Illustratie van:

Fordson Dexta - Lekkage olie achteras / Vervangen keerringen

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het opknappen van een Fordson Dexta en loop tegen een klein probleem op met een lekkende keerring ter hoogte van de aandrijfas. De complete remmerij zit onder de olie.

Is er iemand die een exploded view heeft van waar de keerringen zich bevinden? En kan alles zo uit elkaar zonder er speciaal gereedschap voor nodig te hebben?
Het is ongeveer de laatste stap naar het technisch klaar zijn van de trekker en zou het graag van de lijst af willen strepen.

Bedankt zover!

Groeten,
Rik S

Deel dit topic

Reacties

+1
oldtimergek
Dan lekt de keerring in de trompet waar de steekas naar buiten komt.. Remmerij eraf halen, de rij moertjes aan de trompet los halen en dan trek je zo de steekas eruit. Dan zie je de keerring in de trompet zitten.
+1
Rik1200RS
Hoi @oldtimergek , de keerring zit dan in het huis waar de as inschuift?
Heb inderdaad het merendeel al los liggen, echter heb ik op dit moment beperkte ruimte om de as weg te halen. Dus alles moet weer even in elkaar, trekker verschuiven en dan alles weer loshalen.
Bedankt weer!
Wimsumar
Beste Rik1200RS:

Quote Reactie van @Rik1200RS:
alles moet weer even in elkaar

Een mooie gelegenheid de speling van het lager waar te nemen zodat je met dezelfde sealreparatie de speling weg kan nemen.
(Topic steeekaslagerspeling: tractorfan.nl/topic/79486/ )

Documentatie:

Pdf pagina 22: onderdelenrtekening steekas.

lutje-ford.nl/wp-content/uploads/…

Meer (Super) Dexta-documentatie:

lutje-ford.nl/werkplaatshandboeken/
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Wimsumar:
de speling van het lager waar te nemen zodat je met dezelfde sealreparatie de speling weg kan nemen

Wanneer het lager opgesteld wordt en dan op een smalle rand komt te lopen (rand waar de kegels lager tot op heden niet gelopen hebben), heb je het lager zo echt kapot. Dan zo nodig beter hele lager vervangen wanneer de as er toch uit is.
+2
Wimsumar
Beste Jammemaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Wanneer het lager opgesteld wordt

Eigenlijk heb jij best wel een punt. Toch heeft schade na het opstellen van zulk soort lagers (veelvookomende in voorwielen) nooit opvallend tot topics op dit forum geleid.

GOOGLEn op [lagerschade] gaf een hit:

Zie m.n. 'Loopspooranalyse'.

neita.nl/jslagers/lagerschade1.html/

Foto 3:

neita.nl/jslagers/foto3.jpg/

Daarnaast is het ook nog maar de vraag of de topictrekker hoe de trekker gebruikt gaat worden: Incidenteel voor toertochten/oldtimertentoonstelling of voor 'dirty jobs'.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Ik heb het van een ervaren monteur, vandaar dat ik het hier meld.

Het gebruik zal zeker ook van invloed zijn, dat bepaald echter de belasting op het lager. Al denk ik niet dat een matig belast lager het fijn vind om op een kleine rand te lopen, er rust al snel 30% van het totaalgewicht van de trekker op 1 achterwiel.

Voorwiellagers worden vaker opgesteld (onderdeel van periodieke service, mooi winterklusje), dus zal het fenomeen zich maar beperkt voordoen, geen problemen geven, lijkt mij.
fastrac3155
agriculture1.newholland.com/eu/nl-nl/…

Als je de bovenste rij naar rechts scrollt, dan staat er onderdelen catalogus, klik die aan en dan krijg je de ngpc en daar staat zo ongeveer elk Ford/NH model in, en ook de dexta enzo
Rik1200RS
Fantastisch! Allemaal weer stof tot nadenken 😄 Zal komend weekend weer eens even verder met het hele verhaal (er is bij ons een kleine om komst, dus moet een beetje schipperen). Zag vandaag volgens mij ook transmissie olie bij het rempedaal weglopen, dus wellicht ben ik nog wel iets langer bezig dan ik eerst in de planning zou hebben.

De Dexta zal voornamelijk gebruikt worden voor ritjes, verder niets bijzonders. Het is voor mij vooral een hele mooie jeugdherinnering die ik in stand wil houden 😄 (en uiteraard doorgeven aan mijn kleine)..
+1
Wimsumar
Beste Rik1200RS:

Quote Reactie van @Rik1200RS:
er is bij ons een kleine om komst

Ooooohw kijk eens aan, dan heb je alle tijd om in alle rust de T.F.-DEXTA-Vraagbaak/topiclijst door te nemen. Daarin staat ook een topic over olielekkage langs de rempedaalas.

tractorfan.nl/machine/fordson/…
Rik1200RS
Je zou het denken @Wimsumar .. 😄
Rik1200RS
Nou, spul vervangen. Bij het intikken van de eerste keerring een kleine buts in de keerring getikt, maar leek niet ernstig. De andere kant zat er zo op. Reden van de lekkerij was al snel duidelijk, zo droog als het maar kan wezen.

Echter bij het afvullen en wachten bleek dat de kant waar het butsje in getikt was toch weer te lekken. Dus vanmiddag een nieuwe erin en dan moet ook dat opgelost zijn.
Ik heb inmiddels een stukje gereedschap in elkaar gelast zodat ik de tikken evenredig kan verdelen over de keerring.

Dan is de kans op herhaling wat kleiner 😉
+6
Rik1200RS
Nou het heeft even mogen duren, maar het is gelukt. En niet met de standaard keerringen die ze bij de bekende historische trekker gigant verkopen als keerringen (die met de metalen kraag). Deze zijn vervangen voor een andere variant bij een lokale leverancier uit Willemsoord. Ietsjes duurder, betere pasvorm en 100% lekvrij.
+8
RPCounty
@Rik1200RS kijk. Daar doen we t voor👍. Zo zie je maar dat prijs niet altijd bepalend is.....
Rik1200RS
@RPCounty Klopt, en het hoeft ook niet voor een duppie vooraan. Maar als je bij leverancier A alleen deze keerring krijgt voor de toepassing die je wilt, ga je er vanuit dat het ook de goede spullen zijn. Achteraf bleek de keerring van leverancier B, met een iets krappere binnenmaat dus de juiste. Dat is dan wel zuur..
+4
RPCounty
@Rik1200RS het is vooral een kwestie van ervaring. Op papier en in theorie zou de keerring van hun moeten passen. Maar t is een passing van snot. Wij gaan altijd voor het beste product wat er beschikbaar is. En dat hoeft helemaal niet veel duurder te zijn. Ik ga dan ook zelf naar Engeland toe om de kwaliteit van aftermarket te beoordelen. Zo kun je zelf al beoordelen of iets kwalitatief goed is of dat t gewoon rommel is voordat we het in het programma nemen.
+1
Rik1200RS
@RPCounty Ik ben er in iedergeval zeer mee geholpen. En blij dat leverancier B mooi op de hoek zit 😄 Nogmaals dank!
Standexta
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem met de remtrommel onder de olie. Zou u me kunnen vertellen welk onderdeelnummer deze keerring heeft, ik ben er namelijk niet zeker van?

Stan
Ivo Gielen
Olie in de remtrommels Ford 2000 1966.
Welke steekaskeerring is meest geschikt voor een Ford 2000 van 1966? Heb al een nieuwe gestoken (histoparts) maar deze lekt nog. De as is niet ingesleten. Iemand goede raad? Leverancier?bestelnr? Alvast bedankt.
Misschien Pits Parts proberen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta en hebben de trefwoorden olie , lekkage en achteras geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN