laatse 15 pk daar nu mee helpen weet ik ook niet. Verbruik zal ook stijgen denk ik.
@hans30 met zon turbosetje kun je wel 140 pk uit de motor halen daar kun je wel een dikke tank mee trekken toch😋
Wimsumar
Beste Bernard-vant-Klooster & Hans30:

Quote Reactie van @bernard-vant-klooster:
met zon turbosetje kun je wel 140 pk

Zo'n FORD 8240 heeft een ruimbemeten 7,5 liter motorinhoud. Zuurstof genoeg om zonder turbo maar met alleen wat meer brandstofinspuiting richting 140 pk te gaan.
@Wimsumar goed zwart roken als je m dan 140 pk geeft. Zou dan niet verder gaan dan 125 pk ofzoiets anders krijg je hele dikke pluimen denk ik
Wimsumar
Beste Bernard-vant-Klooster:

Quote Reactie van @bernard-vant-klooster:
dikke pluimen

Een trekker hoeft geen kermisattractie te zijn met turbo, intercooler en al het spul dr omheen.
Met ietsje meer, of ietsje minder stond/staat zo'n 8240 kwa motorvermogen al in de schaduw.

FORD 8700 met 6,6 liter goed voor 127 pk.

konedata.net/traktorit/ford/…

Maar ook met een half litertje meer, 155 pk, FIAT 1580 (ongeblazen).

konedata.net/traktorit/fiat-fiatagri/…
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Heb hier op dit forum al eens horen vertellen over 8340's met 180pk, klacht was dat de achterbrug te licht was. Beetje vreemd als ie oorspronkelijk 125pk had 😃
Het is natuurlijk maar hoe gek je het wilt maken, maar een TW15 of 8630 (6,6 liter) met 160 pk aan de aftakas, oorspronkelijk 130 aan de motor, was ook geen uitzondering.

Ik houd het liever bij origineel, doet het ook goed.
Fordje4600
@jammermaarhelaas hier in de buurt een loonwerker met een 8340 met 180 pk, de achterbrug en versnellingsbak liep aan stront... ook werd de achterbrug te warm tijdens het maaien met 8 meter maaiers
@Fordje4600 wat verwacht je...
Fordje4600
@bernard-vant-klooster ik had het wel verwacht, opvoeren kan wel maar zo veel opvoeren is wel erg veel
hans30
@bernard-vant-klooster hoeveel kost zo'n turboset dan?
@hans30 ik heb geen idee maar als je m alleen wilt opvoeren voor een iets grotere giertank kun je ook overwegen hem op te laten schroeven dat is sowieso goedkoper. Met een goeie turbo en al het spul dr omheen ga je wel over de 1000 euro denk ik want die intercooler enzo is ook duur spul
hans30
@bernard-vant-klooster ok. Dank je. Voor dat geld ga ik hem liever bijspuiten, zwaailampen en binnenbekleding opknappen.
@hans30 snap ik, had ik dan ook gedaan.
hans30
Ik heb een nieuwe radio in de ford gezet, alleen heb ik een draad nodig waar constant 12v opstaat ook als ie uit is. Vanwege geheugen radio. Maar ik kan geen draad vinden waar 12 v opstaat als de trekker uit is. Iemand een idee?
Fordje4600
@hans30 ik heb laatst ook een nieuwe radio erin gezet maar heb de constand gewoon bij de andere + draad gedaan, dit zou moeten werken als je geen massaslot hebt
Fordje4600
@hans30 en anders zou je een + draad kunnen trekken van je startmotor naar de radio, is wel een klus maar het is een optie (wel zekering gebruiken)
+1
hans30
@Fordje4600 ok. Een plus draad lag er niet. Er zat een een stekker bij de b stijl die niet origineel was en ik niet nodig heb. die heb ik nu verder gelegd dus het probleem is opgelost
arnoba
Bij deze de reeds lang beloofde foto's

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!