Heb een oude porthos ruw terrein heftruck met een Deutz F3L219 motor erin.
De machine had bij aankoop een hele tijd stil gestaan.
Voor gebruik heb ik alle filters vervangen, motor gereinigd en nieuwe olie op gezet.
Liep als een klokje.
Gebruik hem nu enige tijd zonder problemen maar gisteren, net voor ik hem ging parkeren hoorde ik iets afbreken in de motor gevolgd door wat metaal achtig slagwerk om de 2 slagen. Iets mis met 1 van de 3 cilinders dus.
Vandaag even de kapjes afgenomen, Hoopte op een tuimelaar die los gekomen was of dergelijke. Jammer genoeg ziet het er erger uit. Ben geen echte technieker, ben gewoon graag met techniek bezig. En vraag me nu af of dit zelf te herstellen is. wat de aanleiding is van deze schade en wat moet ik allemaal vervangen.
Brokken in cilinderkop Deutz F3L219
Deel dit topic
Bijlages
(klik om te vergroten)
2e cilinder kop
(klik om te vergroten)
Duidelijk wat ijzer resten de cilinder in gegaan
(klik om te vergroten)
De losse stukken
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Cilinderkop demonteren en daarna de kapotte onderdelen vervangen.
Oorzaak is misschien dat het topje van de klep is afgebroken waardoor de klep is weggevallen in de cilinder.
P.S.:
Ik kan geen documentatie vinden van motortype F3L219. Is het misschien een F3L912?
Ik zou de cilinderkop eraf nemen en kijken wat er inwendig is gebeurd. De klep is zo te zien naar binnen gevallen en door de zuiger (kapot) geslagen, in het ergste geval moet je je cilinder en zuiger ook vervangen. Ik zou ook sowieso je oliecircuit spoelen om grotere schade te voorkomen want ik zie nog al wat metaal splinters liggen. Succes ermee
Oke, dus kop er af. Motor steekt redelijk eenvoudig in elkaar maar heeft iemand een korte handleiding of stappenplan om dit op de juiste manier te doen ?
Staat op een 5 ton heftruck netjes in het midden van het weiland met de vorken op de grond natuurlijk. Die breng ik zo maar niet even naar de werkplaats.