Illustratie van:

Fiat 715 5L - Koppeling grijpt niet aan

Hallo,

Ik heb de koppeling vervangen van mijn fiat en er dus nu een gereviceerde weer ingezet. Nu is alleen het probleem dat de druklager niet bij de drukvingers komt waardoor ik dus nogsteeds niet kan koppelen. Alleen als ik de stel as helemaal uitdraai kan ik net koppelen maar werkt de dubbele koppeling niet.

Het lijkt net alsof dat de koppeling nog een centimeter of 1 a 2 naar voren moet komen. Maar dit is allemaal een vaste maat waar je niks aan kunt verstellen. Dus weet iemand wat dit kan zijn? Heb namelijk weinig zin om de boel weer los te trekken.

Mvg Remko

Deel dit topic

Reacties

Polderjong
Is er ook een nieuwe drukgroep ingegaan of heb je de oude drukgroep gebruikt en alleen de platen vervangen ?
ford3000case745
@Polderjong nee alles is er nieuw in gekomen
wim-same
@ford3000case745 Drukvingers afstellen.
ford3000case745
@wim-same die zijn al afgesteld volgens de fabrieks waarden
ford3000case745
Het lijkt gewoon net alsof dat de drukgroep niet ver genoeg naar voren zit. Maar dit kan ja niet verschuiven dacht ik
Polderjong
Het lijkt er toch op zoals al eerder door Wim-Same is aangegeven dat de drukvingers niet goed afgesteld hebben gestaan. Drukgroepen komen doorgaans van separate leveranciers en worden gebruikt door meerdere tractor fabrikanten, dat betekent dat lang niet altijd de vingers correct staan afgesteld voor ieder merk en type tractor. In de meeste werkplaats manuals vindt je trouwens beschrijvingen hoe de drukgroep vingers moeten worden afgesteld wanneer je de drukgroep vervangt. Ik vrees dat er niks anders opzit voor je en dat hij weer opnieuw los moet. Heb je de oude drukgroep nog ?
Polderjong
Nog een aanvullende vraag, is er weer een drukgroep ingegaan van dezelfde leverancier als de oude ? Welk merk zit er nu in ? heb je foto's van de oude en de nieuwe drukgroep ?
ford3000case745
Is exact dezelfde koppeling in gegaan. Is gereviseerd en afgesteld door vekoma.
Polderjong
Hoe hebben ze bij Vekoma de drukgroep afgesteld ? omdat goed te kunnen doen heb je een hulpstuk nodig wat van fabriekswege werd geleverd, het lijkt me niet zo erg waarschijnlijk dat ze bij Vekoma deze hulpstukken nog hebben van een tractor van 60 jaar oud. Dit hulpstuk is nodig om de situatie te kunnen nabootsen met een gemonteerde drukgroep die onder spanning staat, dan pas heb je de werkelijke positie om de vingers af te kunnen stellen. Meestal werd er dan een pas-ring ter dikte van de Pto plaat gebruikt om dit ook zonder deze laatste te kunnen doen. Als men deze pas-ring niet heeft gebruikt bij het afstellen en ook de Pto plaat niet dan komen de vingers, wanneer je drukgroep met Pto plaat monteert, veel verder naar voren dan dat de bedoeling is en bereikt je druklager niet de vingers wanneer je de koppeling intrapt. (de situatie die jij nu hebt) Een alternatief is afstellen van de vingers wanneer de drukgroep op het vliegwiel gemonteerd is compleet met Pto plaat in place. In het verleden heb ik dat zelf diverse keren gedaan, je kan er dan ook voor kiezen om zelf de exacte maten op te meten van de beweging die het druklager maakt wanneer je de koppeling bediend en op basis daarvan de positie van de vingers afstellen. Op die manier voorkom je de situatie waar je nu in terecht bent gekomen. Long story short, ik zou eens gaan informeren bij Vekoma hoe ze e.e.a. hebben gedaan.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 715 5L ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
568
TREFWOORDEN