Staalsoort hefinrichting

Hallo,

voor mijn opleiding agrotechniek ben ik informatie nodig over de hefinrichting van de tractor en dan in het speciaal over de heflat.
ik zou graag informatie willen over de soorten staal waaruit de heflat bestaat. is dit bijv. staal S235 of iets dergelijks?

alvast bedankt, thomas

Deel dit topic

Reacties

Siebenga
Hangt helemaal van het merk af lijkt me! Vaak een legering gok ik zo. maar inderdaad wel benieuwd. Zal es in de boeken kijken of ik er wat van kan vinden
fendtkubota
Is heel vaak een legering , zoals motors die hebben ook een legering is dus zeer moeilijk om dat een juiste benaming te geven
johnd-ts
Ben vooral benieuwd naar de staalsoort die over het algemeen word gebruikt, want mijn opdracht gaat gewoon over de heflat in het algemeen 😉
fordmajor
S37 😄
fryslan
Waarschijnlijk is het gietstaal. tenminste als jij de hefamrmen van de hefinrichting bedoeld waar ook de walterscheid vanghaken aan zitten. Die moet je ook lassen met speciale elektroden
kijk anders even waar de vanghaken van walterscheid van gemaakt zijn die zijn van het zelfde materiaal
MF 2725
Het is in ieder geval een gietstaal soort.
johnd-ts
S37? bedoel je s370?

als het trouwens een legering is dan ben ik vooral benieuwd naar het hoofd element in die legering..
😄
MF 2725
@fryslan: je was me net voor! 😄
johnd-ts
@fryslan, inderdaad de heflat is het stuk staal waaraan de vanghaken zitten 😉 (het stuk staal waar je dus aan het eind je werktuig aankoppelt)

ik zal de zoektocht even uitbreiden 😉
fendt-412
Trekstang heet dat geloof ik officieel. Anders even een mailtje/belletje naar zuidberg, kunnen je vast wel verder helpen.
Siebenga
EDIT: Ik zat te denken aan een HSLA
Jarno1h
Gietijzer en idd tis trekstang 😉
johnd-ts
Trekstang heet dat officieel inderdaad, kon er even niet op komen.

iedereen die informatie heeft, zet het hier maar neer!
pino
T moet kunne torsen daar ben ik zeker van 😉 en gietstaal is alleen voor stilstaande delen sterk maar als hef lat nee !
Siebenga
HSLA staal is een geharde ontlaten staalsoort. Deze staalsoort (chemische samenstelling) is meestal precies gekozen om aan de behoefte (eisen) van de eigenschappen die de staal aan moet voldoen.
hdhdt
Hier bij Vervaet gebruiken we St52-3 of S355 voor de heflatten van de Hydro Trike. Niet alleen het materiaal is van belang, maar ook de vorm van de heflat.
john deere 7810
Lijkt me eigelijk geen gietijzer..... of het moet weer zo gelegerd zijn dan het buigbaar is want een trekstang kan buigen voordat die knapt
ramrod
Gietijzer en gietstaal zijn twee heel verschillende dingen. Gietstaal is wel taai, en kan flink buigen.
Alleen met dit koude weer is het wat kritisch. De meeste trekstangen breken in deze tijd als bijvoorbeeld de straat sneeuwvrij gemaakt wordt met een grondbak, en als die botsttegen een opstaande rand, breken ze zo.
johnd-ts
Iedereen bedankt voor de vele suggesties/informatie! hier kan ik wat mee!

ik heb trouwens net van iemand gehoord dat het inderdaad meestal gietstaal is..
johnd-ts
Ik zou graag nog te weten komen welk soort gietstaal er over het algemeen worden gebruikt, iedereen die info heeft, zet het hier neer, ik ben je er erg dankbaar voor!
fendtjuh
Trekstang is toch het stuk waar vaak een spindel aan zit? die hem omhoog trekt?
international-633
Nee, trekstang is wel het gedeelte waar vanghaak aan zit.
jd user
Die rechtomhoog met spindels, heet de hefstang
johnd-ts
Precies, en degene die 'uit' de achterbrug komt, oftewel degene die de hefstang optilt, is de hefarm
johnd-ts
Als iemand trouwens nog specifieke informatie heeft over deutz (D4006) zou dat helemaal mooi zijn!
RobDeutz104
Wat voor informatie wil je weten?
TomopSame
Een heflat of trekstang, noem het zoals je wil is volgens mij niet uit gietijzer of gietstaal vervaardigd. Gietijzer kan goed druk opvangen maar veel minder trek. En gietstaal wordt vooral toegepast bij complexe onderdelen. Het is trouwens veel gemakkelijker en goedkoper om een ongelegerde staalsoort te gebruiken. En ik ben eigenlijk nog nooit een gietstalen of gietijzeren trekstang tegen gekomen.

En als het voor school is, is het dan niet beter om te berekenen welke staalsoort je kan gebruiken als je weet wat het hefvermogen is van die deutz? Zo leer je ook wat meer bij dan enkel de staalsoort op te zoeken. Of als je ze gevonden hebt kan je door middel van die berekenen aantonen dat het goed is. 😃
RobDeutz104
Tomopsame, probeer maar eens een gat in een hefarm te boren, dan weet je wel dat het geen ongelegeerd staal is
TomopSame
@RobDeutz104

Of je boor was versleten. 😛

Maar je hebt waarschijnlijk gelijk.
RobDeutz104
Of het valt toch tegen met een afgebroken boor te boren
ramrod
Waarschijnlijk twijfel je niet zo lang of het gietstaal is of niet als je eens een breuk hebt gezien.
fryslan
Het probleem is dat je nooit achter de excate legering van het staal van de hefarmen kan komen. Dat is geheim van de smid zeg maar. En zolang je niet weet wat de legering is weet je ook niet wat de excate specificaties zijn. Zo is het tussen giet ijzer en giet staal al een groot verschil en tussen giet staal en het ander giet staal ook weer een verschil. Ik heb net even op de site van walterscheid gekeken. Daar staat alleen dat de vanghaken gemaakt zijn van high strength steel daar kan je dus ook niet veel mee
johnd-ts
Het is inderdaad lastig om het specifieke 'mengsel' van de staalsoorten te weten te komen, omdat dit juist het geheim is van de fabriek..

het gaat me in het algemeen om de hoofdsoortstaal, en als iemand dit toevallig weet van een deutz d4006 zou dit perfect zijn, want dan kan ik aan onze eigen trekker gaan rekenen.

als dit niet lukt moet ik net zoals Tomopsame zegt, (meer) dingen zelf gaan berekenen en dingen gaan veronderstellen, zodat ik toch kan gaan rekenen 😄
maartendankers
Neem een heflat en boor een gaatje en laat het slijpsel onderzoeken 😄
TomopSame
Of een hardheidsproef doen, dat vertelt je al iet over de staalsoort.
johnd-ts
Ja klopt, ik wilde eigenlijk inderdaad een kameraad van me een hardheidsproef laten doen, aangezien hij werktuigbouwkunde studeert.

had alleen liever gehad dat iemand me het direct kon vertellen, is makkelijker! 😛
TomopSame
Nja gemakkelijk, als ik op school een staalsoort moet kiezen voor een bepaalde toepassing moet ik wel kunnen uitleggen hoe ik eraan kom. 😛
johnd-ts
Klopt! maar ik mag kiezen tussen zelf ontwerpen of een bestaand object analyseren 😄
case 745 xl
Hef latten zijn gemaakt van het zgn automatenstaal
dit is sterker dan gewoon staal en beter te verwerken dan gietstaal
sebas deutz150
Studeer je agrotechnologie in Wageningen als ik vragen mag
massey8690
@case 745 xl

ik denk dat jij wel gelijk hebt, kan me ook niet voorstellen dat het een soort gietstaal is, het is gewoon lasbaar, en als je een beetje kunt lassen dan bak je het zo weer aan elkaar met standaard 4 mm electroden 😉
en volgens mij ben je ook nog niet eens een speciale electrode nodig als je de vanghaken eraan vast wil lassen, maar dat weet ik niet cker, aangezien we de vanghaken van de voorladerbak wel goed konden lassen met onze 'standaard' 4 mm electroden 😉
old man jose
Schuur een stuk blank en dan zie je wat het is nl gewalst staal
johnd-ts
@sebas, nee ik studeer agrotechniek in Dronten (Flevoland) aan de CAH
kun20
Hallo.

persoonlijk denk ik dat de samenstelling van het materiaal ook een soort gietstaal is omdat de vorm afwijkt van standaard staalprofielen. De vanghaak is zeer waarschijnlijk ook gegoten, dit kun je aan de hand van zijn vorm wel concluderen. Er is namelijk geen verspanenden bewerking op uitgevoerd. De eigenschappen die de trekstangen moeten hebben zijn o.a : goede bestendigheid tegen vooral trek en ook drukkrachten, redelijk elastisch omdat de stang eerst buigd ipv dat deze direct doormidden knapt. Zelf heb ik een keer een afgenapt oog van een hefstang (de stang welke horizontaal staat en vaak te verstellen is) gelast. Dit materiaal bleek ook een soort gietstaal te zijn en moest dus met electroden worden gelast welke bedoeld zijn voor gietstaal.

Daarnaast had ik nog een vraag aan jouw. Ik zag dat je de opleiding Agrotechniek en management doet? Bevalt dit een beetje, en heb je bijvoorbeeld meer van deze technische opdrachten?
Zelf ben ik momenteel bezig met HBO werktuigbouw in de avonduren, maar ik ben bang dat ik dit niet ga trekken. Vooral wiskunde is er pittig. Ik heb me laatst ook georienteerd op agrotechniek en management in Dronten. Ik ben alleen al wel 23 (bijna 24) en vraag me af of het de moeite waard is om nog 3 jaar op kamers te gaan en de opleiding te volgen. (3 jaar omdat ik mts werktuigbouw heb gedaan)
Zou je me eens wat over de opleiding/ stages enz kunnen vertellen?

Alvast bedankt!
johnd-ts
Allereerst bedankt voor je informatie!

de opleiding is heel goed te doen als je nu werktuigbouwkunde doet, je zult dan absoluut geen moeilijkheden ervaren in het technische deel. er is ook een grote bedrifskundige kant bij deze opleiding en dat is gewoon een kwestie van leren.

aangezien jij in de 2e klas begint zul je niet meer naar de praktijkschool gaan zoals de 1e klas, maar je hebt wel stage bij een loonbedrijf dat jaar. wat ze verder doen in het 2e jaar weet ik niet precies omdat ik zelf nog maar in het eerste jaar zit.. ik hoop dat je hier iets aan hebt 😉
andy7383
Ik ben ook op zoek naar welk staal men hier gebruikt.. Welk percentage koolstof dan.
De vanghaak zal wel grijs gietijzer zijn dat taai is, en aan het oppervlak wit gietijzer dat het hardere cementiet bevat.
De heflat zelf weet ik zo niet. Wat iemand daar zegt dat automatenstaal sterker is dat klopt niet. Men geeft het die naam omdat er Pb is toegevoegd als spaanbreker, zodat dit staal geschikt is voor automatische draaibanken enzo.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
10