New Holland 8340 - Maakt grommend geluid bij bepaalde versnellingen

Net een nh 8340 gekocht van 1997 met 8600 uren. Telkens in versnelling 3 of 4 of 7 en 8 maakt deze grommend geluid schakelen gaat vlot alle hendels gaan vlot hij geeft dit zowel in kleine als grote groep maar enkel in 3 of 4 of 7 en 8
Zorgen maken of niet?
En het stuur durft af en toe beetje zoemen maar stuurt goed.
matthias-mussche

Reacties

nhmonteur
En hoor je dit geluid onder het rijden of tijdens overschakelen? En hij blijft ook rijden of valt de trekker stil? De versnellingen 3 en 4 zijn dezelfde als 7en 8.
matthias-mussche
@nhmonteur tijdens traag rijden met lage toeren schakelen gaat goed rijd ook goed
nhmonteur
@matthias-mussche je zou inderdaad de transmissie eens kunnen (laten) calibreren om te kijken wat de waarden zijn. Als het geluid alleen in de genoemde versnellingen is dat zou het inderdaad rondom koppeling 1 iets aan de hand moeten zijn. Wellicht is het voorste lager of de nylon drukring voorin slecht. Maar dit kun je alleen zien als je de trekker splitst en de deksel voor los haalt.
@nhmonteur deze foto heb jij een keer onder mijn topic gepost. Zou het in deze situatie ook niet de C1 groep kunnen zijn?

(klik om te vergroten)

Fordje4600
Zoemen bij sturen is normaal
Fast Eddy
Ik denk dat de versnellingsbak gekalibreerd moet worden. Stelt niet zo veel voor.
+1
fastrac3155
@Fast Eddy als het echt een grommend geluid is, dan gaat kalibreren niks uithalen, daarmee bepaald je alleen de aangrijp momenten van de powershift pakketten, en indien aanwezig de positie van de synchro's, maar volgens mij is dat bij een 40 serie niet van toepassing
+1
@fastrac3155 hij zou uit de resultaten van de callibratie wel kunnen concluderen dat er iets mis is, bijvoorbeeld als de waarden veel hoger worden dan bij de andere versnellingen (of juist veel lager) of als hij een foutcode geeft
fastrac3155
@bernard-vant-klooster dat zou idd wel kunnen, maar het calibreren zelf zal hoogstwaarschijnlijk geen oplossing bieden, mr tis altijd te proberen, baadt het niet, schaadt het niet.

Ik denk dat je idd wel richting de C1 en bijbehorende as+lagering moet gaan denken
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @bernard-vant-klooster:
hij zou uit de resultaten van de callibratie wel kunnen concluderen dat er iets mis is, bijvoorbeeld als de waarden veel hoger worden dan bij de andere versnellingen (of juist veel lager) of als hij een foutcode geeft

Daarmee kun je nagaan hoe ver het betreffende platenpakket van een koppeling gesleten is, of dit ook oorzaak van het grommen is, waag ik te betwijfelen.
matthias-mussche
De trekker heeft het al van op het moment dat de koppeling lichtjes losgelaten word zonder te rijden zogezegt dan gromt hij al dus nog geen draaiende tandwielen van overbrenging zogezegt misschien wel een roulement van de koppelingen of koppelingen zelf...? Net de dichtingen geplaatst van de remcilinders in cabine iemand tips om goed te ontluchten?
nhmonteur
@matthias-mussche als een versnelling kiest en de koppeling iets laat opkomen dan word de 1 of de 2 koppeling al geschakeld dus gaat daar de boel al draaien. Dus er zal toch iets aan de hand zijn bij de 1e koppeling.
Remmen ontluchten is vrij simpel te doen. Met z’n 2en is het. Of makkelijker. Let er wel op dat je er minerale remolie in doet, dus absoluut geen Dot 3/4.
Het remoliereservoir vullen met olie.
Dan de remmen meerdere malen helemaal indrukken. Het niveau zal nu zakken. Er voor zorgen dat het reservoir gevuld blijft.
Nu draai je eerst de middelste ontluchtingsnippel achter je rechterachtwiel van het aanhangwagenremventiel los en pomp je zo lang dat er volledig olie uit komt. Het mooiste is als je een doorzichtig slangetje op de nippel zet zodat je goed kan zien of er nog lucht uit komt.
Daarna draai je links en rechts op de Assen de ontluchtingsnippels los en blijf je ook pompen tot er geen lucht meer komt.

Succes
matthias-mussche
@nhmonteur om aan die koppeling te komen moet hij helemaal open wss?
nhmonteur
@matthias-mussche de motor moet voor de transmissie weg. Dan kun je de koppelingen 1 en 2 nakijken. Is er iets bij de 3 en 4e koppeling, dan moet de cabine eraf en de hele transmissie eruit.
Fordje4600
@nhmonteur kan de transmissie niet onder de cabine uit gehaald worden?
fastrac3155
@Fordje4600 de cabine eraf gaat sowieso al sneller dan eronder uit schroeven, veel mensen kijken daar tegenop, mr het valt vaak heel erg mee om de cabine te demonteren
+1
@fastrac3155 kom maar langs dan😉
+1
fastrac3155
@bernard-vant-klooster ik heb eigen mechanisatie bedrijf, dus als je wilt😜, wordt denk ik wel un dure grap qua voorrijkosten 🙈
nhmonteur
@Fordje4600 Het zou wel kunnen, maar met de cabine eraf werkt het zoveel makkelijker. De cabine eraf halen is inderdaad helemaal niet spannend. En het levert zoveel gemak op als de transmissie er tussenuit moet.
Als je alle spullen bij hand hebt en er verder geen gekke dingen bij op zitten dan kan je een cabine binnen 2 uurtjes eraf hebben.
matthias-mussche
@nhmonteur de koppelingen kunnen dan eventueel langs voor vervangen worden?
Ga eerst alles afwerken en dan eens proberen kalibireren. De waardes geven miss raad.
nhmonteur
@matthias-mussche Alleen koppeling 1 en 2 kunnen via de voorkant bekeken en eventueel vervangen worden. Voor koppeling 3 en 4 moet de bak helemaal uit elkaar dan haal je die 2 koppeling aan de zijkant eruit.
hieronder een doorsnede van de transmissie. Tot en met synchro 1/4 5/8 kan via de voorkant verwijderd worden. C3 en C4 via de zijkant en de achterste tandwielen met synchro gaan via de achterkant eruit.

(klik om te vergroten)

matthias-mussche
@nhmonteur de trekker gekalibreerd waardes allemaal rond de 160 bij c3 en c4 licht grommend geluid tijdens kalibreren bij c1 en c2 geruisloos.. en toch zelfde probleem bij 3en4 en bij 7 en 8 licht gegrom schakelen en rijden super. En kunnen de remmen ook bijgesteld worden want deze pakken helemaal op het uiterste. Of versleten?
matthias-mussche
Sorry Koppeling 1 en 2 grommen bij kalibireren
+1
nhmonteur
@matthias-mussche ja dat grommen Zaandam toch ergens bij de c1 en c2 koppeling vandaan komen. Maar wat het dan precies zal zijn daar zal je waarschijnlijk alleen achter komen door het daar te bekijken.

De remmen kan je bijstellen. Als je onder de trekker gaat liggen en dan net voor de Assen kijkt dan zie je 2 stangen uit de Assen komen waar een moer op zit met daarvoor een grote schijf. Deze moeren moet je aandraaien om de remmen strakker te kunnen zetten. Draai ze eerst allebei een halve slag en kijk of de remmen dan hoger aanpakken. Zo blijf je ze stellen totdat het goed is. Stel ze niet te straks anders gaan de remmen aanlopen.
matthias-mussche
@nhmonteur oke bedankt de vraag nu is zo verder rijden of niet natuurlijk.. misschien best even tot de garage rijden
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 8340 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!