Fordson Dexta - Hef zakt langzaam

De hef zakt naar beneden zodra je er wat aan hangt.(leeg werkt ie goed) Hef zakt niet helemaal naar beneden maar wel zover dat in dit geval de bakvlakker de grond raakt. De ene keer houdt de hef het wel maar in de meeste gevallen zakt hef weer terug. Heb het plaatje waar de o-ringen onder zitten los gehad. Deze zien er wel plat uit maar lekken geen olie naar buiten. Olie zit er genoeg in. Misschien toch alle ringetjes vervangen?? Of is dit probleem groter??
JonB

Reacties

valmet6400power
Bij onze case, die inmiddels ook al ruim 25 jaar oud is, als de hef leeg is zakt hij ontzettend langzaam maar als er wat in hangt zakt ie gewoon normaal dus ik ben ook benieuwd wat het is!
old man jose
De hef demonteren binnen in de hef is een ventiel daarvan moet je de O ringen allemaal vernieuwen, grote kans dat het dalen dan over is suc 6
old man jose
@valmet6400power

Is een heel ander systeem dan bij Ford. Ga aub geen knollen met citroenen vergelijken dat slaat nergens op.
Mielmonteur
Maar die van die Fordson zakt juist langzaam als er iets inhangt dat heeft niks met het verhaal van jou te maken valmet6400power. Dat de hef langzaam zakt als er niks inhangt heeft te maken met dat de hydrauliek olie dik is door dit winterweer van de afgelopen weken
Wimsumar
Beste JonB: Waarom/wanneer is dat "zakken van de hef" een probleem dan?
Dit verschijnsel hebben vele (oudere) trekkers. Met draaiende motor wordt dan regelmatig weer wat olie bijgepompt ( hef maakt steeds weer een schokje omhoog). Bij stilstaande motor zakt de hef vaak geheel naar beneden.
WimBe
@ valmet
Meeste heffen zijn enkelwerkend, en als er dan geen gewicht (druk) is om de plunjer terug te drukken duurt het zakken lang 😉

JonB heeft last van interne lekkage.
valmet6400power
@old man jose
ik vergelijk helemaal niks, ik constateer alleen dat het hetzelfde gevolg heeft alleen blijkt de oorzaak dus anders te zijn zoals ik hier boven lees
deutz dx
Ik heb dit probleem ook bij een steyr (9094 nieuwere serie). maar als je hem naar beneden doet zakt die helemaal niet, als je er op staat lukt het pas. is dit ook een gevalletje van o ringen vervangen of is dit een "steyr probleempje"?
WimBe
@deutz dx

Je bedoelt als je de hef naar boven doet denk ik?
Lees mijn voorgaande reactie even 😉
henriv
@Wimsumar

daar heeft onze dexta ook last van zoals jij omschrijf. bij als de trekker stilstaat zakt hij heel langzaam naar beneden (alleen als er wat in de hef hangt). en als de motor loopt pompt bij telkens bij met dat schokken als gevolg.
het is niet ideaal, moet ik er misschien ook maar eens wat aan doen, maar nog geen zin in en tijd voor.
JonB
Beste allemaal,

Nogmaals de hef zakt alleen als er iets in hangt. Zakt dan net iets meer als de helft door. Is de hef leeg dan dan blijft ie gewoon staan. Hef schokt niet. (Wimsumar het probleem dat het werktuig dan over de weg sleept.)
F-E-N-D-T-J-E
Als de hef langzaam zakt kan er ook roest tussen de bussen van hoofd hefas zitten dat is bij mijn super dexta wel t geval of de bouten aan de zijkant van de hoofd hefas zitten te vast
Deutz-fahrpwrr
Gewoon eem alleen o-ringen vervangen inclusief die manchet van de hefcilinder. heb ik bij me super dexta ook gedaan. hij zakt nie meer ook nie als de trekker uit staat en met last omhoog staat.
NH FENDT
Als ik het goed lees zakt jouw hef onder het rijden naar onder. Gaat je hef hendel dan ook naar onder? Zo ja dan moet je eens kijke of je deze niet strakker kan zetten
CVT6230
JonB, Als je hef naar onder zakt met een werktuig aangekoppeld, zou bij lopende motor de hef via positieregeling weer naar boven bijgesteld moeten worden. Of het is zoals NH FENDT zegt. Staat je positieregeling wel ingesteld? Hendeltje rechtsonder, aan de zijkant van het hefblok.
fordsonmajor2010
Je kunt het beste de O-ringen in het regelventiel vervangen. Als er olie langs deze ringen lekt zakt de druk op je hefcilinders waardoor ook de hef langzaam zakt. Als er niks in de hef hangt is het gewicht (druk) op de cilinders niet groot waardoor de O-ringen de hoogte instand houden. Als er iets in gehangen wordt wordt de olie druk meer waardoor er mogenlijk kans is de olie langs de O-ringen loopt en de hef zakt. En dat schokken komt door de diepte regeling die kan ook nog vast zitten dan moet deze onder de stoel los gemaakt worden en kan het schokken over zijn
JonB
Ik moet zelf het hefhendeltje voorbij het nokje trekken om de hef omhoog te houden. Wat ik ga proberen de komende tijd is om de o/ringen te vervangen. Wat de meeste van jullie adviseren. Zodra ik dat gedaan heb zal ik het resultaat mededelen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!