Fordson Dexta - Motor loopt niet meer na vervangen accu

Ik heb eergisteren mijn accu van de fordson dexta vervangen. Dit in verband met het steeds slecht starten van de tractor nu het weer kouder wordt.

Helaas dacht ik dat het demonteren en aansluiten was.. Maar nu doet hij het niet meer (ook niet met de oude accu)

De accu is nieuw en vol (getest). Daarnaast heb ik de tractor aan de auto accu gehangen en met de oude accu geprobeerd.

Als ik hem start, dan hoor ik hem tikken, ik zie dat de ventilator voorin een klein beetje draait maar daarna stopt alles. Als ik het daarna nogmaals 2 x probeer hoor ik een harde 'tik' en daarna weer niks.

Ik las dat het misschien de start relais of de start motor was. Dus ik heb de relais kortgesloten en de startmotor draait. Daarna heb ik de hele start motor gedemonteerd en op de accu aangesloten. Ook die lijkt het te doen. De tandwielen na de startmotor gaat ook rond als ik aan de voorkant de dynamo/fan weet te draaien..

Kortom, ik weet niet welke stap ik hierna kan nemen en kan controleren.. Hulp is welkom
jpljonkman

Reacties

ruinerdexta
Wat voor startmotor zit erop 1 met hendel voor het starten of een moderne via het contact slot ??Als het met hendel is zit er een schakelaar tussen de hendel en startmotor Die kan het probleem veroorzaken. Heb ik zelf ook gehad schoon gemaakt en nooit weer last vangehad. Succes en hopen dat het een kleinigheid is
Wimsumar
Beste JPLJonkman:

Quote:
Als ik hem start, dan hoor ik hem tikken

Dat tikken wijst op een zwakke accu, of, slechte bedrading, of, slecht contact tussen bedrading en waar deze op aangesloten is, of, startmotorslijtage (koolborstels).

Startmotoronderhoud:

dieseldokter.nl/doe-het-lekker-zelf/…
+1
jpljonkman
@Wimsumar Accu is gloednieuw. Dus laten we ervanuit gaan dat die goed is.. (inderdaad een aanname) De bedrading kan een issue zijn. Dat lees ik veel als probleem, die ga ik maar eens vervangen.
jpljonkman
Ik moet de sleutel omdraaine en de hendel naar beneden duwen om de startmoter te starten en de tandwiel naar voren te duwen. Zit de schakelaar bovenop de startmotor? Ik zag wel een soort van contactplaatje aan de binnenkant van de schakelrelais en dat op de hendel een soort van plaatje zat die mogelijk contact zoekt..
jpljonkman
@jpljonkman een foto ter verduidelijking.

(klik om te vergroten)

Favorit614
De schakelaar die aan het eind van het gangenstelsel zit wel goed?
Als deze niet goed is krijgt het startrelais te weinig stroom om goed te kunnen schakelen
histoparts.com/nl/webshop/…
Favorit614
Kun je met een simpel draadje door verbinden tijdens het starten.
jpljonkman
@Favorit614 ik heb een accuklem er overheen gezet en dat lijkt de oplossing niet. (Ik dacht dat dat de startrelais was 😬 )
Favorit614
@jpljonkman nee dat klopt.
Das niet het start relais.
Die zit onder of achter het luchtfilter.
+1
Favorit614
Ff googelen op lutje ford.
Handleiding en werkplaats boek vind je daar
oldman
Hallo JP.
Massa klem startkabel aan startmotor bevestigen , hendel van startmotor naar beneden drukken en de plus van de startkabel op de plus van de startmotor plaatsen.
Doet hij het dan wel , massa van de accu controleren , doet hij het niet startmotor stuk.
Start op deze manier vaak mijn eigen dexta gewoon met de auto er naast.
Groet Anne.
jpljonkman
@oldman geprobeerd maar helaas geen resultaat. Kan ik nog iets anders proberen buiten de startsalaris omzeilen en de startmotor controleren?
jpljonkman
@jpljonkman de startmotor draait wel als ik hem loskoppel en dan op stroom zet. Maar blijkbaar niet onder belasting..
Johan Dexta59
Kan je uitsluiten dat de motor is vasgelopen ?
Borstels van de startmotor OK ?
jpljonkman
@Johan Dexta59 goeie, hoe controleer ik dat? Ik heb hem lopend weggezet en alleen de accu vervangen.
jpljonkman
@jpljonkman dus de startmotor uit elkaar halen en controleren om die uit te sluiten?
jpljonkman
Ik heb de startmotor gedemonteerd. Het lijkt er netjes uit te zien. Een paar koolborstel zijn wel iets versleten (maan vorm) maar lijken nog redelijk. Nu dacht ik 'laat ik hem maar weer in elkaar zetten'.... maar nadat alles weer zat en rechtstreeks aan de accu aansloot.... geen beweging. Ik kan de kern draaien met de hand maar mer stroom geen beweging meer. (dat deed hij eerst wel).. van de regen in de drup...

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Favorit614
@jpljonkman De bronzen bussen versleten.
Het anker loopt nu tegen de wikkelingen aan.
Vroeger had mijn dexta ook last van start problemen , als zijnde zwakke accu, en bijna altijd met start pilot helpen starten.
Nadat de bussen in de startmotor vervangen waren , startte hij als nieuw.
bas101
@Favorit614 kon je wel eens gelijk in hebben , als je naar t anker kijkt zie je dat de as die in de bronzen bus hoort te lopen zeer ruw is , deze moet opnieuw afgedraaid worden en dan met ondermaat busjes erin .
jpljonkman
Quote Reactie van @bas101:
us

Dank je voor de feedback. Ik probeer het te begrijpen. Ik vermoed dat je naar de 1ste foto kijkt en dan specifiek de sporen op het koper. Dat is toch altijd aan wrijving onderhevig aangezien de koolborstels er tegen aan worden gedrukt door de veren. Moet de collectoren worden afgedraaid? En is het dan niet voordeliger om een nieuwe startmotor aan te schaffen? Dat is plus / min 180 euro en is alles nieuw.
bas101
@jpljonkman nee t gaat hier om de uiteinden van t anker die in de lagers lopen , deze zijn slecht bij dit anker.
+1
Wimsumar
Beste JPLJonkman:

Quote Reactie van @jpljonkman:
Moet de collectoren worden afgedraaid? En is het dan niet voordeliger om een nieuwe startmotor aan te schaffen? Dat is plus / min 180 euro en is alles nieuw.

Door de "losgevreten" metaaldeeltjes uit het lager zal de collector ook al min of meer 'afgedaaid' zijn. Ik denk dat (tesamen met alle losse metaaldeeltjes) de koolborstels veel kortsluiting maken (waardoor vanzelfsprekend de startmotor kracht verliest).
Kortom: Tot op de draad versleten.
Laat je adviseren bij een revisiebedrijf voor revisie, een occasion of een nieuwe.
bas101
In veel van deze Lucas startmotoren zit een centrifugaalrem ingebouwd ,.zoals ik zie is die hier ook aanwezig heb je die wel op een goede werking gecontroleerd ?
jpljonkman
@bas101 nee, ik leer stapje voor stapje. ik zal de handleidingen nogmaals doorspitten.
jpljonkman
@bas101 Ik heb gezocht in de handleiding maar zien geen verwijzing naar een (centrifugraal)rem in de startmotor. Waar moet ik deze vinden?
bas101
@jpljonkman op die foto van jouw met veel blauw zie je iets uit t midden van de startmotor een ca. 1 cm brede aluminium ring die wat minder blauw is , dat is m.
jpljonkman
@bas101 gevonden, morgen maar eens opnieuw uit elkaar halen en kijken hoe de 'brake plate' en de 'bearing plate' werken en gemonteerd moeten worden.
Welgerap52
Even met een multiemeter spanningsverlies verlies meten dan kan je al veel uitsluiten te beginnen bij de accupolen zelf
jpljonkman
@Welgerap52 Maar als ik de accu rechtstreeks op de startmotor aansluit met startkabels heb ik geen spanningsverlies toch? Het gekke was dat de startmotor het deed als ik hem los aansloot maar niet als ik hem terug monteerde en de grote tandwielen moest ronddraaien.
Welgerap52
OK startkabels zijn ook niet altijd perfect.
Meten is weten!
jpljonkman
+1
Welgerap52
Let ook op bij een hoop ford dexta trekker plus en min omgedraaid
jpljonkman
@Welgerap52 Ik heb er nog een nachtje over geslapen en denk dat ik per ongeluk met het in elkaar zetten van de startmotor kortsluiting heb veroorzaakt. De accupolen waren flink aan het knetteren (lassen 😬 ) Ik zla hem nogmaals demonteren en monteren.

Al doende leert men, maar ik kan het volgende nog niet terug vinden en vind het spannend / risicovol om te proberen: Ik acht de kans klein dat de motor is vastgelopen (hij liep goed toen ik hem wegzetten en heb daarn alleen de accu vervangen. Plus onderbuikgevoel van een amatuer) Ik krijg via google niet helder hoe ik kan achterhalen of hij is vastgelopen. Dus: Ik denk er aan om dit te testen door hem aan te slepen met een auto.... En daarmee een vastloper uit te sluiten. Daar zit uiteraard een risico aan.
Tips om een vastloper te herkenen zijn welkom.
dendeze
Als je hem gewoon met de hand kan ronddraaien moet hij ook met de starter gaan.
Kijk eerst al zoals hiervoor al vermeld of er speling zit op de lagerbussen.
jpljonkman
@dendeze Bedoel je met rond draaien de startmotor of de tandkrans van het vliegwiel? Ik zag de tandkrans rond gaan toen de startmotor verwijderd was en ik met de hand de ventilator aan de voorkant rond draaide met de hand. "De tandwielen na de startmotor gaat ook rond als ik aan de voorkant de dynamo/fan weet te draaien.." (En weer een term geleerd. 'Tandkrans'. Zometeen ga ik het nog leuk vinden 😃 )
Sanderford
@jpljonkman ik geloof ook niet in een vastloper als je m gewoon bijhoud met oliepeil en je hebt niets vreemds gemerkt bij de laatste keer stilzetten kan t bijna niet lijkt me.

Overigens als je aan de ventilator kan draaien en de tandkrans gaat rond is het prima in orde.

Je startmotor reviseren is denk ik slimmer dan een nieuwe ik vind de Lucas degelijker en was zelf 90 euro kwijt voor een revisie van mn Lucas
oldman
Zeg JP .
Is je start relais nog wel goed, je kunt hem uit elkaar halen en kijk dan of het koperen stripje nog schoon is , wat vaak voorkomt is dat deze is ingebrand en vuil is en dan is de overdracht van stroom niet goed.
Heb dit al een paar keer mee gemaakt daarom ook mijn vraag doet hij het ook als je de stroom direct op de startmotor zet , dus niet via de plus van je accu de start kabel bevestigen maar direct achter op de startmotor.
Heb een half jaar lopen zoeken naar zo een probleem , buiten de motor deed hij het wel gemonteerd dan wel en dan weer niet ,bleek een vuil start relais te zijn.
Groet Anne
jpljonkman
Ik heb de startmotor inmiddels weer in elkaar, hij draait weer rond op de accu en teruggemonteerd. Dat lijkt 'iets' te hebben geholpen maar nog niet genoeg. In de video in de link zie je het resultaat. Hij draait 1/2 slag soms iets meer 2/3 rond. Het lijkt mij dat dit dan toch met de startmotor te maken heeft, of zit ik er naast? drive.google.com/open/…
jammermaarhelaas
@jpljonkman

Even terzijde, als opmerking naast al het goede wat al gezegd is: weet je zeker dat de accu voldoende geladen is, en dat deze groot genoeg is? 100Ah lijkt me sowieso nodig, zeker als je ook bij vorst wilt starten.
Je vertelde dat je hem ook via een autoaccu hebt gestart, liep de motor van de auto ook tijdens dat starten? Dan heb je namelijk sowieso meer stroom.

Weet je zeker dat de starthulpkabel wel goed aan de klemmen zit, dus goed contact maakt? Heb hier wel eens starthulpkabels gezien waar de klem naar net een klein beetje door de isolatie stak, maar nauwelijks contactoppervlak had, dus wel 12V doorliet, maar nagenoeg geen stroom, dan krijg je ook wat je in jou film ziet.
Dus even de verbinding van kabel en klem nakijken en zo nodig opnieuw maken.
Ook kan het wezen dat de starthulpkabel wel dik lijkt, maar dat er maar een dunne koperdraad in zit, dus bij lange na geen capaciteit genoeg heeft.
jpljonkman
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
t goede wat al gezegd is: weet je zeker dat de accu voldoende geladen is, en dat deze groot genoeg is? 100Ah lijkt me sowieso nodig, zeker als je ook bij vorst wilt starten.Je vertelde dat je hem ook via een autoaccu hebt gestart, liep de motor van de auto ook tijdens dat starten? Dan heb je namelijk sowieso meer stroom.Weet je zeker dat de starthulpkabel wel goed aan de klemmen zit, dus goed contact maakt? Heb hier wel eens starthulpkabels gezien waar de klem naar net een klein beetje door de isolatie stak, maar nauwelijks contactoppervlak had, dus wel 12V doorliet, maar nagenoeg geen stroom, dan krijg je ook wat je in jou film ziet.

Ik heb een gloed nieuwe Wilco Calcium SMF 12V 100Ah 830 EN er aan hangen. Maar ben er gisteren op gewezen dat de startkabels niet voldoende zijn (standaard kabeltjes) Dus die heb ik vandaag besteld. Hopenlijkt gaat dat meer opleveren.
Welgerap52
Ik zou toch alle contacten blank maken bij het orginele sijsteem ,te beginnen bij de accu Polen ,accupoolklemmen kabel bevestiging aan de accuklemmen en zo verder ,dan kan je er nog een auto naast zetten met start kabels,
Ik denk dat je start kabels te licht zijn als ik het zo zie! Daar krijg je de trekker ook moeilijk mee aan.
Heb je niet een te lichte accu gekocht?
Of staat de hef op heffen met een zware last! Alles speeld mee.
dendeze
Probeer hem eens aan te slepen, als hij dan direct loopt weet je zeker dat het de startmotor moet zijn.
Ik vermoed dat de starter, door versleten lagerbussen het anker de veldwikkelingen raakt als hij kracht moet zetten.
jpljonkman
@dendeze Dat is uiteraard een goede optie.... maar door angst berichten over vastgelopen motor wou ik dat nog voorkomen. Ik wil de motor niet aan gort rijden. Uiteindelijk zal het toch daar op neerkomen of 200 EUR investeren in een nieuwe startmotor en dan hopen dat dat de oorzaak was. Voor ik ga aanslepen ga ik eerst zwaardere startkabels proberen. Ik moet alleen nog een plek vinden om ze te kopen.. Zeg maar de Agri- Halfords....😄
Favorit614
Quote Reactie van @jpljonkman:
200 EUR investeren in een nieuwe startmotor

Of dik 5 euro aan nieuw bronzen busjes.
met een beetje zoekwerk zal die hier wel tussen staan : kramp.com/shop-nl/nl/…
jpljonkman
Quote Reactie van @Favorit614:
avo

Die tip ga ik niet laten liggen.. Dank je
cyclonedriver
Bij een oud voertuig vervang ik altijd de kabels door nieuwe, iets dikkere. Kan een wereld van verschil maken.
Ik leg ook nog een extra massakabel naar de startmotor die ik bevestig aan 1 van de bouten waarmee hij gemonteerd is.
Als ik twijfel aan een startmotor dan breng ik die naar een bedrijf die starters en alternatoren doet.
Daar vraag ik eerst een test op de testbank. Dan weet je al meteen of die de schuldige is.
+1
bas101
Als t allemaal niet wil lukken heb ik gereviseerde Lucas M45G startmotoren liggen a 120€ , zowel met relais als mechanisch bediend , zowel gebit links of rechtsom ( Perkins).

(klik om te vergroten)

+1
ValtraStisch
Het is nogal een lang topic om door te lezen, maar het eerste waar ik aan moest denken is,het feit dat iemand anders ook al meldde: bij veel dexta's zit de + aan het chassis en de massa op de startmotor.
dendeze
Dat deze goed is aangesloten kan je zien omdat de starter in de juiste richting draait, anders zou de starter verkeerd draaien en de motor zeker al niet meenemen.
Ik denk nog steeds de lagerbussen of een defect starter anker.
JD3010
@dendeze Ik heb het net even geprobeerd, maar de startmotor blijft dezelfde kant op draaien.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!