De banden van onze Fendt 309Ca zijn alle 4 aan vervanging toe (vooraan R24, achteraan R34).
De trekker doet jaarlijks een 800-tal uren, waarvan de meeste voornamelijk op de baan. In het seizoen staat hij ook voor de stalmestverspreider (10ton) en gebruiken we hem eveneens (met dubbellucht) voor het eggen.
De vraag is nu welk merk van banden zouden jullie adviseren? Indien mogelijk ook graag een motivering van je keuze: waarom je voor dat merk kiest, de voor- en nadelen...
Ik ben er me van bewust dat dit onderwerp al een aantal keren ter sprake is gekomen, maar uit al de reacties kan ik niet echt conclusies trekken. Vaak ook omdat er te weinig informatie werd gegeven. Bij deze nog eens een poging...
Alvast bedankt voor de nuttige info!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Beste prijs/kwaliteidverhouding!
Hebben wij ook op al onze trekkers, bevalt prima, op het land en ook op de weg.
ja, zo kan ik ook wel een antwoord geven. Duur of goedkoop kan allebei, maar dat weet die jongen ook wel.
Ik ben er me van bewust dat dit onderwerp al een aantal keren ter sprake is gekomen, maar uit al de reacties kan ik niet echt conclusies trekken. Vaak ook omdat er te weinig informatie werd gegeven.
Ik vind dit ook een interessante vraag, omdat ik op niet al te lange termijn ook aan een setje toe ben. Dus graag met motivatie; zo hebben we niks aan een antwoord...
zeer zeker, ken onze trekker wel en zit nog aardig wat profiel op voor paar duizend uur
altijd interesant voor te weten of het vooral voor baan of landwerk is want deze vragen allebij een totaal andere band (vind ik toch)
TM700's scheuren naar het schijnt, 800's zijn beter. Maar ondanks dat ben ik toch nogal voor Pirelli (Trelleborg). Heb op de Inter nu Taurus liggen, vroeger Kleber, maar geen van beiden is wat... vooral op scheuren dan, wat een zooi... Op de Schlüter ligt Pirelli en hebben er geen klagen van. Alleen bij het ene voorwiel op een korte tijd 2x gehad dat een en de zelfde leegliep.. Vermoedelijk ergens een kleine beschadiging in de velg... Heb er een binnenband ingelegt en geen problemen meer.
BKT's schijnen heel goede banden te zijn. Heb er nog geen ervaring mee, maar je ziet ze meer en meer. Hebben ook een heel groot arsortiment, keuze genoeg dacht ik zo.
Achter een B.K.T. ( gunstige prijs)
Niet doen : Achter Michelin. Is bij lage bandenspanning te soepel en dat rijdt 'zweverig' (niet lekker)
je moet ook niet met een te lage bandenspanning gaan rijden. ik ben met die 6600 naar tt geweest en heb er 1,6 bar in gelaten omdat wij ook bang waren dat ik ze stuk zou trekken, al me vrienden maakte me belachelijk maar ben toch vierde geworden.
Vond de michelin bij 1,8 ook zweverig, of zou je ze dan nog harder moeten zetten?
Wij hebben TM 800, geen last gehad van scheuren in de achterband, voorkant geloof ik 1 keer nieuwe band gekregen, maar daarna geen last meer.
altijd met z'n tweeen vervangen.
En anders:
BKT Agrimax, de beste prijs/kwaliteit band!
Was nog niet zo erg afgesleten, maar je kan gelijk hebben dat beter is, er zit nu bij andere verschil in linker en rechter nog met afslijten.
Traxion + hebben wij gehad,achter geen problemen zeer slijtvast, voor heel raar slijten, kon niet verholpen worden.
wel nee, wij hebben ook een trekker met 4 verschillende banden, een Taurus en een Bkt achter. Voor een Vredestein en een Barum
loonwerker hier in de buurt heeft een groot ongeluk gehad doordat de band gescheurd/gesprongen was en was idd een pirelli weet alleen type niet
Voorwielen wel goed uit laten lijnen, kan grote gevolgen hebben kwa slijtage...
De 800s schijnen wel goed te zijn, ik had het op de 700's. Maat van me had zulke liggen, vandaar. Toen die versleten waren heeft hij BKT Agrimax gelegt, en is er best tevreden over.
Doen wij ook niet .
waren goed uitgelijnd, daar is wel na gekeken, niemand wist een oorzaak is wel nagekeken allemaal
Eigenlijk beide. We hebben veel grond op afstand. Alles zandgrond, dus goed lossen hoeven ze niet eens zo zeer. Bij voorkeur zelfs niet te duur, is voor m'n hobbytrekker. Ik hoor inderdaad veel goede verhalen over BKT, maar die zijn het laatste jaar ook al redelijk duurder geworden. Misschien heeft zelfs wel iemand een setje (Setje is bij mij 4 stuks ) 520/70R34 gebruit liggen, met ongeveer 80% profiel?
Pirelli's lijken mij niet zo heel veel. Heeft onze loonwerker er ook veel onder liggen, en die zijn altijd glad...
ja oke, verder zijn het goeie banden, op twee trekkers gehad, 1 trekker is al weg banden niks mee gehad, en andere heeft nu iets van 6000 uur, veel op de weg, en heeft verder ook niks geen problemen alleen die ene band een keer.
Heb op de 1250 vooraan ook TM700's liggen. Heb buiten dat de ene 2 keer op korte tijd leeg liep ook geen problemen mee.
Hier liggen continentals onder, best slijtvast als je ziet hoe lang ze er al opliggen. Mag wel wat harder trekken op het bouwland, en ze gaan 'zingen' als ze half op zijn
wij hebben continental voorbanden (op de voorladertrekker) wij vinden het een redelijk slijtvaste band. deze banden hebben we nog gekocht voor dat de btk's kwamen.
continental is ook niet duur maar het is ook een b merk.
maar bij ons komt er geen goodyear band meer op het erf voorlopig.
Pirelle 800:
Achter: 710 70 R 38
Voor: 600 65 R 28
benno dat is een lastig maat die jij zoekt. ik heb er wel eens naar gekeken voor onze deutz 8006 als je die banden wilt hebben. moet je kijken naar voorbanden van trekker van >200. je kan zeker geen 600/65r34 op de velg leggen?
Tevens gaat hij dweilen bij hogere snelheden heb ik mij laten vertellen, omdat deze eigenlijk te bol op de standaardvelgen liggen.
En om nou meteen een nieuwe set velgen met grotere spoorbreedte er bij te nemen vind ik licht overtrokken. Bovendien zijn deze qua uiterlijk de mooiste die er onder kunnen.
bestaat er trouwens 20.8r34 ?
trouwens dit is ook wel stoer
bkt zou ik niet nemen stugge banden dat het zijn stuiter je overal doorheen
Een Michelin moet zich terug laten verdienen door het goede draagvermogen bij lage bandenspanning gedurende veldwerkaamheden. Voor transportwerk is deze gewoon te duur en zelfs bij verhoogde bandenspanning oncomfortabel. Harder dan 1,8 Bar lijkt mij een ongewenst slijtagepatroon te gaan geven.
ik heb juist gehoord dat BKTs heel soepel zijn
mijn schluter zou met de nieuwe banden kort bij 35 kilometer per uur liggen dus dat zal dan wel mee vallen ik heb nou van die stugge banden op liggen dat heel de trekker stuitert
wat licht er nu op dan?
Ja, ik vind het prima maar de trekker van Boeweges (Topicvraagsteller) moet ook veldwerk doen en daar is 2 Bar weer veel te hoog voor.
voor liggen er goodyaers om en achter ik dacht barum of zo iets met dit weer blijf er gewoon een platte kant aan zitten en met trekker trek zetten ze niet eens door en dan heb ik ze op 0.8 bar staan
collega van mij kreeg bij elke trek meer profiel op zen barums ,scheurden elke keer verder
Michelin is wel goed voor weg in land. ook continental AC.. zijn wel fijne banden op de weg, in het land iets minder .
nee nog niet maar ik denk dat ze er binnenkort af gaan want ik word er niet goed van
ik heb daarom ook net zo lief een pirelli, ik kies alleen de banden niet.vorige banden waren mooi afgesleten dus dat viel nog wel mee.
das aardig hard, heb de banden nooit harder dan 1,8. nog harder vind ik trekkracht hard minder worden in het land, en stuiterig op de weg.
wat voor maat heb ij er voor op liggen
TM800 is mooie slijtvaste band voor de akkerbouwer
XM108 is meer alround, hebben we nu zon 5000 uur onder de 6510 liggen en slijtage valt alles mee, doen we tegenwoordig veel mee zaaien en maisrijden
zijn erg goede banden, redelijk slijtvast, qua comfort zijn ze wat minder. op oudere trekkers (die meestal al wat minder comfortabel zijn) zou ik ze zowiezo nemen
BKT's zijn qua prijs kwaliteit de besten.
maar als je veel op de weg rijdt zou ik voor michelins gaan.. wil je nog wat te doen hebben in het land ga dan voor pirelli's, toch wat goedkoper
Russische banden zou ik je afraden als je veel op de weg rijdt (Taurus e.d.)
BKT's ogen ook nog stoer
tractorfan.nl/picture/413981/
De xm108 wordt alleen niet meer gemaakt, de multibib is de vervanger van deze band.
Vind de xm108 een erg mooie, soepele band. Voor op grasland ideaal, op bouwland hebben ze niet extreem veel grip, voor echt trekwerk kun je beter traxions hebben. XM108 ligt er nu 5000uur op, kunnen nog wel 1500uur mee. Maar dan hebben ze hun beste tijd ook wel gehad, zitten amper op de weg.
Pirelli en Vredestein zijn meer akkerbouw en transportbanden. Vooral de traxion+ is een erg agressieve band, leuk voor op het bouwland, maar in het weiland wou ik ze niet hebben.
Laat me raden: Hoofdzakelijk zandgrond in het werkgebied.
Tussen 1 Bar ("aan de zachte kant") en 2 Bar ( "maximale druk") zit voldoende ruimte om een optimale bandenspanning te kiezen.
maar als het aan mij licht had er nu pirellie op gelegen
als je een ei vormige band wilt zou ik dinaproschina nemen,komt uit oekraine dat is echt een band waarvan im me afvraag hoe die afdicht op een rondevelg
-Pirelli TM800 is goed
-BKT goede prijs/kwaliteit verhouding
-Michelin te duur voor de meerwaarde die het biedt t.o.v. andere merken.
-Vredestein Traxion+ ook goed. Hiervan heb ik gehoord dat ze bij lage snelheden hobbelen door relatief weinig nokken? Klopt dat?
Iemand ervaringen met een merk als bijvoorbeeld Mitas? Die komen uit Tsjechie, en in de Tsjechen heb ik redelijk vertrouwen. Die gebruiken beter materiaal, en kunnen er meer mee als de Polen, en andere Oostblokkers. Sterker nog, ik ben eens in Tsjechie in een fabriek geweest, waar alle Fendt voorladers gemaakt werden. En als je zag wat ze allemaal nog meer maakten lach je je kapot. Iedereen maar denken dat ze degelijk Duits of Scandinavisch spul kopen....
onder onze vredo VT3936 hebben we michelins liggen 1050 'ers X bib goede band met goede nokken ook stug, kan zeer geschikt voor luchtdrukwisselsysteem, alleen ook het duurste van allemaal
op de kranen hebben wij alliance banden onderliggen een van de beste kraanbanden ook een goede band
de rest van het materiaal trekkers ligt agrimac onder goedkope band maar grote nok en iets soepeler veert ook iets meer.
als je niet op de prijs hoeft te letten is dit de volgorde:
1. michelin duurste
2. Pirelli (trelleborg)
3. Alliance
4. Agrimax Goedkoopste
vooraan hadden we gedacht aan 440/65 R24 en achteraan 480/70 R34
onder onze 6400 liggen TM 700 nu 2000 uur onder en ik zie nog geen verschil met die van de 6600 die er nu ongeveer 500 uur onder zitten. dus ligt er ook helemaal aan hoe je met je banden om gaat denk ik.
Ik weet 2 nieuwe BKT's te liggen,520/70r34.Bij Driehoeven in Haaren.Ze vragen 675 euro excl.per stuk ervoor.Zijn mij helaas net te groot.
landwerk : michelin, bkt
beide hebben zeer goeie trekkracht en soepele karkas.
gecombineerd werk: bkt.
en transport vredestein daar kan geen enkel ander merk aan van slijtage
ik dacht juist dat traxion+ banden een nok meer hadden, en van dat hobbelen merk ik niets bij lage snelheden, ook bij hoge niet
achteraan 520/70 R38
vooraan 420/85 R24