6 volt start accu helemaal leeg getrokken

Heb de verichting van mijn oldtimer aangelaten nu is de accu helemaal leeg getrokken, spanning op de polen was nagenoeg 0 Volt.
Heb de accu opgeladen (met moeite de lader aan het laden gekregen met hulp van een andere accu). Staat nu 6,5 Volt op de polen maar de startmotor gaat bijna niet rond, er zit geen vermogen in de accu.
Weet iemand hoe dit te herstllen is?
(De accu is geladen met een moderne lader die de accu controleerd op spanning voordat hij met laden begint, daarom wilde hij ook niet starten bij lege accu.)
Klein Rot

Reacties

Huuuuub
Een nieuwe accu kopen.
Vaak als je een accu compleet leeg trekt zijn ze gewoon kapot.
Je hebt van die acculaders die in het begin een boost geven als ze helemaal leeg zijn getrokken, soms wil dat nog werken maar meestal is het inderdaad gewoon een nieuwe kopen. De meeste mechanisatiebedrijven hebben wel zon acculader
Huuuuub
@bernard-vant-klooster
Ja veel bedrijven hebben zo'n lader maar 6 volts laders hebben niet veel mensen..
+1
Fendt926Driver
@Huuuuub 2 6 volts accus in serie zetten levert ook 12 volt. En kun je dus met 12 volt laden.
Zo heb ik 8 volts tractie accu s opgeladen met 3 in serie met een 24 volts lader
+1
bas101
Als een accu eenmaal helemaal is leeg getrokken krijg je m nooit meer aan de 14v of in dit geval 7v , meestal zit er een gelijkstroom dynamo op zon oldtimer en die zal dan met een dergelijke accu blijven laden totdat die een ons weegt , de regelaar die afslaat bij 7,2v of 14,4v denkt namelijk dat de accu nog steeds niet geladen is .... gevolg is dat je gelijkstroomdynamo ook nog eens gaat overlijden .
donkey63
Ben het niet helemaal eens met de stelling, eenmaal "leeg" altijd leeg. Heb met een kleine sluiting mijn droge 12V accu, bijna 40 jaar oud, "leeg" getrokken en inderdaad dacht ik dat het zijn einde zou betekenen. Heb hem toch aan de lader (12/6 V lader) gezet en na enkele dagen zat er toch leven in. Tot op heden is starten van mijn trekker geen probleem.
Wie niet waagt die niet wint, weg gooien kan nog altijd!!!
Feeling Blue
Meestal is geduld een schone zaak.. na het leegtrekken en loskoppelen zal de spanning iets opgelopen zijn na een uur of vier..
Direct aan de lader (en al helemaal met boost) is uit den boze.. dan kun je hem niet meer redden of slaat ie maar een klein deel op..

Je ziet vaak ook na flink gebruik van een accu dat de spanning een heel stuk terugloopt.. kijk je een paar uur later weer dan zal de accu uit zichzelf deels herstellen.. (denk maar aan je accuboor die stopt, en even later toch weer wil draaien)

Pas als de spanning (accu) weer geneutraliseerd is, kun je beginnen met druppelladen zonder schade.
De meeste (moderne)laders beginnen niet met druppelladen maar doen dat slechts na het volladen..
Het beste is om na constatering van een compleet leeggetrokken accu, deze te laten rusten voor een paar uur en dan gewoon weer aansluiten en met de dynamo te laden.. maar het herstelvermogen ligt aan hoe goed de accu nog was..
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!