Brokken in cilinderkop Deutz F3L219

Heb een oude porthos ruw terrein heftruck met een Deutz F3L219 motor erin.
De machine had bij aankoop een hele tijd stil gestaan.
Voor gebruik heb ik alle filters vervangen, motor gereinigd en nieuwe olie op gezet.
Liep als een klokje.
Gebruik hem nu enige tijd zonder problemen maar gisteren, net voor ik hem ging parkeren hoorde ik iets afbreken in de motor gevolgd door wat metaal achtig slagwerk om de 2 slagen. Iets mis met 1 van de 3 cilinders dus.
Vandaag even de kapjes afgenomen, Hoopte op een tuimelaar die los gekomen was of dergelijke. Jammer genoeg ziet het er erger uit. Ben geen echte technieker, ben gewoon graag met techniek bezig. En vraag me nu af of dit zelf te herstellen is. wat de aanleiding is van deze schade en wat moet ik allemaal vervangen.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

2e cilinder kop

(klik om te vergroten)

Duidelijk wat ijzer resten de cilinder in gegaan

(klik om te vergroten)

De losse stukken

Reacties

+1
Klein Rot
@rob-vandenryt ,

Cilinderkop demonteren en daarna de kapotte onderdelen vervangen.
Oorzaak is misschien dat het topje van de klep is afgebroken waardoor de klep is weggevallen in de cilinder.
+1
Wimsumar
Beste Rob-vandenRyt: Is de klep naar beneden gevallen tijdens het "puinruimen"? Of is deze door de draaiende motor al 'opgeslokt' en vermalen? (Gebroken klepveer ---> klepbevestiging die op de veerdruk vasthoudt raakt los --> klep valt in de cilinder).

P.S.:

Ik kan geen documentatie vinden van motortype F3L219. Is het misschien een F3L912?
+1
Kramer U800
@Wimsumar Aan de cilinderkop te zien is het een 912 ja.
+1
@Wimsumar het is te hopen dat die net pas gevallen is, dan ben je relatief goedkoop weer klaar, en kun je de kop er zelf weer op zetten, wel even laten reviceren. Maar monteren is goed zelf te doen.
Fendttrisixfan
@ronald-deutz-fahr kan je zo niet zeggen, kan zijn dat motor half uur zo draait en de scgade meevalt en kan zijn dat hij maar 2 minuten zo draait en allles kapot is.
+1
@Fendttrisixfan dat is waar, maar als de klep pas gevallen is bij deomonteren dan is de kans dat de zuiger en cilinder schade hebben kleiner. Kop eraf en je weet het zeker, maar die moet er toch af.
Of denk ik te makkelijk?
+2
Fendttrisixfan
@ronald-deutz-fahr als hij raar geluid heeft gehoord zal klep er wel al ingezeten hebben. Maar idd kop moet er zowiezo af
+1
rob-vandenryt
@Wimsumar Het is idd een F3L912, mijn ecxuses
+1
Fendttrisixfan
Lijkt me ook dat klepveer gebroken is waardoor klep naar benedennis kunnen vallen. Kan zijn dat de zuiger er niet al te best meer aan toe zal zijn
+2
Kramer U800
Dat zie je zo ook niet aankomen zeg...
Ik zou de cilinderkop eraf nemen en kijken wat er inwendig is gebeurd. De klep is zo te zien naar binnen gevallen en door de zuiger (kapot) geslagen, in het ergste geval moet je je cilinder en zuiger ook vervangen. Ik zou ook sowieso je oliecircuit spoelen om grotere schade te voorkomen want ik zie nog al wat metaal splinters liggen. Succes ermee
+1
rob-vandenryt
Ik denk dat de klep er in is gevallen. Ik zie nog heel veel ijzer resten en spaan. De stukjes die ik er uit heb kunnen nemen vormen ook geen geheel meer. Er ontbreken er wel wat.
Oke, dus kop er af. Motor steekt redelijk eenvoudig in elkaar maar heeft iemand een korte handleiding of stappenplan om dit op de juiste manier te doen ?

Staat op een 5 ton heftruck netjes in het midden van het weiland met de vorken op de grond natuurlijk. Die breng ik zo maar niet even naar de werkplaats.
+1
Fendttrisixfan
@rob-vandenryt demonteren is niet zo moeilijk, in en uitlaat collector er af halen bouten van de kop losdraaien en kop eraf nemen, en eventueel ook eerst de tuimelaar met stoterstangen demonteren
Wimsumar
Beste Rob-vandenRyt:

Quote Reactie van @rob-vandenryt:
met de vorken op de grond

Het vorkenbord is wel wat omhoog te halen door 'ergens' een krik tussen te plaatsen, of, met een spanband o.i.d. zodat de heftruck te verslepen is.

DEUTZ F3L912 documentatie:

Onderdelenboek/Ersatzteilliste:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz912.pdf/

Werkplaatshandboek/ "Manuel d'atelier":

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

F(3)L912 Bedienungsanleitung:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
@rob-vandenryt ik zou zoals gezegt met een spanband de vorken een stukje optillen en met een trekker naar huis slepen
Al zou je dan ook moeten informeren of dat kan met de aandrijving..
+2
unimogbommel
Als de klep in de cilinder is gevallen tijdens het lopen is de kans groot dat je de zuiger, cilinder maar ook de cilinderkop moet vervangen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0