Fordson Major - Startproblemen en heeft grijze motorolie

Ik heb een fordson major. Die alleen wil starten als je hem heel lang aan de lader hebt gezet. De accu is al vervangen vorige week. Hij wilde altijd gewoon starten en lopen. Maar als je hem aantrekt met een andere trekker loopt ie ook gewoon. Ik vermoed dat het aan de dynamo ligt. Iemand een idee? De motorolie moet trouwens wel verversd worden.
Fordson major1

Reacties

Landini 6500
Met dit koude weer zijn er wel meer die last hebben van start probemen
Albert Peters
Motorolie wordt niet vanzelf grijs daar is een oorzaak van
Lijkt mij water
valmet6400power
@Albert Peters
Of koelvloeistof.
Maar in ieder geval, verouderde motorolie heeft geen gevolgen voor het starten van een trekker. Tenzij er géén motorolie aanwezig. Gaat de startmotor wel vlot rond?
Fordson major1
@valmet6400power
Ja de startmotor gaat redelijk snel rond
mklok
@Albert Peters Daar moet een oorzaak van zijn , meestal zit er water bij in. Lekke koppakking misschien.
monster 2012
Je kunt het proberen door de kleplichter open te zetten en dan starten zodat de motor wat meer startsnelheid krijgt en dan tijdens het starten dicht te zetten of hij het dan wel doet .
als hij dan wel aanslaat zal de conditie van de startmotor wel niet te best meer zijn.
dit kun je het beste met 2 man doen,1 starten en de andere de hevel bedienen
en je kunt ook evt proberen om de koudstart inrichting te gebruiken op de brandstofpomp
+1
ronald73
@monster 2012 Niet iedere Fordson Major heeft een kleppenlichter 😉
+1
mklok
@monster 2012 Met twee man is dat inderdaad beter , ik deed het meestal alleen , eerst uiteraard de kleplichter naar boven, en dan met je rechtervoet als de startmotor goed rond ging de kleplichter naar beneden. een soort van ochtend gymnastiek in de koude ochtend.
Albert Peters
@mklok zo deed ik het ook soms lukte het
bas101
Bij dit weer moet je de koudstartknop gebruiken
valmet6400power
@bas101
Binnen in de schuur laten staan en pas bij 15 graden Celsius mee gaan rijden want dit weer is echt armoe!
+3
bas101
@valmet6400power ja dat klopt met die oude beestjes zonder cabine is t rijden weer leuk als t rond de 20 graden is , heb mij eind oktober ook laten verassen door de kou , 2 dagen ziek , maar wat als je 3 dagen voor Kerstmis zonder brandhout zit zoals mij overkwam 3 jaar geleden ? mn Bührer uit 1956 met dezelfde Ford Major motor gestart (kwart slag rond en lopen) , aanhanger dr achter en met +3 graden door de miezerregen 40km verderop brandhout halen , toch fijn dat ie t dan doet 😄
ronald73
Quote Reactie van @bas101:
maar wat als je 3 dagen voor Kerstmis zonder brandhout zit zoals mij overkwam 3 jaar geleden ?

Dat zag je toch wel eerder dat de voorraad op begon te slinken? 😉
bas101
@ronald73 ja maar je hebt ook tijden dat t brandhout zeer schaars is wat toen dus t geval was , men vroeg woekerprijzen a 75€ per stere wat neerkomt op 100€ per kuub. .
ronald73
@bas101 Ja, je moet wat. Niet stoken is ook niet erg comfortabel.
Wordt het echt koud dan schakelen veel (poolse) gezinnen over op steenkool. Is er daar bij jou nog makkelijk aan te komen of gaat dat niet in jouw kachel?
bas101
@ronald73 nee steenkool is hier ook echt uit de tijd en past ook niet in de kachel , er zat nog wel een ruimte in de kelder met een speciale openning naar buiten waar ze t halverwege vorige eeuw los in konden storten , die steenkoolopslag heb ik er een paar jaar terug uit gesloopt en er een werkbank in gemaakt 😄
weurding
Beetje remreiniger in luchtfilter.... heeft ie een voorlader?
Fordson major1
@weurding
Ja hij heeft een voorladerfunctie maar geen voorlader
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!