Fendt 100 Serie - Aftakas blijft door draaien + 4wd probleem

Hallo,

Wanneer ik de aftakaskoppelingshendel van m'n 106 helemaal aantrek stopt de stomp met draaien
Echter wanneer ik hem terug laat gaan tegen zodat die in de pal zit, begint die weer te draaien.
Wanneer ik hem weer in "werk" zet, begint lange hendel die linksonder op de as zit erg te trillen.
Wat kan dit zijn?
Fendt-106

Reacties

+3
Fendt303 Iwan
Als je de hendel weer terug laat gaan tegen de pal aan, kan je dan de stomp met de hand tegenhouden? Dat is normaal. Anders zal je de koppeling moeten afstellen
Fendt-106
Jaa is wel met hand tegen te houden, maar helemaal stil blijven staan moet ook kunnen toch?
Favorit614
Trillen vd hendel is waarschijnlijk dat de aftakas platen iets krom zijn.
Fendt-106
@Favorit614
Hmm platen zijn nieuw, en heeft nog geen machine achter gezeten, dus lijkt me in dit geval niet de oorzaak. Maar bedankt voor de tip
basia
Trillen van de koppelingshevel heb ik bij de trekkers van mij opgelost door de hevel zoveel vrije slag te geven dat bij gekoppelde toestand het druklager vrij is van het platen pakket .
De aftakas komt nog voldoende vrij ; en bij normaal tijden staat de hevel mooi stil .
Fendt-106
@basia
Weet u zo de afstelling die word voorgeschreven door fendt?
En hoe kan ik voorkomen dat de stomp weer (langzaam) gaat draaien, wanneer de hand koppeling aangetrokken in de pal zit?
basia
Welke afstelling fendt voorschrijft weet ik niet ; bij mijn fendt is de speling tussen de drukpunten (bovenkant grote hevel en hevel aan stuur ) ongeveer 15 mm
Misschien dat na een poosje aftakas gebruik de platen wat "ingesleten " zijn en de aftakas wel vrij komt . (en dus niet meedraait)

Zelf zet ik de aftakas in zijn vrij met het schakelhendel ( 540-0-1000 ) na aftakas werk en dan de hevel aan het stuur helemaal ontspannen (naar boven ) Zit er ook minder spanning op de dikke koppelings veer
Fendt-106
@basia
Heb zojuist nog een poging gedaan, heel bij het stuur helemaal naar rechts (ri stuur)
De lange hevel helemaal ri de bedieningshevel gezet en goed vastgedraait.
Echter na 2-3 keer bedienen is de speling weer veel meer.
Heb niet het idee dat de lange hevel zich heeft gezet ten opzichte van de as waar die op klemt...
monteurtje
@Fendt-106
De platen zijn nieuw vertelde je. Zijn deze pasgeleden vervangen? Ik heb pasgeleden voor een klant de aftakas koppeling geheel gerepareerd en ben erachter gekomen dat hier best veel aandachtspunten bij komen kijken.
Zit het voorste lager in de goede richting? Deze kan maar naar 1 kant axiale krachten overbrengen, als deze verkeerd om is gemonteerd dan drukt deze de achterliggende (speciale) leerling stuk, waardoor er stukjes rubber van de keerring tussen de holle as en de binnenste as terecht komen waardoor de stomp mee blijft draaien.
De vrije slag moet zoals hier al eerder is aangegeven minimaal worden afgesteld, en als de klem passing niet super goed word vastgezet vergaat deze van de juiste stand waardoor de koppeling na een aantal keer bedienen steeds moeilijker vrij komt.
Desnoods een fijne draad bout en moer van (m12x1.5) 10.9 of 12.9 monteren. Hier kun je veel meer klemkracht mee realiseren.
Fendt-106
@monteurtje
Jaa dat lager zit wel, goed.
Was me al uitgelegd door iemand die dit ook vaker had gedaan.
Heb zojuist de lange hevel gemerkt met een stift ten opzichte van de as.
Nadat ik hem paar keer had bediend kon ik niet duidelijk zien dat dit ten opzichte van elkaar was verschoven.
basia
Ja , die klem passing moet behoorlijk wat kracht overbrengen ; het beste is de as en het klemgedeelte van de grote hevel goed schoon maken b,v. met remreiniger dat je maximale wrijving hebt .
Hoeft maar iets vettig te zijn , en draait iets door is mijn ervaring , desnoods op andere kant een stang in het draaipunt zetten om terugdraaien bij afstellen te voorkomen
Fendt-106
Heb het probleem gevonden, lipjes van de laatste voeringplaat stonden iets krom naar buiten waardoor deze ontkoppelt net buiten het huis kon komen.
Bij het opnieuw inschakelen van de aftakas drukte het huis dus op de lipjes van deze plaat.

Heb nu alleen nog een probleem met het afstellen van de 4wd, heb deze van de winter uit elkaar gehad om schoon te maken en te controleren.
Voorheen was het bij inschakelen zo dat ik de hendel als het ware over een dood punt trok, dan was de 4wd ingeschakeld
Nu is dit niet meer zo, wanneer ik nu de hendel aantrek gaan, trek ik de hendel niet meer over dat dode punt.
Iemand een idee wat er niet goed zit?
basia
Nog op die aftakaskoppeling terug te komen ; staat me nog iets bij dat er een lamel of schijfje minder in werd gezet zodat de laatste plaat niet buiten het huis kon komen .

(Maar het is al een poos geleden dat ik zo een koppeling los heb gehad )
Fendt-106
@basia heb nu van de laatste plaat de lipjes heel iets naar binnen gezet, nu ka die er ook niet meer uit.

Jij toevallig geen ervaring met de 4wd koppeling?
basia
OK . Ik weet nog dat de laatste plaat maar heel weinig steun heeft , dus bij iets te ver aantrekken van de hendel kwam hij uit de gleuven .
Maar heb je goed opgelost zo .

Nee vierwielaandrijving heb ik geen ervaring mee ; maar is wel eens een topic over geweest hier meende ik ; de afstelling daarvan is nogal een secuur werkje meende ik
bart-mf
Jaa dat topic heb ik gevonden, maar kom er nog niet helemaal uit helaas.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 100 Serie en hebben de trefwoorden aftakas en afstellen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!