Illustratie van:

Volvo BM 814 - Met of zonder cabine???

Wij zijn bezig met de restauratie van een Volvo BM T814. Zie:

tractorfan.nl/picture/442712/

Hij is origineel met cabine, die ook nog in goede staat is, maar we twijfelen of we de cabine er wel terug op moeten zetten. We hebben alle spullen ( doorlopend dashboard en originele spatborden voor een platform uitvoering ) tot de beschikking om hem origineel zonder cabine te laten. Voorbeeld zie:

farmphoto.com/thread.aspx/?mid=686150

Zonder cab ziet hij er zeker stoer uit, maar gebruik in de winter / slecht weer is natuurlijk niet echt handig. Hij is wel puur voor de hobby. ben benieuwd hoe jullie erover denken.

Deel dit topic

Reacties

dx11
Met is stoerder!
Valtrafan
Met 😉
NewHollandErik
Zeker met!
caseihman
Met is veeeel stoerder.
Zonder trekt op niks. vind het echt niet mooi, en ik denk iedereen wel een beetje
RVM
Hmm had wat gemengdere reacties verwacht haha
volvo430
Moet je echt met doen zonder toont veel minder
RF-HanomagR19
Met cabine is veel mooier. Mooie foto's in je profiel!

tractorfan.nl/picture/414198/
RVM
Vinden jullie zonder cabine niet bij een 814 passen ( dus puur bij dit type ) of sowieso voor een trekker van + 100pk 4wd??
volvo430
Nee zonder vind ik er pesoonlijk niet uit zien
Fendt_favorit
Hebben jullie er al een met cabine? Met cabine ziet er wel stoer uit!
Wolf_miniatuur
Cabine erop laten.. de trekker is veel te groot om hem eraf te laten (vind ik)..
RVM
@ RF-Hanomag 19:

Dank je. De trekker op dit foto staat nu gewoon gewassen in de schuur. De trekker waar we aan bezig zijn is de linkse op de onderstaande foto
Er komen voor verbrede velgen op en achter originele verstelbare velgen.

@ Fendt_favorit: Zoals je op de onderstaande foto ziet zijn ze allebei met cabine. ( tot nu toe )
VolvoPowerT700
Ik vind zonder ook wel staan maar dan moet je wel de originele spatborden er op zetten he rob. Zoals een foto van u op farmphoto. Aleen spijtig dat het niet altijd goed weer is in België en Nederland.
RVM
Is ook de bedoeling Steven, je hebt ze zien liggen. Alleen de cabine afsnijden boven het spatbord is niet onze stijl. Dan zou het ook teveel een kloon worden van de trekker van Munsters. Al is die trekker ook zeer netjes gerestaureerd. Hoe gaan de examens??
volvo650
hoi rvm k zou die verstelbare wiele wegdoen..terug naar piet haha.. cabina is mooist
VolvoPowerT700
Ik heb vandaag mijn eerste examen gehad en die ging redelijk goed. Nu volgt de rest van de reeks nog. Tot 2 feb en dan kan ik weer aan mijn kabine gaan werken. Ik zou het er wel durven riskeren een zonder kabine te maken. Is eens iets anders en zie je ook niet veel zo origineel. Dan heb je zeker bekijk. en als het slecht weer is pak je gewoon de andere 814 als je moet werken he. Heb u nog een mail gestuurd, had nog een paar vraagjes. Gr steven
Henk 1120
Cabine er op laten, dit is echt een specifieke Volvo cabine en die hoort bij die trekker. Mooi meespuiten en je zal er geen spijt van krijgen als ik dat restauratie werk zo zie! 😉
RVM
Wielen komen niet van Piet af haha. Velg op zich hebben we al 6 of 7 jaar liggen. Het gietijzeren stuk een jaar of 2 geleden gevonden. Komt nog van een bekende puller af.
RVM
Zo dacht ik er ook over Steven, het risico is best te wagen. Succes met de examens verder.

@ Henk 1120: Deze cabines zijn niet gemaakt bij Volvo maar wel ervoor ontworpen. Ze zijn gebouwd bij de Zweedse fabriek HARA. De cabine van een de County's tussen 1975 en 1980 komen er ook bij vandaan. O.a. type's als de County 1454. Details zijn hetzelfde als de 810/814 cabines. We doen ons best bij de restauratie. Mijn oom heeft dat in handen en die heeft gouden handen op dit gebied.
955xl fan
Zonder! zonder is veel stoerder en lekker in de zomer!
robinsiebring_IH
Ik vind hem met cabine mooier
robinsiebring_IH
zo bijvoorbeeld 😃
volvo650
is komt van piet leender toch 814.. verstbaar wiel... was toch mooi. in goudkleur dubbel waard
RVM
De 814 die ikzelf heb komt via Piet en heeft ook de verstelbare velgen, maar de velgen die onder deze trekker komen hebben we ergens anders gekocht. Goudkleur??
VolvoPowerT700
Bedankt, als je hem zonder kabine maakt. Ga je er dan een veiligheids(rol)beugel opzetten of niet? want origineel is dat zonder rolbeugel. Denk ik of is er ooit een volvo standaard met een rolbeugel verkocht?
RVM
Ik denk niet dat er dan een beugel op komt. Een beugel zoals we die hier kennen zijn er nooit geweest. Wel een compleet veiligheidsframe, met ingehangen deuren en ramen als cabine. Het prototype 814 had dat. De eerste productie 800's ook.
volvo650
als regent kan je betr droog zitte denk... meeste mense pakke een zaag echt zonde
ljdekker
Ik zou hem persoonlijk met cabine doen. Zo zonder cabine vindt ik mooi staan bij een 800 maar niet bij een 814, daar hoort gewoon een cabine op.
Joop3
Makkelijk zat: Zo grondig als jij het aanpakt: ZO ORIGINEEL MOGELIJK! Kun je bij Volvo a.d.h.v. het serienummer de uitrusting achterhalen?
Ik vind het steeds meer een zonde dat er cabines gesloopt worden, met name t.b.v. gewichtsbesparing bij trekkertrek. Met name de cabines bij toeleveranciers gaan er veelvuldig aan. Uiteindelijk blijft daar niks van bewaard voor het nageslacht. Zoek maar eens een mooie Ford 5000 met fritzmeier klapruit. Terwijl er vroeger meer rondreden met zo'n ding als zonder vind je ze nu nauwelijks meer. (om maar een zijstraat te noemen) Hoewel ik daar bij de Volvo's met hun cabine niet zo bang voor ben...
jasper01
Die fritsmeiers zijn zeer gewild in duitsland joop zelf heb ik er een hekel aan ooit gigantisch mn kop gestoten maar vind dat je zon volvo zo origineel mogelijk moet houden dus vindt persoonlijk dat die cabine er weer op moet maar ik zou die onderdelen wel bewaren en niet door verkopen
RVM
Bedankt voor de reacties. Ik ben ook voorstander van zoveel mogelijk orgineel te laten, vooral uiterlijk. Daarom is het afsnijden van de cabine boven de spatborden voor ons geen optie omdat je dan een trekker zonder cabine krijgt die er zo nooit origineel geleverd is. Daarom heb ik de laatste jaren de spullen bijeen gezocht om hem origineel zonder cabine te maken zoals op de foto van farmphoto.com. Dit is origineel, maar jullie vinden het niet mooi? Ik vind het wel opvallend dat er veel mensen hier voor de cabine stemmen, omdat we op een show bijvoorbeeld in Panningen vaak horen "gooi die hut er toch af!" haha.
Nogmaals bedankt voor de reacties, laat er nog maar meer komen.
Harm
Ik zou hem zeker met cabine doen, zeker als het nog een mooie strakke cabine is (of van te maken is)
staat veel mooier vind ik persoonlijk
Deutz-5006
Licht er oa hoeveel werk eraan zit, zonder heeft ook wel wat vind ik lekker in de zomer, maar voor in de winter is een cabine natuurlijk wel echt lekkerder (radiootje aan) maar als je zonder doet is je cabine ook nog niet weg he, dan probeer je het gewoon een poosje zonder en bevalt het echt niet kan je die hut er nog op zetten
Valtra-Fordpower
Als je de cabine er afhaalt ben je een grote cultuur barbaar! Opknappen en er op laten zitten! 😄
maartendankers
Met cabine idd. Die familie hokken zijn juist mooi 😄
Wolf_miniatuur
Hopelijk doe je met cabine na al deze reacties.. 😛
RVM
@ Wolf_miniatuur:

Onze beslissing zal echt niet afhangen van de reacties hier maar ik vond het wel een leuke vraag om hier te stellen. Wij hebben 2 cabines staan. Dus dat is het probleem niet. En ik vind met cabine ook zeker niet lelijk, maar zonder cabine en originele achterspatborden ziet er ook zeer stoer uit. Daarom ben je ook geen cultuurbarbaar als je het zo oplost denk ik. Ze zijn immers origineel zo verkocht geweest zonder cabine.
Joop3
@RVM

Quote:
Ik vind het wel opvallend dat er veel mensen hier voor de cabine stemmen, omdat we op een show bijvoorbeeld in Panningen vaak horen "gooi die hut er toch af!" haha.

Je trekt je toch niks aan van die cowboys in Panningen? Grote verhalen over gehoord; enorme show. Ben er een paar jaar geleden geweest, maar het niveau viel me een beetje tegen. Veel verbouwd spul; stonden bijvoorbeeld meer Ford Major 6 cylinders als 4 cylinders...?
Minstens de helft van de International 6 cylinders en driekwart van de Fords 8000 t/m 9600 hadden de RVS pijp, het rijtje gewichten onder de buik, en de stijgerbegrenzers er nog aan zitten. Hoogtepunt: een oude Belarus, waar met de slijptol een groot gat in de motorkap gezaagd was, omdat anders de dikke turbo niet paste.... Er stond ook veel mooi spul, dat moet gezegd worden, maar ik zal mijn oordeel over het opknappen van een trekker niet laten beinvloeden door reacties op Panningen.
RVM
@ Joop3:

Het zijn veelal de oudere bezoekers die het tegen ons zeggen op Panningen, niet de wat jongere gasten met de dito trekkers die jij. Deels ben ik het trouwens wel met je eens hoor over de show in Panningen. Ze zouden misschien beter 2 velden maken want er staat zeker heel mooi spul tussen!
tractorliefhebber
@Joop3Persoonlijk vind ik Panningen al jaren over zijn top heen. Ik ben er 16 jaar met de trekker geweest en ga tegenwoordig niet eens meer kijken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 814 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
15