Fordson Major - Grijze motorolie fordson major

Bij mijn fordson major is de motorolie grijs. Heeft iemand een idee hoe dat komt? En hoe ik dat moet repareren?
Fordson major1

Reacties

+1
Wimsumar
Beste Fordson Major1: Grijze olie wijst op watervermenging.
Er zou koelvloeistof/koelwater inwendig in de motor bij de olie in kunnen lekken.
Huuuuub
Water bij de olie. en volgens mij heeft een majoor geen natte bussen.
Dus óf je hebt je tractor lang buiten laten staan. of er is serieus iets aan de hand.
+2
jammermaarhelaas
@Huuuuub

Een Major heeft bij mijn weten natte bussen, zie de derde foto in dit forum-topic. Even iets naar onderen scrollen:
fordsontractorpages.nl/phpbb3/viewtopic.php/…

Als er koelwater lekt is er best kans dat het langs een bus lekt (je ziet het ook wel eens bij andere merken met dit princiepe zoals bij Fendt met MWM motor).

Dit was een Fordson diesel motor, latere Ford motoren (met ingang van 1000 serie) hadden bij mijn weten gehoonde cilinders, zonder bus uit ander materiaal (ja, ik weet dat velen denken dat dit niet kan, maar het schijnt werkelijk zo te wezen). Hier kunnen bij revisie droge bussen in gezet worden.
bas101
@Huuuuub de Ford Major heeft idd wel natte bussen en water bij de olie duidt bij deze motoren praktisch altijd op lekke O Ringen van de bussen , gezien die heel lang heeft buiten gestaan kun je t nog eens met een oliewissel proberen en kijken of t al dan niet terug komt.
farmer103
Mijn vermoeden is slijtage in de motor, zal als ik jouw was toch de motor eens los halen om te kijken wat het precies is.. wie weet ben je nog optijd om de schade beperkt te houden! Ik sluit niet uit dat er ook nog een andere reden aanwezig zou kunnen zijn! Maar dit komt als eerste in mij op!
Fordson major1
Hij heeft inderdaad wel heel lang buiten gestaan
Huuuuub
@Fordson major1
Dan laat ververs eerst de olie maar eens en dan een paar uurtjes laten werken en in de gaten houden of er nog water bij de olie komt.
Wimsumar
Beste Fordson Major1:

Quote Reactie van @Fordson major1:
lang buiten gestaan

Dan is het theoretisch goed mogelijk dat via de (verticale) uitlaat regenwater (via spruitstuk en openstaande uitlaatklep) de motor in 'druppelt'. (Daarom zie je vaak conservenblikje, een oude klomp, een plastic zakje etc. over de uitlaatpijp hangen ). De (regen)watervermenging geeft olie de grijze kleur.
Welke kleur koelvloeistof gemengd met motorolie geeft weet ik overigens niet, maar dan zal het koelvloeistofniveau (in radiateur) gedaald zijn. Koelvloeistof is grotendeels water, dus een grijze kleur met motorolievermenging zal goed mogelijk zijn. Een technische ingreep is dan allereerst noodzakelijk alvorens de motor weer te gebruiken.
Heeft er (alleen) water als koelmiddel in de motor gezeten, dan is niet uit te sluiten dat na lang buiten gestaan te hebben vorstschade (vorige winter) aan de motor oorzaak van de vermenging is. Ook hierbij zal eerst de schade opgenomen/hersteld moeten worden.
blauwe tractor
@Wimsumar Bij een Fordson met een originele verticale uitlaat zit er een gaatje in de spruitstuk bocht .
En ten 2de de uitlaatbocht zit lager als de uitlaatpoorten, dus
En in praktijk loopt water gerust 4 dagreizen om maar nooit een seconde omhoog Wim, je verhaal klinkt enorm maar raakt wal noch kant
Wimsumar
Beste Blauwe Tractor:

Quote Reactie van @blauwe tractor:
klinkt enorm

Nee, ik schreef immers dat het theoretisch mogelijk is.
In de praktijk zal dan dat lekgaatje eerst met roe(s)t dicht moeten slibben, en ook dat is theoretisch goed mogelijk.
Dus jouw verhaal klinkt enorm, maar van de wal in de sloot! 😜
blauwe tractor
@Wimsumar
Dan is er nog steeds de verbinding tussen een evt demper al dan niet rechte uitlaatpijp ( die overigens nog steeds onder de uitlaat poorten is) die niet waterdicht is dus . Nog steeds geen waterdicht verhaal Willempie.
Wimsumar
Beste Blauwe Tractor:

Quote Reactie van @blauwe tractor:
waterdicht

Ik weet / we weten allebei niet of spruitstuk en uitlaat nog in originele staat verkeren. Gezien de ouderdom van de trekker grote kans (theoretisch) van niet. We kunnen slechts gissen / van de regen in de drup komen. ☂
blauwe tractor
@Wimsumar
De eigenschap van sommige leden hier is dat deze altijd gelijk willen hebben.
+1
jammermaarhelaas
@blauwe tractor

Mensen met een andere visie zijn wat mij betreft juist een aanvulling. Wil niet zeggen dat je het met ze eens moet zijn.
+1
Huuuuub
Ho, dan heb ik niks gezegd als een majoor natte bussen heeft. Dan is er inderdaad kans dat de o ringen onder de bussen rot zijn.
Soms is dit te controleren door te proeven of de olie naar koelvloeistof smaakt.
Of toch eerst een oliewissel doen en en kijken of het terug komt.
farmer103
@Huuuuub wat ook kan is het pijlstok er uit halen en er een aansteker onder houden, gaat het borrelen is het water gebeurt er niks zit er normaal geen water in de olie. Deze methode heb ik altijd gebruikt en werkt goed!
Fordson major1
Bedankt voor alle informatie!
Fordson major1
Heeft trouwens iemand een idee wat voor olie er in moet?
langeslagdiesel
Als je de carterpan er even onder wegbout, en met een drukpomp je radiateur en koelmantel onder druk zet. Dan zie je met een goede zaklamp aan de onderkant op een gegeven moment wel welke bus er lek is. Succes man
blauwe tractor
@langeslagdiesel
Mits er een bus lekt: koppakking, vriesdop, scheurtje in het blok cq kop, behoort ook tot de mogelijkheden (toch?).
+1
langeslagdiesel
@blauwe tractor lekke kop kanaal( en) zie je dan bij je stoterstangen, cq nokkenas. Vriesdop geeft geen olie vervuiling. Als het blok op de cilinder voet is stuk gevroren zie je ook lekkage aan de onderkant. Is zeldzaam maar kan. Maar gezien het feit dat men over ( grijze) olie praat kan het ook zijn dat deze ZO lang niet is ververst dat deze olie figuurlijk grijs gedraaid is. Dat kan je controleren door het klepdeksel even te lichten. Is de boel daar ook wat grijs van aangekoekte olie dan is het oude olie. Zit er een soort witte mayonaise tussen de klepveren Dan is het water in de olie. Maar even verversen en het even aankijken is de goedkoopste optie. Maar ik zou al wel even nieuwe pakkingen bestellen voor klepdeksel en karter. Dan kom je meer aan de weet.
+1
ronald73
Bij Fordson Majors gebeurde het wel vaker dat de cilinderbussen doorroestte.
Karl
Ik vermoed eerder dat er een probleem is met witmetalen drijfstang lagering ! Slijtage aan witmetaal lagers geeft steeds grijze olie . Ik zou olie aflaten , daarna verversen en een uurtje gaan toeren . Dan peilstok er uit halen en checken of olie grijs gekleurd is. Is dat zo dan zijn lagerschelpen versleten en aan vervanging toe.
farmer103
@Karl zoiets dacht ik ook
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!