Kieppers

Hey,
ik zat te kijken voor een nieuwe kiepwagen voor ons, nu kwam ik veel goedkope merken tegen. Alleen hoe zijn deze kiepers? Aantal voorbeelden van goedkope merken: peecon, Jako en Vaia. Dit zijn voorbeelden er zullen er vast meer zijn. Maar wat zijn jullie ervaringen? Of wat voor kiepers rijden jullie?
(Het gaat om kiepwagens tussen de 14 en 16 ton)
mvg jd6620.

Deel dit topic

Reacties

Case-IH Fan
Hier beboma. zijn wel goeie wagens.
fendtjuh
Hier opt werk verkopen we Vaia kiepers, vind ze er wel netjes en vrij degelijk uit zien eigenlijk.
Case-IH Fan
En ik werk ook wel wel is met vaia. ook verder geen problemen mee
joris
Peecon goedkoop? dacht het niet
ik zou is naar een VGM kijken, lomp maar onverwoestbaar
maartendankers
VGM, Beco. Kost wat maar dan heb je wel kwaliteit
jd6620
@fendtjuh

Uiterlijk is mooi meegenomen, maar belangrijkste is hoe houd de bodem zich en hoe is de kwaliteit van het staal? Kunnen ze concurreren met de duurdere jongens?
Fendt_favorit
Peecon is zeker goedkoop in vergelijking met andere merken. Peecon vind ik kwalitatief gezien een stuk minder als Vaia. Vaia zijn prima kippers, evenals Beboma als je het mij vraagt!
sebas deutz150
Mullie die hebben toch ook kiepers ?
jd6620
@joris

Als ik een peecon kiepwagen van 14 ton vergelijk met een hst 155 van miedema scheelt dat toch heel wat duizenden euro's.
maartendankers
Als ik zie dat je nu met miedema rijd zou ik zeker iets in het A segment blijven rijden. Kwaliteit kost nou eenmaal geld 😉
jd6620
@maartendankers

Nee, die waren niet van ons maar dat zijn echt dure jongens!
sebas deutz150
Ik dacht dat joskin eigenlijk dure degelijk kiepers maakten maar blijkbaar zijn ze niet zo goed als bijvoorbeeld een beco
BEboer
Als je echt een brute kipper wilt moet je voor alasco gaan en opzetschotten opzetten dat zijn pas dingen!
joris
Ik vind de nieuwe miedema's in vergelijking met de vroegere prestiges een stuk minder kwalitatief. en moet je is een peecon CARgo 28000xl naast een miedema HST235 zetten, even grote bak en ik denk dat de peecon nog wel duurder is, maar alsnog zou ik voor een VGM gaan
eppo
Areco is ook een serieuze kiepwagen geworden. je moet niet alleen naar de prijs kijken maar ook naar de uitvoeringen dan kun je pas vergelijken. een miedema is best duur maar wel bladgeveerd en hij corrigeerd zich zelf hydrolisch dus da zijn wel dure dingen maar het rijd echt heel goed. een stuk beter dan beco om maar wat te noemen. is het geen optie om een miedema voor een goedkoper bedrag te kopen en hem dan over te laten spuiten?
weurding
Harco is ook een degelijke kipper, hardeman constructie, mooi nl product
maartendankers
Weet je dat zeker weurding?
Kareltje
Ik zou voor Mullié of Jan Veenhuis gaan, dat doet even zeer in de portomonee, maar dan heb je een kipper voor de rest van je leven.
Als je goedkoop product wil, zou ik voor Bijlsma Hercules kiezen. Is niet de goedkoopste, maar zeker goedkoper dan Miedema en de rest! Wil je dat nog niet dan zou ik voor BKH kiezen!
Kareltje
@eppo

Miedema beter als een Beco? Dat vind ik niet. Ze trekken wel lichter, maar die Becos liggen als betonblokken op de weg. Ideale kippers en die Miedema schijnen nogal staalprobleme te hebben, scheurtjes en roest en dergelijke!
maartendankers
Net wat karel zegt, en nog iets. Koop nederlands fabrikaat en het is ook nog eens goed voor de economie 😃
RobinBos
Wij rijden met peecon, die stammen nog uit de tijd dat ze wél goedkoop waren. Wat ze toen voor twee vroegen, betaal je tegenwoordig voor eentje.
Verder wel goede ervaringen met Stronga, goede degelijke constructie, zware kwaliteits assen, standaard op dé beste kipwagenband, en verder gewoon een boeren kipwagen, voor een mooie prijs 😄
Fendt-718
Op stage rijden we met alasco's
en die produceren ze daar zelf ook!!

Zeer goede en degelijke dumpers!
maartendankers
Ja Robin, onze beco's komen ook nog uit die tijd 😃 Voor het geld dat we er voor hebben betaald kunnen we ze nu ook nog met gemak verkopen.
En die "dé beste kipwagenband" is natuurlijk erg betrekkelijk. Of krijg je bij stronga standaard Michelin XS?
casegek02
Ik heb aleen met een beko en miedema gereden
RobinBos
@maartendankers

standaard met cargo x-bib
maartendankers
Jij had het over dé beste 😃
Wimsumar
Beste JD6220: Tussen de prijzen van de laagst en hoogste, zit meer dan enkele 'duizenden'.
Neem er 1 uit de lage prijsklasse "die gewoon goed in elkaar zit". ( Voorbeelden ervan zijn reeds genoemd.)
JohnDElema
Thuis een Bijlsma Hercules.
niks geen problemen mee.
prima kipper 😃
casejxu
Vaia is volgens mij Jako als je ze naast mekaar zet.. en wij hebben 10 tons jako en nooit problemen mee terwijl eigenlijk vaak veel te vol gaat als je tussen mij foto's ga kijken.. is nl pittig in inhoud vergroot
skure
Dezeure en Record zijn ook degelijk. Wij hebben thuis ook een Rolland en bevalt ook heel goed. Is wel Belgische en Franse makelij... 😄
weurding
@maartendankers

hoezo maarten, komt harco dan niet uit nederland of worden die ook in polen gemaakt? ze schrijven dat ze alles in eigen beheer doen namelijk, op de beurs in assen stond ook een de boer kipper, had ik nog nooit van gehoord
maartendankers
Ja dat bedoel ik dus, laatste tijd heel veel nieuwe merken en allemaal nederlands fabrikaat en daar heb ik zo mijn twijfels over 😛
WimBe
De Boer is toch het vroegere Theo Tell?
weurding
Die de boer is in elke ral kleur mogelijk, dus die kunnen best eens hier gemaakt worden, die harco vond ik er wel mooi uitzien, de jako ook trouwens, vroeger had je theo tel,, dat was helemaal niks, agromet en beboma was ook scheisse, beboma ziet er nu wel goed uit, maar de polen leren ook bij 😉
Knikkert
Kwalitatief laten die harco kippers ook te wensen over volgens mij. De remmen schijnen niet al te best te zijn en de constructie niet al te sterk.
Kremers
We hebben thuis een viaia en die is eerder met bollen gebruikt en die houdt zich goed.Beboma schijnt ook wel goed te zijn.Licht er aan of je liever gewoon te veel geld uit geeft zou ik een beco kopen ofzo.Die dingen zijn gewoon zo veel duurder omdat ze in nederland inelkaar gelast worden.Terwijl een beboma uit polen komt.En daar het uurtarief gewoon lager is.Em waar baseer je dat op dat een beboma toen slecht er was.Het enige wat ik in het begin heb gezien dat ze soms geen balken uit een stuk hadden maar aanelkaar gelast.Ik heb wel eens gehoord dat ze de raarste dingen er mee uitspookten en dat ze gewoon heel blijven
weurding
@WimBe

ooh, kan zijn, dan hoop ik dat de kwaliteit beter is 😄
fendtjuh
Klopt helemaal, ze hebben Theo Tel overgenomen ja.
WimBe
En dan nog wat, die Harco dingen werden eerst toch door Theo Tel gemaakt?? Harco is toch een merknaam van Hardeman ofzo, en dit bedrijf handelt toch alleen???

@weurding , daar had ik ook weleens mijn twijfels bij...
eppo
Ik zeg toch een miedema laten spuiten en je hebt voor het geld van een budget kieper uit de top.tractorfan.nl/picture/444925/
weurding
Harco maakt ook dieselopslagtanks etc, denk ook spantconstructie's ed
fendtjuh
Stonden niet zo goed bekend nee, hebben hier een veldschuur gebouwd. Hoe de kiepers inmiddels zijn weet ik niet, vond die op de beurs er niet echt slecht uitzien.
me
Harcon maakt idd erg mooie kippers, en die heeft volgens mij niet echt dealers. Die hoeft ze dus ook zelf niet voor dealerprijzen te verkopen. Zoals beco heeft dealers, die kan ze niet voor minder verkopen want dan koopt niemand ze bij bedo! Waar jako mee bezig is weet ik niet, jako's geven ze overal met bosjes weg! Jako dealers zijn daar denk ik niet blij mee, maar menig handelaar heeft een voorraadje nieuwe jako's staan wat als je een kipper zoekt flink in je voordeel kan uitpakken. Ook erg mooie degelijke kippers die netjes in elkaar zitten. En waar menig boer veel schik mee heeft. Maar de een krijgt alles kapot, andere rijdt er jaren mee!
eppo
@ me het gaat vooral om rij comfort de meeste kiepwagens is technisch nooit wat mee. het gaat erom hoe hij zich gedraagt vol op de weg
HollandNew
Hier in de buurt zie je veel Veenhuis en Beco. En echt rommel kopen ze hier niet direct (helemaal diegene met de Veenhuizen)
me
Dat is denk ik erg afhankelijk van hoe grote kipper je hebt, wat voor banden je hebt, wat voor trekker ervoor staat, wat voor besturing je op de wagen laat zetten, disselvering of niet en je rijgedrag ..
TurboTurbo
...
johndeere7920
H-M kieper zeer degelijk spul worden in NL gebouwd geen pisbakken staal en rijd goed
MaartenMandemaker
Wij hebben 2 Jako kiepers, een 15 en een 18 tonner, en dat bevalt heel goed. Er zit een hydraulisch geveerde dissel op en dat veert lekker soepel. De framebalken en assen zijn hetzelfde als van bv een Veenhuis of Beco.
rickky
Wij hbben vaia 14 ton mooie kipper degelijk gebouwd nog nooit problemen aan gehad..
Tom VB
Wij rijden al 11 jaar met BKH ( boelens Haulerwijk ) bevalt zeer goed tot nu toe.
Wel met xtra zware cilinders, 12 tons kippers met 18 tons cilinders eronder. Kippers ook dubbel laten spuiten tegen de roest, perfect.
KHD Deutz-Fahr
@johndeere7920
H-M kiepers worden gebouwd door Roeleveld-Bos.
johndeere7920
Jah weet ik. zelf hebben we de 7tons H-M maar de zwaardere types zien en zijn ook zeer degelijk. roeleveld-bos zit in NL he
Michiel-Biervliet
Toevallig net voor de HAS een hele kieper vergelijking gemaakt.

Vergelijking tussen:
JOSKIN
MULIE
ROLLAND (Goedkoop merk)

meer info stuur maar even pb.
maikwolsink
Jako's zijn zeerdegelijke kiepers die niet snel rotten.
ook peecon is een mooi merk eenals veenhuis die rotten ook niet snel en ze lopen alemaal zeer mooi achter de trekker
jd6620
Mooi dat er zoveel reactie hier op zijn. Hier uit kan ik opzich opmaken dat er weinig slechte ervaringen zijn met de goedkopere kiepwagens. Maar is Beco uiteindelijk de beste kieper van alle??
Kareltje
@jd6620

Ik zeg altijd dat Beco het best is SAMEN met Jan Veenhuis. Daarachter komt miedema denk ik.
maartendankers
@me Bij Beco koop je gewoon rechtstreeks bij de fabriek 😉 die hebben gewoon vertegenwoordigers. Aangezien het nogal vaak maatwerk is is het erg onhandig dit via een dealer te doen met een vertegenwoordiger die hier niet in thuis is.
Wimsumar
Beste JD6220: Kun je aangeven waarvoor, hoe(veel) de kieper gebruikt gaat worden. Specifieke eisen.
jd6620
@Wimsumar

De kieper zal gebruikt worden met: 22 hectare aardappels rooien, 25 hectare tarwe dorsen en 5 hectare uien. Misschien gaan we dan straks ook de bieten ermee naar huis rijden. Er komt een john deere 6600 dan voor.
Michiel-Biervliet
Mullie, of Areco zijn ook hele degelijke. Deze bouwen een kieper dusdanig dat iedereen er makkelijk alle opties op kan bouwen, alle bevestigingspunten zijn dus al aanwezig voor bijvoorbeeld een afdeksysteem. Ook blinken ze uit in bijvoorbeeld de manier van het lassen van een frame niet gewoon een koker maar 2 U profielen tegen elkaar aangelast. Dit zorgt ervoor dat de koker voornamelijk in de hoeken (de zwakke punten) veel sterker is. Ook heeft de kieper een laag eigen gewicht, zo`n 600kg onder bijvoorbeeld Joskin. Altijd makkelijk, want die 600kg sleur je altijd mee, vol of leeg en dat scheelt toch in de brandstofkosten..

Het andere voordeel van Mullie is de ophanging, deze is onafhankelijk pendelend, wat ten eerste bewezen scheelt in de trekkracht, plus dat altijd 4 wielen op de grond staan, hierdoor komt er nooit een piekbelasting op de andere wielen. Joskin gebruikt hierbij starre assen die pendelend opgehangen zijn, de vertegenwoordiger gaf als argument dat dit goedkoper is, dit klopt ook maar resulteert niet in een lagere prijs van de kar. Uiteindelijk nog geen voordeel voor de klant. Wel heeft Joskin als duidelijk voordeel dat de bak volledig van hardox is, of dat alleen de bodemplaat van hardox is, dit is handig bij het vervoeren van puin omdat de slijtage dan veel lager is. Naar ons idee, is dit niet noodzakelijk voor een landbouwkieper aangezien de tijd dat er puin mee gereden wordt, wordt er vaak voorzichtig mee gedaan en niet als in het grondverzet mee gewerkt. Joskin heeft dus een relatief goede kieper, maar met veel opties die eigenlijk niet nodig zijn voor in de landbouw.

Rolland, een goedkoopmerk. De kenmerken van dit merk zijn heel simpel: Zwaar, simpel, degelijk, goedkoop. De kar is dusdanig gemaakt dat deze al een ton aan eigen gewicht boven bijvoorbeeld mullie kwam en 400 kg boven de Joskin. De kieper is goedkoop in aanschaf maar kost een hoop extra trekkracht ten opzichte van de overige merken. Door het hoge eigen gewicht zal bij veel gebruik ook veel meer extra diesel kosten. Ook de bak is gewoon met standaard verf gespoten, Mullie en Joskin hebben de bakken nder hoge temperaturen gepoedercoat. Dit zorgt ervoor dat de bakken veel beter in de lak zitten, en blijven ziten.

Mochten er vragen zijn stel ze gerust.
eppo
@Michiel-Biervliet
ik zou je visie ook graag over miedema horen ben benieuwd
RobinBos
Die pendelende assen van de mullie of areco hebben niet alleen maar voordelen. Een groot nadeel hiervan is dat ze er een beetje zielig bij staan als ze beladen zijn met bijvoorbeeld graan. Onderstaand illustreert hoe ze er dan bij staan:
/.....\
Michiel-Biervliet
Dat was vroeger inderdaad ook het geval, tegenwoordig met die 18 tonners enz zie je dat niet zo meer, vroeger was het inderdaad net of die elk moment kon breken.

@eppo

Ik ken Miedema als kiepermerk niet zo, hier in de buurt rijden er bijna geen rond en ik heb me er eigenlijk niet zo in verdiept. Bij de andere 3 merken ben ik in de fabriek geweest en heb er een heel rapport over geschreven voor de HAS.
eddie
BeBoMa waar is dat een afkorting van ? Weet iemand dat ?
Kamps
BEtaalbare BOeren MAchines Eddie
eddie
Oke, weer wat geleerd 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
67
DEELNEMERS
33
WEERGAVES
37