Dissel vering opbouwen, opraapwagen.

Goeie dag TF,

Afgelopen jaar op de fronthef een accumulator opgezet, wereld van verschil.
Nu zat ik te denken om ook een accumulator op de knik dissel te zetten van de opraap wagen. (Gaat om een Deutz Fahr Feedmaster 3900).

De wagen heeft een balken invoer, goed laden dus tegen het einde is het altijd een gehobbel van elke slag die gemaakt wordt. Om deze ''klappen/slagen'' op te vangen voornamelijk voor comfort leek het ons wel wat om daar misschien ook een accumulator op te zetten.

En wat voor volume zou optimaal wezen, want de invoer loopt over de grond en moet natuurlijk niet constant 10cm op en neer gaan. Een paar cm is al genoeg denk ik.

Zijn er TF leden die dit eerder gedaan hebben, en zou dit ook nog zo'n groot verschil opleveren?

Deel dit topic

Reacties

mdoornekamp
Als de knikdissel dubbel werkend is, moet je de andere olieslang wel drukloos maken
casejxu
@mdoornekamp of beide kanten op. Op onze ahlmann heb ik t 1 kant op maar met een te zware last en te grote hobbel klapt ie tegen andere kant aan. Da's niet fijn
@casejxu je bedoelt dat hij inveert, maar bij terugveren word hij begrenst op oorspronkelijk punt waardoor je alsnog een dreun krijgt?
+1
casejxu
JohnDeere5720
@mdoornekamp Enkel werkend, dan zou dat geen probleem zijn toch?
+1
MulderDeutz1
@JohnDeere5720 T-stuk ertussen en accumulator eraan. Volgens mij hoeft het niet moeilijker te worden. 100 euro en slechter wordt het nooit 👍🏻
Gerron
I.p.v. met alle geweld net een beetje meer meenemen kun je beter een langere wagen kopen.
JohnDeere5720
Quote Reactie van @Gerron:
met alle geweld

Ik heb het verkeerd beschreven, we doen alleen stalvoeren met deze wagen. gras is dus altijd nat/zwaar maar wel redelijk los in de bak. waardoor het heel erg op en neer gaat dansen.

Vooral rode klaver heeft hier veel last van, is toch een stuk zwaarder als gewoon gras.
Gerron
@JohnDeere5720 Dat klappen is echt slecht voor de wagen en normaal doe je de bodemketting dan een stukje naar achter. Wat je nog kan proberen is de bodemketting minder ver doen zodat het gras alleen recht omhoog kan en de balken dus minder gewicht hoeven te tillen. @Wimsumar schreef hier eens over een plaat in de wagen plaatsen om hetzelfde effect te krijgen maar ik weet niet of dat bevalt.
T6020 power
@Gerron Ik denk dat je het allemaal nog 1 keer moet lezen. Niet aanvallend bedoelt.
Met zomerstalvoeren hoef je geen koppen te laden en omdat je balkeninvoer hebt zit er minder regelmaat in dan rotorinvoer.
Fendt926Driver
@T6020 power te weinig of geen aanvoer geeft het klapperen in de invoer.
Bij vol (veel ) gras laden klapperd het ook niet.
Dit is toch een 6 balks invoer? Of een 3 balks
Gerron
@Fendt926Driver Bij een foto schreef TS:" onze 5720 heeft nu ondertussen eeuhm (Net bij het stalvoeren had ik nog gekeken en bent nou alweer vergeten 😉 ) volgens mij zo'n 5670 uur ofzo. word goed gebruikt tijdens het stalvoeren, staat er soms plat voor en telkens weer terug schakelen maar dan word ie ook niet lui! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar ik mis soms wel de laatste 10 a 20 pk :| om toch inplaats van de 37km/h met volle wagen de 40 te halen :lol: maar nee meer omdat ie wat meer de baas is soms 😄" dus sneller rijden lukt niet.
Bij een andere foto is het eerste commentaar:"Lekker stampen".
Zou hij beter met een sterkere trekker kunnen rijden of toch maar de wagen wat minder vol doen?
JohnDeere5720
@Gerron Scherp 😉
Dat was met de vorige opraapwagen, die kleiner als de huidige wagen is. Toen hadden we precies genoeg aan 3 stamp wagens. Met deze wagen hebben we aan goed 2.5 wagen al genoeg.

Dat was ook één van de redenen waarom we een nieuwe hebben gekocht, zodat we iets makkelijker juiste ladingen mee konden nemen.
JohnDeere5720
@Fendt926Driver Een 4 balks invoer, er waren geen andere opties toen, had liever 5 of 6 gehad, nadeel is wel dat het gras dan iets sneller tot moes gedraaid wordt, hebben een shcuitenmaker met rotorinvoer op demo gehad. Droog gras kwam er uit als spinazie. (Staan foto's in m'n profiel van die wagen)
Fendt926Driver
@JohnDeere5720 vreemd gras hadden jullie dan. Ik voer al 8 jaar gras met een rapide. En nog nooit last gehad met vermoezen...
Maar wij laden de wagen ookniet zo stampvol als jullie doen. Wij rijden dan 2 keer
En mijn oude F570 deutz fahr wagen had al 6 invoer balken. En jou wagen is nog nieuwer
JohnDeere5720
@Fendt926Driver Ja goeie vraag, we waren ook heel best te spreken over de Schuitemaker (Behalve het leeg gewicht), maar dat die het gras aanzienlijk meer vermoeste viel toch op.
De wagen was toen 3kwart vol, dus ook niet eens gek veel tegen druk dan.

Waarom die niet met meer balken te leveren was weet ik ook niet, hebben er ook duidelijk naar gevraagd. De dealer heeft zelfs nog er achter aan gebeld maar het was blijkbaar niet mogelijk.
Maar wel dik tevreden met deze Deutz wagen.

tractorfan.nl/picture/922995/…
CaseCS130
Het zit er bij ons op de pottinger ook op. Werkt goed en behoud voor de wagen tijdens transport.
JohnDeere5720
De cilinder is 85x80mm, een inhoud van 400ml.
Elke 100ml is ''ongeveer'' 10cm omhoog (Pickup van de grond)

Zie op KRAMP dat er een accumulator van 160ml en 500ml is.

Op de fronthef zit een 500ml bol, en dit zijn dunnere cilinders dan die van de dissel en dit gaat super, dan denk ik aan de 500ml bol voor de dissel.

De 160ml klinkt te klein om een goed effect te krijgen.

Heeft iemand daar wat aan toe te voegen?
+1
MulderDeutz1
@JohnDeere5720 Ik zou voor 500 gaan. Hij veert maar een deel van de inhoud in, dus dat is bij die van 160 niet veel. Als die van 500 teveel op en neer gaat kun je die nog anders afstellen, dus die maat is altijd goed lijkt mij.
Favorit614
Quote Reactie van @JohnDeere5720:
Heeft iemand daar wat aan toe te voegen?

Heb je tijdens het laden de knikdissel maximaal omhoog?
zo niet , heb je genoeg aan een kleine bol
JohnDeere5720
Quote Reactie van @Favorit614:
maximaal omhoog

Nee niks zelf, de cilinder zit helemaal in. Maar deze zou ik dan weer anders af kunnen stellen.

Als je nu een beetje de cilinder uit doet, dan gaat de wagen juist stuiteren op de weg.
Dus de cilinder helemaal in en toen was dat over.

Maar er zit nu helemaal nergens iets wat de boel dempt behalve de achterbanden van de trekker 😉
@JohnDeere5720 probeer anders eens die van de fronthef over te zetten op de wagen, dan kun je zelf wel inschatten of dat goed werkt, of dat je een grotere of kleinere moet hebben.
Op een schuitemaker siwa kun je het verschil goed merken tussen wel of geen disselvering. Deze werkt alleen als de knikdissel in het midden staat. Uiterst omhoog of uiterst naar beneden doet die niks, hoe dat werkt geen idee..
Favorit614
@JohnDeere5720 dat bedoel ik er ook mee te zeggen.
Als de cilinder 3-4 cm uit is , kun je dat als veerweg gebruiken.
Dan ben je ook geen grote bol nodig
+1
Bert353
@Favorit614 jullie hebben het erover dat als de cilinder enkele cm uit is, ie wel veert, en als ie "in" is niet, dan begrijp ik dat als ie "in" is er metaal op metaal contact is, en als ie "uit" is niet.
volgens mij wil dat zeggen dat ergens lucht in de hydraliek zit, omdat hydraulische olie normaal niet samendrukbaar is. en deze lucht gedraagt zich feitelijk dus al een beetje als accumulator. toch?
+2
CaseCS130
@Bert353 614 bedoeld dat je dan geen grote bol nodig bent. Je hoeft hem dan maar af te stemmen op de paar cm veerweg ipv de hele cilinder.
wibe
@CaseCS130 Of de cilinder nou 3 cm uit is of 30, de veerweg blijft t zelfde toch met die kleine bol
+1
radium45
Je moet om te beginnen een drukmeter tussen de slang van de knikdissel maken want je moet weten hoeveel bar er vrij komt met een normaal geladen wagen. Dan pas kun je bepalen hoeveel voorspanning de bol moet hebben om te functioneren. Dit heeft niks met de inhoud of grootte van de bol te maken.
@radium45 dus de grootte van de bol bepaalt alleen de veerweg, en met de druk maak je hem passend voor de machine ?
+1
radium45
+1
JohnDeere5720
@radium45 Dat klinkt aannemelijk, kwam er vandaag na wat meer uitzoeken ook achter. Wel bedankt 😄

Volgens kramp kwam ik uit op een 750ml bol met 85% voordruk met beladen wagen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0