Illustratie van:

Ford 8240 - Wat is foutcode E22

Geeft foutcode e22 en rijdt nu niet meer

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
Volgens handboek: "E22: PWM solenoid current below valid range", heeft te maken met een te lage stroom op de spoelen(en) voor de proportionele ventiel(en) voor het schakelen van de rij en/of powershift koppelingen. Die spoelen zitten rechts naast de versnellingsbak, onder de cabine. Weet er verder het fijne niet van.
nhmonteur
Er is inderdaad iets met je pwm klep aan de hand. Deze zit aan de buitenkant op de schakeldeksel aan de rechter kant. Deze zou defect kunnen zijn of slecht contact kunnen maken.
Hieronder de uitleg van de foutcode en de locatie van de pwm klep

(klik om te vergroten)

Uitleg foutcode
nhmonteur
De pwm klep is nummer 8

(klik om te vergroten)

Fred6490
@nhmonteur misschien domme vraag zijn de ventielen van de powershift dan proportioneel? Dacht altijd dat dit gewone ventielen waren?
nhmonteur
@Fred6490 welke ventielen bedoel je? De ventielen die de transmissie aansturen?

De ventielen die de transmissie aan sturen zijn PWM kleppen. Doordat deze pulsend worden aangestuurd worden de pakketten proportioneel aangestuurd.
Fred6490
@nhmonteur Weer wat bij geleerd,
ik dacht dat dit veel eenvoudiger werkte. Bij mijn agrotron zitten deze ventielen op de buitenkant. Ik dacht dat elk ventiel 1pakket aanstuurde, daar ben ik verkeerd dus🤔
+1
nhmonteur
@Fred6490 Bij de latere 40 series zitten de pwm kleppen ook aan de buitenkant. het klopt wel wat je zegt. Elk pakket heeft een eigen klep.
Fred6490
@nhmonteur Waarom is dat dan pwm gestuurd en niet gewoon 12v erop en klaar? Of is dat te complex om zomaar even te vertellen?
+3
nhmonteur
@Fred6490 Nee eigenlijk is het heel simpel. Je moet het vergelijken met een koppelingspedaal. Laat je het koppelingspedaal gedoseerd los dan rijdt de trekker soepel weg. Laat je het pedaal ineens helemaal los dan slaat of de trekker af of vliegt de trekker weg met een klap.
Dus zou je ineens 12v op een aan/uit klep zetten voor een koppelingspakket. dan komt daar ineens de volle druk op en word hij ineens gekoppeld.
Word dit gedoseerd, dan grijpt het pakket soepel aan.

De 4wd en het differentieelslot worden vaak wel met aan/uit kleppen aangestuurd.
+1
Fred6490
@nhmonteur Juist, duidelijk nu bedankt hee☺

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!