Beste Tf'ers,
Zomaar een kleine vraag. Wat betekent een type-aanduiding? Of eigenlijk hoe komt die tot stand. Want bijvoorbeeld een Nh tm 150 heeft 150 pk, en is de middelste serie van de NH lijn toendertijd. Tractor medium dus. Dat is heel simpel.
De meeste zijn niet zo simpel, een paar voorbeelden:
Een Claas Ares 540, snap ik niks van. Er staat niet in hoeveel pk die heeft, maar de type-aanduiding is natuurlijk wel ergens op gebaseerd.
Zo ook bijvoorbeeld een MF 6460, staat niet in dat die 125 pk heeft.
Of een ander voorbeeld een JD 6330. Die heeft geen zescilinder, dus die 6 staat daar niet voor, voor wat dan wel?
Zo zijn er verschillende voorbeelde te bedenken. Ik zou wel graag willen weten, waar types op gebaseerd worden. En of jullie de uitleg van die type-aanduidingen weten.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik vindt het alleen bij fendt nog wel aardig makkelijk.
Maar sommige fabrikanten kiezen er gewoon voor om de types niet naar de pk's te laten verwijzen.
Wat bedoel je trouwens met "Tractor medium"?
20 pk maar, haha, denk 200
Valtra 6400 is 95, 100 of 105pk, afhankelijk van de versie 6400 is trouwens kwa vermogen ongeveer gelijk aan de JD.
Je had toendertijd de TS(tractor small) De TM(tractor medium) en de TG(tractor Giant) Tenminste ik denk dat je het zo moet lezen bij die NH.
Maar waar de pk's in staat snap ik het ook wel. MAar die type aanduiding zonder pk aanduiding.
bij deutz fahr tractoren uit de dx tijd was het vaak voorbeeltje 3.41. cijfer voor de punt aantal cylinders, achter de punt het vermogen in pk.
let op als er een 7 voor de punt staat is het vaak een 6 cylinder.
en 105 pk 6 cilinder
verder is het bij inter ook niet altijd duidelijk, maar bij de 423 enzo weer wel...
het 4 en 6 cilinder verhaal is bij mf idd erg afwijkend! de laatste 2 cijfers geven ongeveer het aantal pk's weer, al stijgt dat naarmate de trekkers jonger wordt; 6460 125pk 6260 105pk 6160 100pk (kan iets of wat afwijken)
- reden van edit, wou een edit doen, zodat ik zei dat R op de uitvoering sloeg (wat ik bedoelde) maar schreef versie. En toen ik dat deed was er een delete teveel bij
De 6000 serie heeft een aantal herkenningspunten. Het eerste getal staat voor 6000.
Het tweede getal kan veranderen(1,2,3,4,5,6,8,9) dit geeft de zwaarte van de tractor aan. De 1, 2, 3 en 4 staan voor 4 cilinder, de 5, 6, 8 en 9 zijn 6 cilinders.
Het derde en vierde getal geven aan welke serie/model het is. De 00 was de eerste serie daarna kwam de 10 serie, 20 serie en de 30 serie.
dit stond op wikipedia
Niet helemaal waar
de laaste cijfer van de latere types duidde de serie aan. 946/955/956 1046/1055/1056
Terwijl een D serie ook voor zover ik weet de cilinders aangeeft, D (diesel) 4 (4cil) 39 (pk)
En een 323 heeft 23 pk en is een 3 cilinder.
bij die series is het weer anders
1e cijfer versie
2,3,4e cijfer vermogen
letter uitvoering, hoe hoger de letter in het alfabet staat hoe luxer de trekker is, bijvoorbeeld de 8345R
serie 8, vermogen 345 pk, R zeer luxe
Je zou een mailtje kunnen sturen naar Kamps de Wild. Of even bellen
zo heb je ook de F2L514 of de latere F1L612, enz, enz.
ze zijn die types redelijk lang blijven gebruiken voor hun motoren, zelfs in de D..07 reeksen. en denk in de DX'en ook nog.
Zo kan je ook weer verder. D6806 bv. Deutz, 68 pk, reeks O6. enz enz.....
1e cijfer versie
2,3,4e cijfer vermogen
letter uitvoering, hoe hoger de letter in het alfabet staat hoe luxer de trekker is, bijvoorbeeld de 8345R
serie 8, vermogen 345 pk, R zeer luxe
en dan heb je nog de RT, waar de T voor tracked of rupsvoertuig staat.
Die R slaat op de uitvoering van de cabine. Het serienummer van de nieuwe john deere 6-7-8 Serie (die nog niet uit is behalve de 8R) bestaat uit:
1e getal (een 5-6-7-8-9) Dit wil zeggen de type (5000-6000-7000-8000 serie)
2-3-4 getal (080-360-180) het vermogen zonder boost op een standaard versie.
Cijfer (bijvoorbeeld R of M) Geeft de uitvoering van de cabine aan.
een John Deere 8360 R is dus
8 serie met 360 pk en type R cabine uitvoering
R is trouwens de luxete versie en hoe dichter bij de A hoe goedkoper de uitvoering. Als er nu een T achter staat, is dit inderdaad TRACKED ( wat rupsuitvoering betekend) zo is er bijvoorbeeld een John Deere 8345RT (8 serie 345pk R uitvoering van de cabine en een rupstrekker.)
De serie tegenwoordig is inderdaad niet zo handig om er uit te halen hoeveel vermogen deze heeft. Simpelweg het kan niet.
Een voorbeeld van tegenwoordig is bijvoorbeeld de 6230 en de 6530
Bij John Deere zijn er in nederland van de 30 serie (zie laatste 2 cijfers) een 5000-6000-7000-8000 serie 5000 is de lichtste klasse en 8000 de grootste.
Daarna komt een getal 1-2-3-4-5-6-7-8-9
in de 6 serie is alles vanaf de 5 (5 dus ook) een 6 cilinder daaronder is een 4 cilinder. In de 7000 serie is alles vanaf de vanaf de 5 een 6 cilinder met een grotere cilinderinhoud dan de alles wat lager begint als 75.
de laatste 2 getallen (30, 20, 10, 00) zijn de serie nummers. Waarbij 30 de meest recente serie is. Voor de 00 serie waren er ook al series welke vanaf de meest recente 55, 50, 40, 30 etc. waren. de 55 was een soort van tussenserie tussen de 50 en de 00 serie.
Volgens mij zijn de JD serienummers ondertussen nu wel vrij aardig duidelijk.
bij 120, 240 etc is het altijd zo eerste cijfer is het aantal cylinders de laatste twee cijfers het vermogen in pk.