Mc-Cormick D 430 - Wat is er mis met mijn tractor

Ik heb een Mc Cormick d-430, en gebruik hem een beetje bij huis en als hobby. Maar sinds kort krijg ik hem slecht in een versnelling(het probleem deed zich zo goed als ineens voor)als ik hem in de versnelling probeer te krijgen blijft hij maar tandenpoetsen en krijg ik hem bijna niet meer in de versnelling. Wie weet wat er aan de hand is en wat ik hier tegen kan doen? Alvast bedankt. Groet Bart
Bart geurtz

Reacties

+1
JCfendt307lsa
Hoe was je koppeling voor dit probleem? moest je m altijd heel diep intrappen? mogelijk is er een veer van de drukgroep in je koppeling gebroken.
Bart geurtz
@JCfendt307lsa ik moest hem voorheen best wel een eindje intrappen inderdaad
Bart geurtz
@JCfendt307lsa ik zal volgende week eens gaan kijken, waar kan ik dan aan zien of er een veer kapot is?
+2
county854t
Hallo, zou dat geen plakkende koppelingsplaat kunnen zijn?
Bart geurtz
@county854t dat zou je mij even moeten uitleggen
Bart geurtz
Nog een extra toevoeging, als ik de tractor een tijdje stil laat staan word het minder en zodra ik er dan weer tijdje mee gereden heb, krijg ik hem wederom niet in de versnelling
+1
VdVQF
Als het een hydraulische bediening is kan ook je master cilinder slecht zijn.

Is er verschil als je de pedaal eerst een paar keer bv 60-70% intrapt en daarna helemaal?
Volgens mij een probleem tussen de pedaal en master, dus daar eerst naar kijken voordat die open gaat.
+3
Wimsumar
Beste VdVQF:

Quote Reactie van @VdVQF:
hydraulische bediening

In de jaren dat de Mc Cormick D-430 gebouwd werd, 1956 - 1962, was een hydraulische hefinrichting op een trekker al een bezienswaardigheid. Het mocht daarna nog tientallen jaren duren voordat een hydraulische bediening van de koppeling geïntroduceerd werd. 😉
+1
Fendttrisixfan
Je kan in het midden onder de trekker een deksel afdoen en dan kan je direct de koppeling zien zitten, mss is er ergens iets afgebroken
+2
valmet
De kans is groot dat de drukproep niet goed is.
+1
Wimsumar
Beste Bart Guertz:

Quote:
best wel een eindje intrappen

Vermoedelijk heb je een veel te grote vrije slag op het koppelingspedaal. Dit is het bovenste stukje pedaalbeweging waarbij je slechts een geringe veerdruk (van de "pedaalophangveer" ) voelt als je het pedaal in trapt. Dit mag ongeveer 3 cm bedragen. Als dit veel meer is, dan wordt het inwendige koppelingsmechanisme onvoldoende verplaatst en blijft de koppelingsplaat licht ingeklemd. (Een met lekolie besmeurde en daardoor kleverige koppelingsplaat zou het kunnen verergeren).

P.S.:
Bij goed koppelingsgebruik gaat de vrije-slag-slijtage ongeveer gelijk op met de koppelingsplaatslijtage. Gebruik je het koppelingspedaal al rijdend als voetsteun (zoals op onderstaande fotovoorbeeld), dan slijt het drukgroeplager overmatig, met als maar groter worden van de vrije slag.

+2
Quote Reactie van @Wimsumar:
Bij goed koppelingsgebruik gaat de vrije-slag-slijtage ongeveer gelijk op met de koppelingsplaatslijtage.

Hoe bedoel je dat?

Als een koppeling slijt, en dat doet ie altijd, dan wordt de plaat dunner, en de vrije slag kleiner.

In tegenstelling tot de rem, daarvan wordt de voering ook dunner, maar dan wordt de vrije slag juist groter.
+1
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
plaat dunner, en de vrije slag kleiner.

Daar staat tegenover:
Als de drukgroep(lager) slijt, dan wordt de vrije slag groter.

De kunst is beiden (plaat en drukgroep) evenredig te laten slijten. Door de koppeling niet overmatig te laten slippen, en de drukgroep niet onnodig te belasten (voet van het pedaal als het kan) ben je al een heel eind op weg.

Achtergrondinformatie:

mvwautotechniek.nl/transmissie/koppeling.htm/
+1
@Wimsumar

Ja, klopt van het lager als ik het theoretisch bekijk.

Kort gezegd komt het er op neer dat een inspectie nodig is, en gezien een reactie in dit topic zou er een deksel zitten die je weg kunt halen en zo de koppeling kunnen zien.
+1
Fendttrisixfan
@jammermaarhelaas normaal koppeling zelfs vervangen worden zonder trekker in 2 te doen als ik het goed heb
+1
@Fendttrisixfan

Oke, dat wist ik niet.
+2
pvdongen
Ik kan hier niet het antwoord op geven, want heb zelf de laatste tijd ditzelfde probleem. Als ik het zo lees in de reacties denk ik dat het simpelweg tijd is geworden dat de koppelingsplaten vervangen worden (en misschien ook de drukgroep). Deze zullen na al die jaren onderhand wel een keer versleten kunnen zijn natuurlijk. Bij mijn trekker zijn deze in ieder geval nog nooit vervangen. Ik ga in het kort eens met de monteur contact opnemen om hem er naar te laten kijken en informeren naar nieuwe platen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 430 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!