Type-aanduidingen

Beste Tf'ers,

Zomaar een kleine vraag. Wat betekent een type-aanduiding? Of eigenlijk hoe komt die tot stand. Want bijvoorbeeld een Nh tm 150 heeft 150 pk, en is de middelste serie van de NH lijn toendertijd. Tractor medium dus. Dat is heel simpel.
De meeste zijn niet zo simpel, een paar voorbeelden:
Een Claas Ares 540, snap ik niks van. Er staat niet in hoeveel pk die heeft, maar de type-aanduiding is natuurlijk wel ergens op gebaseerd.
Zo ook bijvoorbeeld een MF 6460, staat niet in dat die 125 pk heeft.
Of een ander voorbeeld een JD 6330. Die heeft geen zescilinder, dus die 6 staat daar niet voor, voor wat dan wel?

Zo zijn er verschillende voorbeelde te bedenken. Ik zou wel graag willen weten, waar types op gebaseerd worden. En of jullie de uitleg van die type-aanduidingen weten.

Deel dit topic

Reacties

gerrit power
Dit is per merk verschillend meestal is het eerste cijfer van de serie
Jb26
Dat vindt ik een goeie vraag want ik zou het ook niet meer weten!
Ik vindt het alleen bij fendt nog wel aardig makkelijk.
DETAIL_MAN
Pk's kun je nu ook op verschillende manier berekenen. Op de motor, aftakas en met of zonder boost.

Maar sommige fabrikanten kiezen er gewoon voor om de types niet naar de pk's te laten verwijzen.

Wat bedoel je trouwens met "Tractor medium"?
Dirkisboertjee
Meestal gewoon een serie die wordt uitgebracht, zoals bij fendt het eerste cijfer is en de andere 2 die het vermogen aangeven.
gerrit power
Maar bij de ''nieuwe'' John Deere is het ook niet zo moeilijk.
mooiwar
En bij ford dat moet je ook maar net weten want een ford4610 is 65pk. en bij fendt is het idd wel heel makkelijk ja
bartjuh
Bij fendt klopt dat wel ongeveer ja een 820 heeft zo ongeveer 20 pk... bij case kan je het ook nog aflezen. een cvx of puma of maxxum voor type en daarachter het nominaal vermogen
DETAIL_MAN
@bartjuh

20 pk maar, haha, denk 200
bartjuh
Dat zeggen ze wel ja... was ook beetje een grapje hoor
Valtra-Fordpower
4610 is 65PK 5610 is 75PK.
Valtra 6400 is 95, 100 of 105pk, afhankelijk van de versie 😛 6400 is trouwens kwa vermogen ongeveer gelijk aan de JD. 😛
Kareltje
@DETAIL_MAN

Quote:
Wat bedoel je trouwens met "Tractor medium"?

Je had toendertijd de TS(tractor small) De TM(tractor medium) en de TG(tractor Giant) Tenminste ik denk dat je het zo moet lezen bij die NH.
Maar waar de pk's in staat snap ik het ook wel. MAar die type aanduiding zonder pk aanduiding.
Dirkisboertjee
TL (Tractor Little) 😃?
jordi 1455
TD Tractor deluxe?
bij deutz fahr tractoren uit de dx tijd was het vaak voorbeeltje 3.41. cijfer voor de punt aantal cylinders, achter de punt het vermogen in pk.
let op als er een 7 voor de punt staat is het vaak een 6 cylinder.
Wardcase
Moet toch opletten met het type te koppelen aan vermogen, bijv de type aanduiding van een nieuwe puma (caseIH) is het normaal vermogen Zonder boost , terwijl de boost 40 PK is, en een NH T7..... dat getal geeft het MAX vermogen met boost aan
cih1056xl
Case 956 en 1056: 95 pk 6 cilinder
en 105 pk 6 cilinder

verder is het bij inter ook niet altijd duidelijk, maar bij de 423 enzo weer wel... 😃
massey8690
Dat de serie nummers op elkaar (ook op vroegere typen) afstemmen is bij veel fabrikanten belangrijker dan dat daarin (dus bijv newholland) het aantal pk's weer worden gegeven.(bij case zou dat vrij gemakkelijk kunnen omdat er niet zoveel verschillende typen van gemaakt zijn, anders zou je met een opvolgend model in de knoop komen of een heel raar lang type nummer krijgen)
het 4 en 6 cilinder verhaal is bij mf idd erg afwijkend! de laatste 2 cijfers geven ongeveer het aantal pk's weer, al stijgt dat naarmate de trekkers jonger wordt; 6460 125pk 6260 105pk 6160 100pk (kan iets of wat afwijken)
Veken
EDIT (vrij 12 nov 2010): ik zei niks 😄
- reden van edit, wou een edit doen, zodat ik zei dat R op de uitvoering sloeg (wat ik bedoelde) maar schreef versie. En toen ik dat deed was er een delete teveel bij 😞
bart H
@Veken

De 6000 serie heeft een aantal herkenningspunten. Het eerste getal staat voor 6000.

Het tweede getal kan veranderen(1,2,3,4,5,6,8,9) dit geeft de zwaarte van de tractor aan. De 1, 2, 3 en 4 staan voor 4 cilinder, de 5, 6, 8 en 9 zijn 6 cilinders.

Het derde en vierde getal geven aan welke serie/model het is. De 00 was de eerste serie daarna kwam de 10 serie, 20 serie en de 30 serie.

dit stond op wikipedia
Veken
Wat zei ik dan? :s
pino
Renault heel makkelijk 461 46 pk 551 55 pk ga zo maart door 😄
ihc-driver
@Veken
Niet helemaal waar
de laaste cijfer van de latere types duidde de serie aan. 946/955/956 1046/1055/1056
Terwijl een D serie ook voor zover ik weet de cilinders aangeeft, D (diesel) 4 (4cil) 39 (pk)
En een 323 heeft 23 pk en is een 3 cilinder.
weurding
@jordi 1455, nee hoor, een deutz dx 3.10 was wel een 3 cilinder maar geen 10 pk, ook een 4.30 niet, de 06 serie kwam wel in de buurt met pk's
Veken
@ihc-driver Oh okay, mijn excuses, wat ik zei, dat klopt dus niet voor de 453?
renault 106-54
@pino en bij renault 630 dan die is 120 pk
bij die series is het weer anders
Kareltje
Ja types met vermogens erin snap ik wel. Maar die types van claas snap ik niks van!
ihc-driver
@Veken 453 heeft 45 pk en is een 3 cilinder
jeroen16
Van de nieuwe jd is niet zo moeilijk,
1e cijfer versie
2,3,4e cijfer vermogen
letter uitvoering, hoe hoger de letter in het alfabet staat hoe luxer de trekker is, bijvoorbeeld de 8345R
serie 8, vermogen 345 pk, R zeer luxe
Kareltje
Dus iedereen heeft het over types van claas bijvoorbeeld, maar niemand weet wat ze betekenen?
Kukel
@Kareltje
Je zou een mailtje kunnen sturen naar Kamps de Wild. Of even bellen 😄
weurding
Zo zijn er wel meer, niet alleen claas, nh 6020, jd 6330, staan ook geen pk's bij, mf ook niet,ga zo maar door, de koek is een keer op en dan verzinnen ze weer wat anders
jumpforjoy
Bij de heel oude deutzen (F1L514) stond de F voor fahrzeug = voertuig (deutz had ook stationaire motoren). 1 = 1cylinder, L = luftgekuhlt = luchtgekoeld, 5 = serie van de motor en 14 is boring of slag van de motor (140mm)
zo heb je ook de F2L514 of de latere F1L612, enz, enz.
ze zijn die types redelijk lang blijven gebruiken voor hun motoren, zelfs in de D..07 reeksen. en denk in de DX'en ook nog.
Zo kan je ook weer verder. D6806 bv. Deutz, 68 pk, reeks O6. enz enz.....
jumpforjoy
@jeroen16

Quote:
Van de nieuwe jd is niet zo moeilijk,
1e cijfer versie
2,3,4e cijfer vermogen
letter uitvoering, hoe hoger de letter in het alfabet staat hoe luxer de trekker is, bijvoorbeeld de 8345R
serie 8, vermogen 345 pk, R zeer luxe

en dan heb je nog de RT, waar de T voor tracked of rupsvoertuig staat.
Michiel-Biervliet
@Veken

Die R slaat op de uitvoering van de cabine. Het serienummer van de nieuwe john deere 6-7-8 Serie (die nog niet uit is behalve de 8R) bestaat uit:

1e getal (een 5-6-7-8-9) Dit wil zeggen de type (5000-6000-7000-8000 serie)
2-3-4 getal (080-360-180) het vermogen zonder boost op een standaard versie.

Cijfer (bijvoorbeeld R of M) Geeft de uitvoering van de cabine aan.

een John Deere 8360 R is dus

8 serie met 360 pk en type R cabine uitvoering

R is trouwens de luxete versie en hoe dichter bij de A hoe goedkoper de uitvoering. Als er nu een T achter staat, is dit inderdaad TRACKED ( wat rupsuitvoering betekend) zo is er bijvoorbeeld een John Deere 8345RT (8 serie 345pk R uitvoering van de cabine en een rupstrekker.)

De serie tegenwoordig is inderdaad niet zo handig om er uit te halen hoeveel vermogen deze heeft. Simpelweg het kan niet.

Een voorbeeld van tegenwoordig is bijvoorbeeld de 6230 en de 6530

Bij John Deere zijn er in nederland van de 30 serie (zie laatste 2 cijfers) een 5000-6000-7000-8000 serie 5000 is de lichtste klasse en 8000 de grootste.

Daarna komt een getal 1-2-3-4-5-6-7-8-9
in de 6 serie is alles vanaf de 5 (5 dus ook) een 6 cilinder daaronder is een 4 cilinder. In de 7000 serie is alles vanaf de vanaf de 5 een 6 cilinder met een grotere cilinderinhoud dan de alles wat lager begint als 75.

de laatste 2 getallen (30, 20, 10, 00) zijn de serie nummers. Waarbij 30 de meest recente serie is. Voor de 00 serie waren er ook al series welke vanaf de meest recente 55, 50, 40, 30 etc. waren. de 55 was een soort van tussenserie tussen de 50 en de 00 serie.

Volgens mij zijn de JD serienummers ondertussen nu wel vrij aardig duidelijk.
jordi 1455
Bij same is het altijd het vermogen het nummer dan.
bij 120, 240 etc is het altijd zo eerste cijfer is het aantal cylinders de laatste twee cijfers het vermogen in pk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
3