Motor stinkt naar koelvloeistof

Hallo,

Mijn vraag is wat kan het zijn als mijn massey ferguson naar koelvloeistof stinkt als hij zwaar moet trekken?

Hij lekt nergens geen koelvloeistof heeft wel wat onderdruk in de motor zitten maar verder loopt hij nog hardstikke goed. Trekken enz doet hij nog perfect heeft nergens geen moeite mee.

Type stond er niet tussen maar het is een industrielader type van tractor is 3305 met automaatbak.

Mvg Maikel

Deel dit topic

Reacties

hewi
Maak hem eerst maar is goed schoon en vet vrij .goed warm laten draaien ,dan komen alle lekkage wel te voorschijn
CaseCS130
Het meest logische lijkt mij dat er ergens toch een beetje koelvloeistof weglekt of zweet wat op een heet deel van de motor terechtkomt en daardoor verdampt. De motor kan ook te heet worden bij zwaar werk.
Maikel MF
Ik heb hem al eens helemaal schoon gemaakt maar was niks te ontdekken. En warmlopen doet hij ook niet blijft vaak nog onder de 80 graden. Laatst zei iemand tegen mij dat het de koppakking kon zijn, maar ik heb er eigenlijk mechanisch helemaal geen verstand van. Alleen het nodig onderhoud.
CaseCS130
Als de koppakking kapot is zou de olie ook wit/melkachtig moeten worden. Temperatuurmeters gaan ook wel kapot, daar zou ik niet blindelings op vertrouwen.
IH-Jansen
Laat hem maar is met ± 1500 toeren lopen op een plek en kijk of er geen olie of koelvloeistof onder ligt na ongeveer 2 uur. is het niveau gezakt van de koelvloeistof of zit er koelvloestof in de olie?
hewi
Je schrijft dat die onderdruk heeft dit ruikt ook naar koelvloeistof de stoom die uit het pijpje komt,, monteurs noemen dit kapot loop geurtje,,,koppakking ,kan maar moet je koelvloeistof bij vullen
fendtinterfan
@CaseCS130

Quote:
Als de koppakking kapot is zou de olie ook wit/melkachtig moeten worden.

dit hoeft echt niet hoor, als er een lek in de koppakking zit van de water kanalen naar buiten, veranderd er niets aan de olie.

het kan wel als water van een water kanaal naar een olie kanaal gaat.
WimBe
Blijft het koelvloeistof wel op peil dan?
jd user
Vervang de radiateurdop maar.Vaak is deze rubberafdichting kapot.Dan loopt door de druk de koelvloeistof er een klein beetje uit door het overloopslangetje.Is maar een klein beetje.
Of de waterpomp zweet bij de watrpompasje

succes ermee!!!
FabianFendt
Moetje is kijken of er mmotorolie in je koelvloeistof zit dan zijn je zuigerveren versleten. je koppaking kan ook niet goed meer zijn
WimBe
Ik denk eerder dat het is wat jd user zegt; er is verder namelijk niets met de motor aan de hand, op de geur na.
Tom VB
Idd @WimBe dat denk ik ook. zolang alle vloeistoffen op peil blijven en de temperatuur is constant dan is er dus niks aan de hand. Miss ruikt hij zijn bovenlip wel... 😃
Mengeledriver
@FabianFendt

Quote:
moetje is kijken of er mmotorolie in je koelvloeistof zit dan zijn je zuigerveren versleten. je koppaking kan ook niet goed meer zijn

Dat klopt niet helemaal.
Als er olie in het koelsysteem zit dan is er ergens iets ondicht. Warmtewisselaar of een lek ergens in't blok.

Als je de koelvloeistof ruikt moet het naar buiten lopen en verdampen. Zoals eerder gevraagd: Zakt het koelvloeistofpeil?
WimBe
@Mengeledriver

Haha idd, niet eens aan gedacht. Koelvloeistof komt op de natte bussen na, niet eens in de buurt van de zuigerveren....
pino
Onderdruk in de motor zitten best knap 😛 zit er toevallig ook grijze olie aan je peil stok ?
johndeere4live
Als ik t zo lees lijkt t wel erg veel op lekke koppakking. maar dan heb je vaak druk in je koelvloeistof systeem zitten..
Mengeledriver
Ik heb al vele inwendige problemen gehoord maar toch denk ik nog steeds aan een simpele lekkage van een slang of koppeling. Heel verstandig om dit eerst te controleren voordat je grotere onderdelen uit elkaar gaat halen.
WimBe
Ja precies, was er wel een groot probleem aan de hand dan zakte het koelvloeistof-peil echt wel en dan was de trekker allang warm/vast gelopen. Volgens mij moet hij beginnen met naar de dop te kijken.
fiat 1880dt
Als de motorolie niet grijs wordt/ziet, en hij verbruikt geen koel vloeistof, dan is er niets aan de hand.

maar houd beide delen dagelijks goed in de gaten.

heb je de trekker al eens bij de dealer voor de waterrem gezet, en laat hem daar maar eens goed werken een tijdje, en als de olie er dan nog steeds goed uit ziet, en hij verbruikt geen koelvloeistof, dan is er niks aan de hand.
Maikel MF
Van de tractor blijven alle vloeistoffen op peil behalve in de zomer wil hij die nog wel eens via het peilstok naar boven blazen als hij hard moet werken. Maarja heeft misschien wel meer dan 20000 uur gelopen en het dopje van de radiateur sluit nog perfect af.
fiat 1880dt
Als het peilstok omhoog geblazen wordt, dan heeft de motor onder kompressie, maar na 20000 uur mag dat ook weleens voorkomen.

wat je kan doen is, maak een extra buisje van af het kleppendeksel, zodat hij op 2 plekken de overdruk kwijt kan.

zo lang de motor geen olie mee naar buiten blaast, ddan valt de onder druk nog wel mee, maar dat kan je verminderen door een 2 overdruk te maken op de motor.
WimBe
Tsja, of een keer reviseren....
bertus844s
Koelvloeistog in de olie geeft GEEN grijze kleur. Dit gebeurt alleen met water of koelvloeistof. Kan best zijn dat de motorolie gewoon zwart is maar als de de carterstop voorzichting losdraaid wordt dat er eerst wel koelvloeistof uit het carter loopt.Olie drijft namelijk op koelvloeistof.
Tom VB
@Maikel MF

niks om je echt druk over te maken dan toch ??
WimBe
@bertus844s

Door de combinatie van hoge temperatuur en het rondpompen van de olie mengt dit wel. Als je de trekker lange poos laat staan klopt dit wel 😉
fiat 1880dt
@WimBe

helemaal mee eens!!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
17